Värmehandtag

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av shadowgunnar »

Här har ni ett nomogram när det gäller att beräkna kabelarea gentimot längd och ström
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

Okej..... :conf:

Vid vilken spänning?

Det man är intresserad av är väl närmast spänningsfall vid en viss ström över en viss längd av kopparkabel vid diverse effektförbukningar/strömmar.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av shadowgunnar »

Spänningen på nomogrammet är 12 volt.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

Beror på vilken märkström reläet har. Ska finnas uppmärkt. Om du menar att lägga till fler förbrukare på reläet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

Ett vanligt enkelrelä brukar vara på 30 A. Tål alltså 30 x 12 = 360 W
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

Jag skulle då använda 2,5 kvadrat kabelfrån batteri. Sätter du på led-lyktor så lär du klara dig med 1,5 till dessa och dessutom räcker reläet till för bägge. Men... vad ska aktivera respektive stänga av reläet?
Och jag har för mig att stiften 30 och 87 är styrström och 85-86 från batteri till förbrukare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

Okej, du tänker koppla extraljus vidare på stift 87 och säkra av mellan 87:an och lyktorna. Fattar jag rätt så?
För det borde inte vara några problem, då tändningen styr reläet på/av. Så länge reläet klarar av strömförbrukningen. Är du osäker är det ju varken kostsamt eller svårt byta det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

@Skye, om amn kikar på t.ex. ett standard relä, så ser man att 85 - 86 är det som drar spolen i relät=styrström. 30 - 87 är själva reläkontakten. Om det är växlande också, så har du en 87a, där jag gissar att 87 är den som är aktiv när relät är draget (har ström genom spolen)

Det är ju lätt att kolla, häng på en multimeter inställd på Ohm över 30 och 87 med plus på t.ex. 30, och sladda sedan in spänning över 85 och 86 (polaritet ointressant)

När spänningen är på över 85-86, ska du få 0 ohm, när du tar bort den, skall motståndet bli oändligt.

En bra bild på kopplingen:

Bild

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/" onclick="window.open(this.href);return false;

För att dra reläet (85-86) krävs ingen grov kabel alls, spolen drar jättelite ström, dra vad du har från bakljuset, och jorda handtagen på annan lämplig punkt med sina kablar. Lamporna jordar på närmast lämpliga punkt, ju kortare kabel desto bättre.

Handtagens kablar ska ju rimligen vara av OK kaliber för handtagen från fabrik, och 0,75 låter för mig rimligt. Kan du dessutom korta av dem en bit, blir det bara bonus.

Från säkring till t.ex. 30 bör du ha fetare kabel, 1,5 kvmm kommer man långt med, 2,5 kvmm ger ännu mindre spänningsfall, beroende på kabellängd.

Säkringen bör sitta så nära batteriet som möjligt.

Reläet känns helt säkert att det klarar lasten.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
fiddler
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 30 dec 2015, 14:33
Answers: 0
Hoj: XL1000 -06
Ort: Tollarp

Re: Värmehandtag

Inlägg av fiddler »

Du ska inte jorda Värmehandtagen genom reläet, de jordar du direkt mot gods eller batteri. Jordningen (stift 85) på reläet är till för funktionen på reläet och inget annat
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

@fiddler
Tack för den, hade grubblat över "Grips" men det föll helt bort.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

85 är som fiddler säger till för att jorda reläspolen, så den stänga kontakten vid behov. Jord har du ju i hela ramen, motorn m.m. På köpet dlipper du ju dra jord från batteriet och får kortare kabeldragning från resp. förbrukare. Dessutom slipper du en massa kabel på ett enda flatstift.
Utan 87a så är det alltså bara sluten eller öppen krets, och rimligen är den då sluten med ström på 85 - 86.
Kabeltjocklek, som sagt, till 85 - 86 räcker tunna kablar gott. 1.5 kvmm kan vara en lagom dimension till grips och ledlampor, om inte deras egna kablar räcker fram till reläet, då använder du så klart dem. De ska ju vara avpassade i längd och dimension för resp. produkt. Kan du t.o.m. korta av dem en bit, blir det ännu bättre. (Kortare kabel = mindre spänningsfall)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

Lättare förklara med en bra illustration. Så här ska det vara.
Styrström (manöverström) till kontakt 86, i ditt fall tändning, jordas via 85.
Matarström till kontakt via 30, avsäkrad före relä och från 87 till förbrukare, vilka i sin tur är jordade. T.ex extraljus.

http://www.xtraljus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

(ganska rätt där Stefan)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

OK, om den ska jorda både grips och lampor,samt ev. tillkommande förbrukare, så kan det vara en bra idé att dra fram en 2.5 kvmm (i värsta fall 4 kvmm, men det tror jag är overkill), och montera någon form av jordplint med utrymme för fler anslutningar där du vill koppla ihopp lampor, grips och batterijord. Det kan betala sig längre fram.

