Bästa kedjeoljan?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Joyride
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 02 jul 2019, 14:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Täby

Bästa kedjeoljan?

Inlägg av Joyride »

Jag har alltid köpt Motul kedjespray som ska vara riktigt bra. Nu när jag köpte min Varadero så verkar kedjan var smord med någon slags olja eller fett. Det känns bättre eftersom jag upplever att Motul torkar ur kedja efter ett tag. Jag skulle bli superglad för tips på en olja eller kanske fett som kedjan mår riktigt bra av. Som inte torkar ur. Lite trött på kedjesprayen.

Jag har hört att dieselolja funkar bra för att rengöra med, men jag vet inte om kedja påverkas negativt av dieselolja. Har inte testat det ännu.
Användarens profilbild
Hynboholm
50cc
50cc
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 20 jun 2019, 22:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1290 SuperAdventure S
Ort: Karlstad

Re: Bästa kedjeoljan?

Inlägg av Hynboholm »

KTM 1290 SuperAdventure S
Joyride
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 02 jul 2019, 14:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Täby

Re: Bästa kedjeoljan?

Inlägg av Joyride »

Tack för tipset om tråden. Jo jag läste den, men tänker att det kanske har kommit nya produkter och tips eftersom tråden har några(8 år) på nacken?
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Bästa kedjeoljan?

Inlägg av Ivar »

Jag är nöjd med Motuls kedjespray.
Kom ihåg smörja när kedjan är varm.

Kedja och fälgar rengör jag med 5-56 då det blir superlätt få det rent.
Let's be careful out there
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Bästa kedjeoljan?

Inlägg av Daniel »

Rätt eller fel - jag har precis påbörjat ett test med Biltema växellådsolja. Applicerar oljan med en liten flaska med långsmal pip. Droppar en droppe på varje länk på båda o-ringarna och rullen i mitten. Det tar ett par minuter varje gång, och jag torkar av kedjan med ett papper efteråt...
Ska bli spännande att se hur kedja och drev mår efter ett tag!
Joyride
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 02 jul 2019, 14:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Täby

Re: Bästa kedjeoljan?

Inlägg av Joyride »

Det låter intressant med växellådsolja. Tack för tipset! Som sagt, Motul har jag alltid använt och den klistrar fast bra, men tycker att den torkar ut...
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bästa kedjeoljan?

Inlägg av Stefan »

Vet inte om jag missförstår nu men, de "torra" kedjesprayerna är väl meningen just att de ska torka ut, att det lösningsmedel som bär dem i burken ska dunsta bort. Jag har alltid inbillat mig att de "torkar" och lämnar en till synes torr yta men att denna yta består av något friktionshämmande ämne efter att lösningsmedlet dunstat iväg. Det finns ju ett antal ämnen i mer fast form som jag inte minns namn på, men som är effektivt friktionsminskande utan behov av vätska. Teflon är väl ett av dem. Själv litar jag numera helt sådana sprayer, och det är skönt att slippa få klet på framför allt bakfälgen (guldeloxerad i mitt fall).
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar