Livslängd kedja

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Blir kul att höra hur det går. Dreven bör redan nu vara ganska slitna tycker man!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Har inte träffat honom själv på länge.
Däremot hörde jag igår att, efter servicen tvättade han direkt bort "geggan" som mekarn slängde på och att i dagsläget har den nu rullat dryga 1800 mil, men att det börjar bli snart dags att byta.

Jag hoppas träffa på honom innan säsongen är slut och kika själv på hans drev/kedja.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

V Saarela skrev:Har inte träffat honom själv på länge.
Däremot hörde jag igår att, efter servicen tvättade han direkt bort "geggan" som mekarn slängde på och att i dagsläget har den nu rullat dryga 1800 mil, men att det börjar bli snart dags att byta.

Jag hoppas träffa på honom innan säsongen är slut och kika själv på hans drev/kedja.
Rättelse, man ska inte lyssna i tredje hand :)

Träffade honom idag personligen. Kedjan är förmodligen smord vid 100 mila servicen(förra ägaren). Den blev också smord vid 1200 mila servicen. Geggan lät han sitta kvar.

Alltså dagsläget: Smord 2 ggr(100 mil samt 1200 mil). Drivpaketet har nu gått dryga 1900 mil och fortfarande hur fin som helst :)
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Uppdatering

Inlägg av jakob »

Hur går det för kedjemarodören, kan man få en uppdatering!
:roll:
Det är roligare att säga ja
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Uppdatering

Inlägg av V Saarela »

jakob skrev:Hur går det för kedjemarodören, kan man få en uppdatering!
:roll:
Bra att du tog upp det igen, hade själv också "glömt" bort detta.
Mindes(skrivit fel tidigare) lite fel vad gäller mil osv.


Idag:
Kedjan är endast "tjuv"smord vid 1200 milaservicen, körd från Luleå till Boden med denna smörja och sedan rentorkad, i dagsläget står mätaren på ca 1870 mil och kedjan är fortfarande i toppform, inga hajfenor på bakdrevet eller andra skador på kedjan

Fortsättning följer nästa sommar :)
Sven-Olof
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 12:46
Answers: 0
Ort: Varadero-04/Götene

Re: Uppdatering

Inlägg av Sven-Olof »

Ni som kör med Scott Oiler, hur länge brukar drivpaketet hålla? Jag har kvar min originalkedja och drev, har kört 3950 mil med den nu. Men behöver byta framdrevet, annars så ser det bra ut :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev:Träffar honom förmodligen på torsdag eller fredag. Ska stämma av med honom exakt antal mil osv och sen följa det hela under sommarens gång.

Hur det än är, så tycker jag det är ett kul experiment :)

Normalt brukar man ju kunna med landsvägskörning plocka ut en ca 3-4000 mil på Varaderons kedja(ungefär hälften på en Transalp?)


Henning: nästan rätt....FJR 1300 :)
Vad beror den kortare livslängden på TA-kedjan på då? Är det klenare kedja eller kör Transalparna mer på skitiga vägar?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Fibern skrev:
V Saarela skrev:Träffar honom förmodligen på torsdag eller fredag. Ska stämma av med honom exakt antal mil osv och sen följa det hela under sommarens gång.

Hur det än är, så tycker jag det är ett kul experiment :)

Normalt brukar man ju kunna med landsvägskörning plocka ut en ca 3-4000 mil på Varaderons kedja(ungefär hälften på en Transalp?)


Henning: nästan rätt....FJR 1300 :)
Vad beror den kortare livslängden på TA-kedjan på då? Är det klenare kedja eller kör Transalparna mer på skitiga vägar?
Klenare kedja. Dessutom tror jag att många spänner för hårt kedjan på Transalperna.(enligt instruktionerna i bok) Finns nånstan här en tråd om detta.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Hur ofta bör man smörja egentligen om man kör 90% asfalt och inte i regn? Jag brukar spreja på var 100e mil. Kanske onödigt ofta då?
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

joeng38 skrev:Hur ofta bör man smörja egentligen om man kör 90% asfalt och inte i regn? Jag brukar spreja på var 100e mil. Kanske onödigt ofta då?
Jag brukar hålla mig till smörjning ca 100 mil.