@Fibern, jag skulle säga helt rätt...Du styr reläet med 85 - 86, vem av dem som är plus eller minus är helt ointressant. Matar till förbrukare på 30, och tar ut till förbrukare på 87. Nämnda förbrukare jordas då separat via sin kablar vid lämplig punkt, t.ex. en jordplint på fetkabel från batteri. (I bilar brukar det ju vara enklare att hitta andra jordpunkter i kaross m.m..)

Så, våra sätt att beskriva saken skiljer sig praktiskt inte åt alls :D Men, det är bra med fler sätt att visa samma sak, det gör det tydligare om elen känns osäker *thumb_up*

Och, som sagt, säkra alltid av pluskabel nära batteriet :rtfm :D

http://www.bike.se/bloggar/enduroblogge ... ade-brinna" onclick="window.open(this.href);return false;

<edit> Att reläet är märkt för 30 A behöver du, Skye, inte vara orolig för, med likström blir det ganska precis 360 W, så det lär räcka till *thumb_up* </edit>
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

Det är alltid svårare att beskriva saker med enbart text. Bästa är när man kan stå bredvid varandra och visa samtidigt med att beskriva.
Väldigt lätt att krångla till det eller missa någon liten detalj som kan verka oväsentlig för en själv.
Det var en bra illustration jag hittade.

edit: 2,5 kvadrat kabel räcker gott.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Värmehandtag

Inlägg av Bønne »

To spørgsmål:

1.: Hvorfor montere varmehåndtag over relæ?
Varmehåndtag forbruger max. 4A, den originale ”Option connector” i venstre kåbeside er beregnet til bl.a. varmehåndtag og forsikret med 10A, derfor må ledningerne også være dimensioneret til 10A.

2.: Hvorfor montere flere forskellige forbrugere på samme relæ?
Grunden til montering af relæ er at få en direkte fødestrøm fra batteri til forbruger ved høje belastninger, uden om kontakterne, dvs. relæet bliver kontakten og de originale kontakter bliver kun brugt til styrestrøm til relæet og bliver derfor ikke belastet af forbrugeren. Ved at montere flere forskellige forbrugere på samme relæ, vil det være nødvendigt med en kontakt på fødestrømmen mellem relæet og hver enkelt forbruger, ellers tænder og slukker alt samtidig når relæet trækker/slipper, og hvad har man så vundet?
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

@Bönne, största orsaken jag ser för relä före värmehandtagen är inte strömmen, utan genom att låta reläet dras av något som går igång med tändningen så undviker man att glömma att slå av dem när man går in eftger en lång och frusen tur. Been there, got the t-shirt :D

Fråga 2 har jag inget svar på, det är väl mer vad man tycker.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Värmehandtag

Inlägg av Bønne »

Jo, men den originale "Option connector" bliver jo også tændt og slukket via tændingen...
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Peter »

Helt rätt Skye. Med 12-voltsystem är det lätt att få spänningsfall.
Ta grova kablar (2.5-kvadrat) och lägg det över relä så blir drt bra.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Värmehandtag

Inlägg av Ivar »

Jag drog en fet kabel från batteriet till releet. Båda + och -
Sen hittade jag styrström som gick på tänningen.
Releet går till värmehandtak, extraljus och dubbelt usb uttak.
Har funkat clockrent tills nu.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

@Bönne, i mitt fall, och sannolikt många andras, handlar det inte om originalmonterat, således har jag inte den optionen. På mina fanns det + och minus Jag köpte originaltillbehöret "kabelstam för tillbehör" eller vad kabelhärvan kan ha hetat. På det sättet fick jag ut konstantström, ström med tändning på samt jord. Men, de kablarna var ju tunna som sytråd :shock: Därför kapade jag dem nära kontaktdonet (som var praktiskt att utgå från), och hängde på relä till handtagen, och lite fetare kablar till handtag, GPS och 12V-uttag.

Dock känner jag ändå att 2,5 kvmm är lite overkill, så i min värld räcker 0,75 och i värsta fall 1,5 till de flesta förbrukare man vill belasta generatorn med. Men, det är ju bara jag det. Jämfört med kabelstammen Honda tycker man ska använda, är det ändå ett rejält kliv upp.

Annars är ju en bra idé att dra att dra grövre grejer från batteriet (där man ju inte gärna vill ha en skog av kabelskor) till en plint på någon bra plats. Kanske rent av 4 kvmm. Dock återstår att på XL700 hitta den platsen :conf:

@Skye, just i Hondas kablage har du nog förklaringen, så du är nog på rätt spår där.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar