Livslängd kedja
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Jag litar på honom och jag kommer givetvis göra en besiktning av kedjan lite då o då.(som sagt var, jag tycker detta är intressant att följa)
Han är väl inte värst mycket för internet, men får väl försöka locka hit han så han får stå till svars
Såg idag maua att du var o hängde på internationella varaderoforumet....kul
http://www.varaderoforum.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl
Han är väl inte värst mycket för internet, men får väl försöka locka hit han så han får stå till svars
Såg idag maua att du var o hängde på internationella varaderoforumet....kul
http://www.varaderoforum.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Ska bli intressant att se vad dreven tycker om det här också.
Jag kör med Transalp med Scottoiler, och kedjan håller lätt dubbelt så länge som när jag sprayade. Men dreven slits lika fort som vanligt, så det blir minst ett drevbyte per kedja nu.
Jag kör med Transalp med Scottoiler, och kedjan håller lätt dubbelt så länge som när jag sprayade. Men dreven slits lika fort som vanligt, så det blir minst ett drevbyte per kedja nu.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
hehe Jo, den verkar bra den sidan! Inget ont om denna eller andra sidor som avhandlar varaderos o liknande, men det märks att sverige är ett litet land ibland. Relativt lite trafik på forumen här. Men det är väl inte så konstigt igentligen! Därför är det kul med ett internationellt forum tycker jag! Kul också att kunna "umgås" över nationsgränserna!V Saarela skrev:Jag litar på honom och jag kommer givetvis göra en besiktning av kedjan lite då o då.(som sagt var, jag tycker detta är intressant att följa)
Han är väl inte värst mycket för internet, men får väl försöka locka hit han så han får stå till svars
Såg idag maua att du var o hängde på internationella varaderoforumet....kul
http://www.varaderoforum.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl
- Forceman
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
- Hoj: Varadero -08
- Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98
Jag har upptäckt att med scotoiler så slits framdrevet ut väldigt snabbt! Efter 800mil bytte jag förra framdrevet men bakdrevet och kedjan ser helfräscha ut!
Så bytar man framdrevet i tid så tror jag att man klarar kedjan vääldigt länge med scotoilern!
Jag har kört 1200 mil nu med samma kedja och bakdrev så det visar sig snart hur lång livslängden blir!
Så bytar man framdrevet i tid så tror jag att man klarar kedjan vääldigt länge med scotoilern!
Jag har kört 1200 mil nu med samma kedja och bakdrev så det visar sig snart hur lång livslängden blir!
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93
V Saarela skrev:Nu har jag träffat honom:
Hojen hade gått 280 mil när han köpte den förra sommaren. Förra ägaren hade inte smort den under sin ägo(förmodligen gjordes det vid 100-mila servicen)
I dags dato har hojen gått 900 mil. Inte en droppe smörjmedel har den fått av honom.
Rätta mig om jag fel men är det inte så att en O-ringskedja är smord med fett "innanför" O-ringarna" och bör klara sig ganska hyfsat utan "yttre" smörjning! Och att man smörjer mest för drevens skull.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe skrev:V Saarela skrev:Nu har jag träffat honom:
Hojen hade gått 280 mil när han köpte den förra sommaren. Förra ägaren hade inte smort den under sin ägo(förmodligen gjordes det vid 100-mila servicen)
I dags dato har hojen gått 900 mil. Inte en droppe smörjmedel har den fått av honom.
Rätta mig om jag fel men är det inte så att en O-ringskedja är smord med fett "innanför" O-ringarna" och bör klara sig ganska hyfsat utan "yttre" smörjning! Och att man smörjer mest för drevens skull.
Så är det!
Har inte träffat honom på ett tag. Projektet har ryktesväg sabbats av nån "sjabbig mekaniker" som gick och smorde kedjan i samband med en service
Nåja, trots en gång smord, så följer jag detta i allafall.....
Har inte träffat honom själv på länge.
Däremot hörde jag igår att, efter servicen tvättade han direkt bort "geggan" som mekarn slängde på och att i dagsläget har den nu rullat dryga 1800 mil, men att det börjar bli snart dags att byta.
Jag hoppas träffa på honom innan säsongen är slut och kika själv på hans drev/kedja.
Däremot hörde jag igår att, efter servicen tvättade han direkt bort "geggan" som mekarn slängde på och att i dagsläget har den nu rullat dryga 1800 mil, men att det börjar bli snart dags att byta.
Jag hoppas träffa på honom innan säsongen är slut och kika själv på hans drev/kedja.
Rättelse, man ska inte lyssna i tredje handV Saarela skrev:Har inte träffat honom själv på länge.
Däremot hörde jag igår att, efter servicen tvättade han direkt bort "geggan" som mekarn slängde på och att i dagsläget har den nu rullat dryga 1800 mil, men att det börjar bli snart dags att byta.
Jag hoppas träffa på honom innan säsongen är slut och kika själv på hans drev/kedja.
Träffade honom idag personligen. Kedjan är förmodligen smord vid 100 mila servicen(förra ägaren). Den blev också smord vid 1200 mila servicen. Geggan lät han sitta kvar.
Alltså dagsläget: Smord 2 ggr(100 mil samt 1200 mil). Drivpaketet har nu gått dryga 1900 mil och fortfarande hur fin som helst
Re: Uppdatering
Bra att du tog upp det igen, hade själv också "glömt" bort detta.jakob skrev:Hur går det för kedjemarodören, kan man få en uppdatering!
Mindes(skrivit fel tidigare) lite fel vad gäller mil osv.
Idag:
Kedjan är endast "tjuv"smord vid 1200 milaservicen, körd från Luleå till Boden med denna smörja och sedan rentorkad, i dagsläget står mätaren på ca 1870 mil och kedjan är fortfarande i toppform, inga hajfenor på bakdrevet eller andra skador på kedjan
Fortsättning följer nästa sommar
Re: Uppdatering
Ni som kör med Scott Oiler, hur länge brukar drivpaketet hålla? Jag har kvar min originalkedja och drev, har kört 3950 mil med den nu. Men behöver byta framdrevet, annars så ser det bra ut
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Vad beror den kortare livslängden på TA-kedjan på då? Är det klenare kedja eller kör Transalparna mer på skitiga vägar?V Saarela skrev:Träffar honom förmodligen på torsdag eller fredag. Ska stämma av med honom exakt antal mil osv och sen följa det hela under sommarens gång.
Hur det än är, så tycker jag det är ett kul experiment
Normalt brukar man ju kunna med landsvägskörning plocka ut en ca 3-4000 mil på Varaderons kedja(ungefär hälften på en Transalp?)
Henning: nästan rätt....FJR 1300
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Klenare kedja. Dessutom tror jag att många spänner för hårt kedjan på Transalperna.(enligt instruktionerna i bok) Finns nånstan här en tråd om detta.Fibern skrev:Vad beror den kortare livslängden på TA-kedjan på då? Är det klenare kedja eller kör Transalparna mer på skitiga vägar?V Saarela skrev:Träffar honom förmodligen på torsdag eller fredag. Ska stämma av med honom exakt antal mil osv och sen följa det hela under sommarens gång.
Hur det än är, så tycker jag det är ett kul experiment
Normalt brukar man ju kunna med landsvägskörning plocka ut en ca 3-4000 mil på Varaderons kedja(ungefär hälften på en Transalp?)
Henning: nästan rätt....FJR 1300
Jag brukar hålla mig till smörjning ca 100 mil.joeng38 skrev:Hur ofta bör man smörja egentligen om man kör 90% asfalt och inte i regn? Jag brukar spreja på var 100e mil. Kanske onödigt ofta då?
För övrigt: Nämnda Varadero har tyvärr fått ny ägare, en ägare som gillar smörja. Synd
Fick dock chansen att granska drivpaketet innan(drev, kedja, snurra på den etc etc) Kollade mätarställningen, den hade gått dryga 1800 mil. Jädrans, drivpaketet såg fint ut och verkade heller inte ha sträckts många gånger.
-
- Trehjuling
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
- Ort: Varadero -05 HEDEMORA
Re:
Nej, så är det ju normalt.PappaBerra skrev:Vad jag vet så finns det ingen som har smort sig fattig. Allt som snurrar och skaver mår väl bra av en droppe glidmedel då coh då.
Däremot köper jag argumentet: har man kladdig(välsmord) kedja, så drar den grus och skit på sig.