För övrigt: Nämnda Varadero har tyvärr fått ny ägare, en ägare som gillar smörja. Synd :(

Fick dock chansen att granska drivpaketet innan(drev, kedja, snurra på den etc etc) Kollade mätarställningen, den hade gått dryga 1800 mil. Jädrans, drivpaketet såg fint ut och verkade heller inte ha sträckts många gånger.
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Inlägg av PappaBerra »

Vad jag vet så finns det ingen som har smort sig fattig. :shock: Allt som snurrar och skaver mår väl bra av en droppe glidmedel då coh då.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re:

Inlägg av V Saarela »

PappaBerra skrev:Vad jag vet så finns det ingen som har smort sig fattig. :shock: Allt som snurrar och skaver mår väl bra av en droppe glidmedel då coh då.
Nej, så är det ju normalt.
Däremot köper jag argumentet: har man kladdig(välsmord) kedja, så drar den grus och skit på sig.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re:

Inlägg av V Saarela »

V Saarela skrev:
joeng38 skrev:Hur ofta bör man smörja egentligen om man kör 90% asfalt och inte i regn? Jag brukar spreja på var 100e mil. Kanske onödigt ofta då?
Jag brukar hålla mig till smörjning ca 100 mil.

För övrigt: Nämnda Varadero har tyvärr fått ny ägare, en ägare som gillar smörja. Synd :(

Fick dock chansen att granska drivpaketet innan(drev, kedja, snurra på den etc etc) Kollade mätarställningen, den hade gått dryga 1800 mil. Jädrans, drivpaketet såg fint ut och verkade heller inte ha sträckts många gånger.
Håller på att övertala nya ägaren att fortsätta testet. Han har smort den en gång hittils och det lät som om han kan tänka sig att hoppa över smörjandet :)
Tyvärr kör han inte värst mycket motorcykel. Men och andra sidan, när han nu fått en körhoj mellan bena så....... :)
Mats Liifv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 21:22
Answers: 0

Re: Livslängd kedja

Inlägg av Mats Liifv »

Jag kör ett experiment med att inte smörja kedjan på min Varadero. Köpte den vid 700 mil på mätaren, nu har den gått 2.000 mil och jag har varken smort eller spänt kedjan en enda gång. Både drev och kedja är i gott skick och lär kunna hålla länge än. Vi får se hur länge den håller när säsogen är slut. Den kanske byts oavsett om det behövs eller ej.
Har planer på att konvertera hojen till remdrift. Har en kompis som kikar på om det är möjligt till en överkomlig kostnad. Blir ett vinterprojekt i så fall.
Oranzzz
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 22:39
Answers: 0
Hoj: Xl1000v -04
Ort: Linköping

Re: Livslängd kedja

Inlägg av Oranzzz »

Ska byta dreven o kedja om en vecka. Har smörjt typ var 100:e mil ngt. På verkstaden sa dom att
normalt "håller" en kedja/drev 2500-3000 mil. (Min Varadero har gåt 3100 mil nu.) Med lite marginal för
säkerhet också antar jag. Hur man kör påverkar ju också. Men normalt enl ovanstående.

:vs:
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av rydde »

Har beställt nytt drivpaket till min varan. Blev det dyrare D.I.D-kitet från motorradteile. Bara inse man går på försäljningsmumbojumbotermer. :lol: Sedan är nästa fråga om man ska låta något proffs nita låset eller om man ska fortsätta nita själv... :lol:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Livslängd kedja

Inlägg av hogge »

Hej Rydde
Jag nitar mina lås själv och det har alltid hållt. Har kört med såna lås som man skruvar på 2 muttrar som man sen spänner hårt och sen knäcker av så är "nitningen klar" Funkat bra men vet ej om dom finns nu då det var ett tag sen jag bytade på någon hoj. Brukar byta hoj istället då jag inte kör mer än ca 300-400 mil om
året. :D
Mvh Hogge :silver:
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av rydde »

Ja det är ju just hur hårt man ska pressa ihop det som jag är lite osäker på, har nitat mina två senaste kedjor själv och det har funkat men tyckte den sista jag gjorde till lillhojen blev lite segare i låslänken. Kanske inte spelar någon stor roll. Funderar på att låta något proffs nita och studera hur de gör...eller så får det bli nita själv igen. :-) Man kanske skulle skaffa några extra nitlänkar så man kan göra om ifall det blir för tajt...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Livslängd kedja

Inlägg av dasf »

Har alltid beställt färdig hel kedja (fabriksnitad). På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title= ... sind_teuer
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av rydde »

dasf skrev:Har alltid beställt färdig hel kedja (fabriksnitad). På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title= ... sind_teuer
Aaaah, det där var ju inte så dumt att veta! Har alltid tänkt man måste av med svingarmen helt för den operationen. Tack för tipset! *thumb_up* :clap
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar