Sida 1 av 3

Nya däck...

Postat: fre 06 apr 2018, 19:25
av Snösnabben
Halloj!

Vill börja med att tala om att jag läst alla "däcktrådar" i forumet flera gånger om... i höstas!
Jag fick mig en hyfsad bild av vad jag skulle rikta in mig på och ringde runt och kollade priser och så.
Jag kom aldrig till skott, och det var i höstas som sagt.
Inga däckförsäljare jag talade med då kunde konstigt nog inte rekommendera några däck.
De ville bara veta vad jag ville ha för att lämna pris.
Och nu är allting glömt... (om däcken)
Valen stod nog mellan Anakee II eller III, Pilote road Trail och Metzeler Tourance enl några fylleskrivna anteckningar.
Började läsa om lite på forumet idag, men såg att däcktrådarna är ganska gamla.

Någon som har nåt friskt tips på vad man ska sko en silverfärgad Varadero med originaldämpare och liten regskylt med..?

Lite off topic kan jag även nämna att jag kör 99,9% asfalt, och alltid rakt fram...
Svänger dock ibland när nöden kräver, och vill komma längre än 700-800 mil på däcken.
Högt önskemål på listan är även att det ska vara kanon i regn,
och ha ett fäste som en varm Dumlekola på ett parkettgolv...

Mycket!!! tacksam för svar då det är ganska brått... snön smälter fort, bara ca 1 m djup nu...!

M v h Snösnabben

Re: Nya däck...

Postat: fre 06 apr 2018, 19:37
av Skye
Bakdäck:
Pilot Road Trail nu i en femte version. Hård slitbana på mitten, väldigt bra våta egenskaper och går att köra på torrt grus.
Trail för att det är hårdare stomme för 270 kg hoj

Anakee 2, billigast och Metzeler Tourance, likvärdiga egenskaper. 20% grusdäck men nja.. Lika bra på grus som pilot road och något hårdare och greppar väl lite bättre vid pådrag

Anakee 3 och Metzeler next eller EXP. Regndäck för Scandinaviska kalla förhållanden. Är som suddgummi i Sydeuropa. Rätt mjukt

Kommer cirka 1000 mil på samtliga. Allt beroende på fart och packning på hojen. Finns ju de som kör betydligt mjukare och då kommer längre på sina set.

Framdäcken håller dubbelt så länge, så skifte varannan gång fram på pilot road
Anakee 2 och Metzeler ger klackar som växer ut efter halvt slitna däck, skapar lite obalans och lite studs i svängarna.
Anakee 3 och Metzeler Next, EXP håller inte fullt så bra fram, slits mer i referens med bakdäcket. 1700 mil om det skall vara ungefärligt

I år provar jag en kombo. Pilot road fram, anakee 2 bak, då jag sliter 2 bakdäck på en säsong

Re: Nya däck...

Postat: fre 06 apr 2018, 21:03
av Snösnabben
Skye!

Med "snabbt svar" hade jag inte förväntat mig så länge som 12 min... ;-)

Har faktiskt inte förstått mig på de som säger att man ska ha lika/samma däck både fram och bak...
Framdäcket vet ju inte vad bakdäcket sysslar med, eller vilket fabrikat det är av.
Eller tvärtom...
Vad skulle du smälla på om du jag?:
Vardagskörning. 99,9% asfalt. Någon tur ibland med packning och passagerare. Undviker helst regn (under alla omständigheter).
Finns tex Anakee 2 kvar om de börjar sälja 3, och finns Pilote Road 3 kvar om 5 kommit..?
Dom avlöser inte varandra, utan de är bara olika modeller som säljs parallellt..?
Nu kanske jag verkar lite efterbliven. men det är faktiskt Fredagkväll..!

Tackar för respons!

M v h Snösnabben

Re: Nya däck...

Postat: fre 06 apr 2018, 21:46
av Skye
Anakee 2 och 3 finns i produktion fortfarande.
Däcken är olika varianter för olika strukturer av asfalt, temperatur samt väta. Olika mönster för att greppa olika.

Pilot Road serien säljs med serie 2,3, 4 och fem. Här är det gummiblandningen som skiljer sig och storleken på den hårdare mittremsan i däcket.

Däck idag är teknologi och utvecklingen har gått väldigt fort de senaste åren. Mycket tack vare Motogp racingen.

Pris kontra budget är oxå en faktor samt hur hårt man kör och på vilken typ av väg. Motorväg, motored är två skilda typer av hastighet. Tungt lastad och 130 km/h i 45 mil på motorväg belastar mittremsan på däcket mer än kuska runt i Norge på 80-väg.

Slitit ut 4 par pilot road 4 senaste åren och det med motorvägstransport upp till Norge. Nu testar jag ett Anakee 2 med samma kör still bak för att mäta skillnaden. Är 300 kr prisskillnad på däcket och vill kolla mil per krona så att säga.

I ditt fall skulle jag nog rekommendera pilot road 4. Ett bra touring däck som du kan ha 2,9 bar i ringtryck bak.

Funkar bra, helt balanserat från fabrik så bara fälg som behövs balanseras. Bra i vårt nordiska klimat ända in på hösten

Re: Nya däck...

Postat: fre 06 apr 2018, 23:49
av Peter
Här håller jag med Skye. Jag är inne på min andra uppsättning Pilot Road 4 och även jag kör 99 procent asfalt. Hur nöjd som helst

Skickat från luren

Re: Nya däck...

Postat: tis 17 apr 2018, 04:26
av V Saarela
Mina Anakee II däck bak.(brukar slänga på nya däck när jag åker iväg på långtur). Jag använder hojen för långtouring, full packning("bohaget med") och kör då med 0,3 kg mer i däcktryck. Kör inte speciellt fort.
Nu har det där 900 miladäcket gått ca 1700 mil och jag fortsätter att köra med den. Röknar med att få ut kanske 1000 mil till

Fram kör jag också med AnakeeII. Vet inte varför jag köpte ett sånt, föredrar Tourance(generation 1) fram.

Bild

Re: Nya däck...

Postat: ons 18 apr 2018, 16:58
av Snösnabben
Halloj!

Tackar för snabba seriösa svar!

Har nu frågat på pris på Anakee 2 ,3 och Pilot Road 4
hos några däckfirmor.
En däckkille undrade om jag inte tittat på Avon. Enligt honom så är Avon
ledande inom mc-däckutvecklingen nu, så han skulle ta fram pris på lämpliga Avon också.
Kan inte komma ihåg om jag läst nån tråd där nån nämnt Avon...
Hade dock en Yamaha Bulldog för några år sen som jag satte på Avon på,
och var hur nöjd som helst...
Blir väl ole dole doff till veckan..!

M v h Snösnabben

Re: Nya däck...

Postat: ons 18 apr 2018, 19:54
av Ivar
Beställ på Däckonline är mitt tips.
Bra pris och färska däck.
Förra gången fick jag et 5 veckor gammalt däck.

https://www.dackonline.se/Motorcykeldack.html

Re: Nya däck...

Postat: fre 20 apr 2018, 19:45
av Snösnabben
Halloj!

Om jag beställer från Däckonline så måste jag ju kränga på snoddarna och balansera själv...
vilket jag varken kan eller har lust att pröva.
Om jag anlitar en däckfirma för att göra detta med däck jag köpt billigt på nätet
så blir dom "sur" och tar rejält betalt.
Har hört flera exempel av kompisar som praktiserat detta.
Jag får betala mellan ca 750 - 1000:- mer på de däck jag fått pris på från ett par däckfirmor
inkl omläggning och balansering, jämfört med att köpa på tex Däckonline.
Känns lätt värt.
Det som ingen dock verkar veta är..
Vad är det egentligen för skillnad på Pilot Road 4 och Pilot Road 4 Trail..?
Ska inte älta mer i detta ämne nu...
Nästa gång ni hör nåt av mig så har jag förhoppningsvis kört länge på mina nya däck
men har någon annan dum fråga i stället..!

Re: Nya däck...

Postat: fre 20 apr 2018, 21:02
av Nysse
I min värld är skillnaden på PR4 och PR4 Trail att Trail har styvare sidor för att klara den tyngre vikten på äventyrshojar.

Re: Nya däck...

Postat: fre 20 apr 2018, 22:40
av pierre
När jag bestält däck från däckonline så har jag även bokat däckfirma där, och då skickas däcken direkt dit. När jag sedan kommit till firman med fälgarna så har det kostat ca. 150 kr. för däckbyte/däck.

Re: Nya däck...

Postat: fre 20 apr 2018, 23:38
av Ivar
Du ser,,,
Det var väl inte så illa :)

Jag var på Vianor för några år sedan och kollade på däck.
Det dom sa till mig då var att dom rekommenderade mig beställa via nätet då dom inte kunde konkurrera på pris och sen komma till dom med fälg o däck för att kränga på dom.
Har en bekant som har mc verkstad på en trafikskola så jag servar och gör det mästa av allt jobb hos honom.

Re: Nya däck...

Postat: lör 21 apr 2018, 00:43
av Stefan
Jag har också goda erfarenheter av att beställa från Dackonline och få dem direkt till ansluten däckverkstad ( när nu inte Postnord strular till det, jag har själv fått hämta dem på terminal och köra dem till verkstan ett par gånger). Annars suveränt, plockar av hjulen och kör dit, väntar någon halvtimma till timma, och åker hem med fräscha gummin till bra totalpris. Tycker dock D-online har (hade sist i alla fall) tråkig och strulig betalrutin med fyra separata ordrar (2 däck och 2 slang).

Re: Nya däck...

Postat: lör 21 apr 2018, 06:15
av Fibern
Det...min gode Stefan, blev jag också varse, när jag fick mina däck från Däckonline i vinter. Två fakturor för två däck, beställda vid samma tillfälle. :?
Tänkte först, vad fasen, jag har ju bara gjort en beställning.
Det fina var däremot att de kom hit hemkörda av P-nord. 2,6 mil till postutlämningsställe i Kåge. 8)

Re: Nya däck...

Postat: lör 21 apr 2018, 07:11
av Ivar
Dedär med att dom delar upp leveranser/fakturor har nog med transportkostnader att göra.
Dom strevar ju efter hålla priset nere.
Får man nog leva med.

Re: Nya däck...

Postat: lör 21 apr 2018, 18:29
av Stefan
@Fibern, det kallar jag arbetsmoral i den gamla andan *thumb_up* Inget man längre hittar i våra trakter :) Dock hade vi de första åren vi bodde här en postis med lite serviceanda, men han försvann ju sen :(

@Ivar, det kan nog stämma, och det var ju kanske ett mindre orosmoment i sig. Lite knöligt när man skulle betala med bankdosa bara :shock:
Den har man ju inte haft framme på länge, så innan jag grävt fram den hade koden tajmat ut, och det vara bara att börja om igen :frust: Jag får väl se nästa gång det är dags. Tar nog fram dosan i förväg ändå.

Nåväl, åter till ämnet...

Re: Nya däck...

Postat: tis 14 maj 2019, 22:55
av JE1000
V Saarela skrev: Nu har det där 900 miladäcket gått ca 1700 mil och jag fortsätter att köra med den. Röknar med att få ut kanske 1000 mil till
Nu och då hör man sägner och legender runt lägerelden om hur folk lyckats uppnå 1500+ mil med ett bakdäck. Många har hört talas om det, men ingen känner någon som lyckats med det. ;) Med 10 000 mil hojkörning ligger mitt rekord på runt 1100 landsvägsmil med ett conti trail attack, men då var det rätt blankt.
Hur är det möjligt? Gasar man aldrig? Aldrig grusväg? 0-100 på 58 sekunder? Härdar man däcket först under en UV-lampa? :mrgreen:
Vad gör jag för fel? Kanske byter jag för tidigt? Jag byter däck när mittenmönstret i princip är borta.

Re: Nya däck...

Postat: tis 14 maj 2019, 22:58
av JanneBoj
@JE1000, ett gammalt knep är att försöka nöta däcket lite runt om, inte bara på mitten. :frust:

Re: Nya däck...

Postat: tis 14 maj 2019, 23:09
av JE1000
Jo jag kan försöka sitta mer damsadel på rakorna. ;)
Skämt åsido, för mig verkar 1000-1100 mil vara den magiska gränsen. Jag kör rätt blandat, stad, landsväg och fina grusvägar. Tyvärr är väl västerbotten det landskap som har de flesta raksträckorna så mittendelen av däcket blir ofta lidande. Paradoxalt nog så fick jag ut flest mil när jag gjorde 2 långturer med contidäcket, d.v.s. 80% rakt fram, kanske beror på att man ofta höll jämn fart och med lite acc från låga farter.
Förra sommaren monterade jag Mitas E-08 efter jag läst positiva omdömen, och efter styvt 400 mil genom Sverige, Polen och baltikum så verkar runt 40% vara borta i mitten, så det verkar landa på 900-1100 mil det med. Men jag är riktigt nöjd med däcket, både på grus och asfalt.

Re: Nya däck...

Postat: ons 15 maj 2019, 08:32
av JanneBoj
Har precis tagit loss bakdäcket och ska nu in till Lelles för att få ett nytt Anakee3. Blev full i skratt när jag såg nötningen efter 1200 fjolårsmil. De flesta förstås från sommarens alpsvängar med tung packning. Blankt på mitten och blanka däcksidor men ganska mycket kvar däremellan. För mig är 1200 mil rätt normalt för ett bakdäck.
CF368697-923C-4AA0-B475-8FDF289AAB6F.jpeg