Dålig passform på luftfiltret.

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Dålig passform på luftfiltret.

Inlägg av V Saarela »

Trist marinaden om det inte funkar med handlaren. Skälla på människor kommer man ingenstans med. Slutar bara med att personen jävlas tillbaka :)
Själv är man ju en försiktig människa, olyckan kan ju vara framme så därför kör jag helförsäkrat och garantiservar hojen för garantins skull, inte för själva servicens skull.

Var i veckan till Tatun Tarvike i Torneå på finska sidan och fick gjort 2400 milaservice. På finska sidan hamnade servicen ganska precis på halva priset jämfört med i Sverige.

Bild
Användarens profilbild
marinaden
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 17:26
Answers: 0
Hoj: varadero XL1000 -10
Ort: Nykarleby

Re: Dålig passform på luftfiltret.

Inlägg av marinaden »

Det har du rätt i, att man inte kommer någonstans med att skälla,
men man måste ju uttrycka sitt missnöje i väl valda ordalag så de har en möjlighet att
skärpa till sig.

Det kan ju vara så att de har en slarvpetter i serviceteamet som drar ner hela ställets rykte,
och då är det ju bra, tycker jag, att påpeka detta.

Det är ju heller inte roligt när de menar att jag ska betala för 4,1 liter olja, då det bara ska gå 3,6 liter vid olje+filterbyte.

Luftfiltret fick jag utbytt idag utan som helst problem. Blev ett orginalfilter som dom fick beställa efter
för de fanns inte på hyllan.

För övrigt var det ännu inte dax för luftfilterbyte enligt serviceintervallen, men jag tyckte att det var på sin plats med ett extra byte, då filtret var ganska dammigt.
Mycket körning på grusvägar med kompisar tycks ha sin inverkan.

Ska väl ta mig en funderare ännu på dethär med servicen. Kan ju byta ställe om inte annat. Serviceboken min är nog hittills komplett,
så kanske jag får svälja stoltheten och lämna in den så länge som garantin gäller.

Kanske jag bara är en besvärlig kund :twisted:
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Dålig passform på luftfiltret.

Inlägg av AeroSol »

Nu lägger jag mig i den här diskussionen trots att jag har en Transa...
Jag håller med om att Honda originaldelar är bäst. Men ett sådant luftfilter till min kostar 728 spänn och ska bytas var 1200 mil.
Då köper jag hellre ett K&N-filter + servicekit för samma pengar, ett K&N kan man köra på MINST 3-4000 mil utan rengöring, och då får jag även bättre andning. Visst 782 spänn är ju inga pengar men det betalar jag inte för ett jävla luftfilter! Nu kostar ju ett original till Varanen 482 spänn, varför denna prisskillnad?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Dålig passform på luftfiltret.

Inlägg av V Saarela »

AeroSol skrev:Nu lägger jag mig i den här diskussionen trots att jag har en Transa...
Jag håller med om att Honda originaldelar är bäst. Men ett sådant luftfilter till min kostar 728 spänn och ska bytas var 1200 mil.
Då köper jag hellre ett K&N-filter + servicekit för samma pengar, ett K&N kan man köra på MINST 3-4000 mil utan rengöring, och då får jag även bättre andning. Visst 782 spänn är ju inga pengar men det betalar jag inte för ett jävla luftfilter! Nu kostar ju ett original till Varanen 482 spänn, varför denna prisskillnad?
Trist dyrt. Kikar man på hur filtret ser ut så ser TA:s mer avancerad ut. Du kan ju alltid beställa från Lings ett orginalfilter. Frakten är ju dyr m,en ett filter hamnar på cirka 450:- Dock kan man ju passa på att beställa nåt annat i samma sändning.

Enligt serviceschemat TA650 så är ju byte filter var 1800 mil. Kör man bara asfalt så kan man tänja lite på milen och blåsa den ren om den inte ser alldeles för smutsig ut.

Själv är jag lite försiktig vad gäller öppna luftfilter. Blev väl lite fundersam när en motortrimmare(som jobbat på motospeed och utbildat folk på dynojetbänk) berättade om öppna avgassystem och öppna luftfilter.
Så, det är bra om man håller lite koll på tändstiften så den inte går snålt.
Skriv svar