Livslängd kedja

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

joeng38 skrev:Hur ofta bör man smörja egentligen om man kör 90% asfalt och inte i regn? Jag brukar spreja på var 100e mil. Kanske onödigt ofta då?
Jag brukar hålla mig till smörjning ca 100 mil.

För övrigt: Nämnda Varadero har tyvärr fått ny ägare, en ägare som gillar smörja. Synd :(

Fick dock chansen att granska drivpaketet innan(drev, kedja, snurra på den etc etc) Kollade mätarställningen, den hade gått dryga 1800 mil. Jädrans, drivpaketet såg fint ut och verkade heller inte ha sträckts många gånger.
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Inlägg av PappaBerra »

Vad jag vet så finns det ingen som har smort sig fattig. :shock: Allt som snurrar och skaver mår väl bra av en droppe glidmedel då coh då.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re:

Inlägg av V Saarela »

PappaBerra skrev:Vad jag vet så finns det ingen som har smort sig fattig. :shock: Allt som snurrar och skaver mår väl bra av en droppe glidmedel då coh då.
Nej, så är det ju normalt.
Däremot köper jag argumentet: har man kladdig(välsmord) kedja, så drar den grus och skit på sig.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re:

Inlägg av V Saarela »

V Saarela skrev:
joeng38 skrev:Hur ofta bör man smörja egentligen om man kör 90% asfalt och inte i regn? Jag brukar spreja på var 100e mil. Kanske onödigt ofta då?
Jag brukar hålla mig till smörjning ca 100 mil.

För övrigt: Nämnda Varadero har tyvärr fått ny ägare, en ägare som gillar smörja. Synd :(

Fick dock chansen att granska drivpaketet innan(drev, kedja, snurra på den etc etc) Kollade mätarställningen, den hade gått dryga 1800 mil. Jädrans, drivpaketet såg fint ut och verkade heller inte ha sträckts många gånger.
Håller på att övertala nya ägaren att fortsätta testet. Han har smort den en gång hittils och det lät som om han kan tänka sig att hoppa över smörjandet :)
Tyvärr kör han inte värst mycket motorcykel. Men och andra sidan, när han nu fått en körhoj mellan bena så....... :)
Mats Liifv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 21:22
Answers: 0

Re: Livslängd kedja

Inlägg av Mats Liifv »

Jag kör ett experiment med att inte smörja kedjan på min Varadero. Köpte den vid 700 mil på mätaren, nu har den gått 2.000 mil och jag har varken smort eller spänt kedjan en enda gång. Både drev och kedja är i gott skick och lär kunna hålla länge än. Vi får se hur länge den håller när säsogen är slut. Den kanske byts oavsett om det behövs eller ej.
Har planer på att konvertera hojen till remdrift. Har en kompis som kikar på om det är möjligt till en överkomlig kostnad. Blir ett vinterprojekt i så fall.
Oranzzz
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 22:39
Answers: 0
Hoj: Xl1000v -04
Ort: Linköping

Re: Livslängd kedja

Inlägg av Oranzzz »

Ska byta dreven o kedja om en vecka. Har smörjt typ var 100:e mil ngt. På verkstaden sa dom att
normalt "håller" en kedja/drev 2500-3000 mil. (Min Varadero har gåt 3100 mil nu.) Med lite marginal för
säkerhet också antar jag. Hur man kör påverkar ju också. Men normalt enl ovanstående.

:vs:
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av rydde »

Har beställt nytt drivpaket till min varan. Blev det dyrare D.I.D-kitet från motorradteile. Bara inse man går på försäljningsmumbojumbotermer. :lol: Sedan är nästa fråga om man ska låta något proffs nita låset eller om man ska fortsätta nita själv... :lol:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Livslängd kedja

Inlägg av hogge »

Hej Rydde
Jag nitar mina lås själv och det har alltid hållt. Har kört med såna lås som man skruvar på 2 muttrar som man sen spänner hårt och sen knäcker av så är "nitningen klar" Funkat bra men vet ej om dom finns nu då det var ett tag sen jag bytade på någon hoj. Brukar byta hoj istället då jag inte kör mer än ca 300-400 mil om
året. :D
Mvh Hogge :silver:
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av rydde »

Ja det är ju just hur hårt man ska pressa ihop det som jag är lite osäker på, har nitat mina två senaste kedjor själv och det har funkat men tyckte den sista jag gjorde till lillhojen blev lite segare i låslänken. Kanske inte spelar någon stor roll. Funderar på att låta något proffs nita och studera hur de gör...eller så får det bli nita själv igen. :-) Man kanske skulle skaffa några extra nitlänkar så man kan göra om ifall det blir för tajt...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Livslängd kedja

Inlägg av dasf »

Har alltid beställt färdig hel kedja (fabriksnitad). På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title= ... sind_teuer
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av rydde »

dasf skrev:Har alltid beställt färdig hel kedja (fabriksnitad). På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title= ... sind_teuer
Aaaah, det där var ju inte så dumt att veta! Har alltid tänkt man måste av med svingarmen helt för den operationen. Tack för tipset! *thumb_up* :clap
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Livslängd kedja

Inlägg av hogge »

Jättebra tips. :clap Jag har ochså trott att svingen måste av. Helt klart det bästa alt med en sk endless kedja utan lås. Tack för tipset :)
Mvh Hogge :silver:
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Livslängd kedja

Inlägg av Bønne »

Jeg gjorde det samme da jeg skiftede kædekit sidste sommer (36000km), da kan man
nitte kæden i skruestikken i stedet for på cyklen, det er lettere, og bedre :D

131 Ævro for originalt kæde + tandhjul hos DavidSilverspares *thumb_up*
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av V Saarela »

Mats Liifv skrev:Jag kör ett experiment med att inte smörja kedjan på min Varadero. Köpte den vid 700 mil på mätaren, nu har den gått 2.000 mil och jag har varken smort eller spänt kedjan en enda gång. Både drev och kedja är i gott skick och lär kunna hålla länge än. Vi får se hur länge den håller när säsogen är slut. Den kanske byts oavsett om det behövs eller ej.
Har planer på att konvertera hojen till remdrift. Har en kompis som kikar på om det är möjligt till en överkomlig kostnad. Blir ett vinterprojekt i så fall.
*thumb_up*
Fast, före ditt köp har den nog smorts och kanske också spännts?

Har du haft upp framdrevet och kikat på den? Mitt experiment slutade med att drivpaket tog kronslut vid 2400 mil och dom sista hundra gick fort. Det som verkar ha tagit mest stryk är framdrevet och jag inbillar att om jag hade bytt bara framdrevet så hade drivpaketet fortsatt att funka ett bra tag till.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av AeroSol »

dasf skrev:På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title=" onclick="window.open(this.href);return false; ... sind_teuer
Lysande! Det borde gå att ta av "die Fußrastenanlage" på Transalpen och byta kedja på samma sätt!?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av V Saarela »

AeroSol skrev:
dasf skrev:På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title=" onclick="window.open(this.href);return false; ... sind_teuer
Lysande! Det borde gå att ta av "die Fußrastenanlage" på Transalpen och byta kedja på samma sätt!?
På dom flesta hojarna går det inte att göra så eftersom ramen ligger i vägen. Dock inte på Varadero. Tog cirka 6-7 minuter att få av kedjan.

[youtube]dO_n6V1kbh4[/youtube]
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Livslängd kedja

Inlägg av RogerW »

Men alltså: Hur länge håller en kedja? När skall man börja tänka på att byta den? Och dreven? Hur kollar jag det?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livslängd kedja

Inlägg av Fibern »

@RogerW Om du håller tumme och pekfinger om kedjan, längst bak på bakdrevet, och kedjan går dra 2-3 millimeter från drevet, då ska du byta.
Lyfter den upp mot 2 mm, börja planera för ett byte.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av V Saarela »

Mitt lilla test(utan att kika exakt milen):
smorde och justerade första gången vid dryga 1000 mil
smorde sen en gång till
...och drivpaketet höll då 2500 mil.

När jag och stahson drog för några veckor sedan på en lite längre tur, så bytte han till ett nytt drivpaket. Hans Varadero 07 hade då gått dryga 10.000 mil och detta var då andra drivpaketet. Alltså, drygt 5000 mil kör han på ett drivpaket.

För övrigt så, hans Varadero närmar sig nu 11.000 mil. Det enda som gått sönder på den är packboxarna i framgaffeln. Nu är det också förmodligen dags att göra första ventiljusteringen(dom var nära marginalerna förra gången dom kollades)

Så.....simma lugnt Roger.....och ta en bärs :)
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Livslängd kedja

Inlägg av RogerW »

Ok. Tack för svar! @Vejo: Det kan du ge dig på. Alltså vad ölen beträffar! :-)
Skriv svar