Värmehandtag

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Värmehandtag

Inlägg av hogge »

Hej på er
Tänkte montera värmehandtag på varanen i vinter. Vad har ni för erfarenheter av dom olika? Vilka ska man satsa på?
Honda original går på 3200:- inkl kabelnät. Känns lte svettigt. 'puh
Ha det gott
Hogge
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Värmehandtag

Inlägg av Laffe »

@Hogge - jag råder dig att göra ett besök på http://www.saarelainorr.se.
http://39833.shop.textalk.se/tillbehor/ ... ndtag-22mm

Jag har just monterat just sådana på min, men ej hunnit prova dom irl ännu - men det skulle förvåna mig om dom inte levererar *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Värmehandtag

Inlägg av Ivar »

Här är min modell som jag är mycket nöyd med
Fast jag gick till mcboden och köpte dom över disk.
Veijo's modell är mycket billigare och fästet är ju lätt att montera på styret.
Jag fick montera mitt på fästet till backspegelen. Hade nog tänkt annerlunda om jag skulle bestäld nytt i dag men handtagene till Oxford är det ingen fel på. Skönt med 5 lägen.
http://www.mcweb.se/mc-delar-tillbehor/ ... ehandtag-5" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har också monterat xfords värmehandtag men jag tyckte att ledningarna var allt för korta samt för många skarvkontakter som kan oxidera med problem som följd. Svart lampsladd lödskarvat med krympslang över samt likadant med alla skarvar. Har funkat kanon i många år.
jan-Olov
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

Kosos värmare som jag säljer säljs även av många handlare i Sverige, men då kallas den för R&G. Sett att dom ligger prismässigt nånstans kring 599:- och ibland lite till. Koso är dock orginalet.

Jag brukar köra med Kimpex värmare, sån som man klistrar på under handtagen. Nu på R1:an monterade jag ett par Koson.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 22b26.html

Snor man ström från nåt ställe så kan kabeln/lampa eller vad det nu kan vara för klen och man tappar lite värmeeffekt(gäller ju alla värmare), så kan man ju koppla in ett relä. Ett enkelt billigt relä kan man ju då hitta tex på Biltem(tror den kostar nu 39:-).
Finns fina beskrivningar/bilder på nätet hur man kopplar in en sån.

Eller så kan bl a Jan-Olov säkert berätta. Har uppfattat honom som en hejare på el......(själv är jag färgblind=hatar allt med el :-) )
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

Inkopplingen är inga konstigheter, men relä rekommenderas abslot, framför allt för att inte glömma dem på över natten, och ha en död hoj nästa gång man ska ut och åka. Tro mig, det är lätt hänt, och klart obra :oops: :ffs

Annars är det bara en lite grövre kabel från batteriet till en polen på reläkontakten och sedan värmehandtagens röda kabel på den andra sidan av den.

Lämpligt att koppla på reläets spole är någonting som har ström när tändningen är påslagen. Andra sidan av det kontaktparet kan man ju gott koppla ihop med handtagens minuskabel, som sedan tas till jord på lämplig punkt.

Men som sagt, reläa av och starta hojen dagen efter (du glömde dem på, kanske är bäst att tillägga) :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

@Stefan Nu tänkte jag på att man snor ström från lampa, tuta, dödarknapp etc etc. Finns massor av ställen att sno ström från. Stänger man av tändningen så stängs också värmarna.

Sett t o m en Hondaverkstad vara bekväma och snodde ström från dödarknappen. Hondorna har annars en strömkälla på vänster sida för extra tillbehör.(nånstans bakom kåpan). Finns ett kablage att köpa till den så man kan koppla in tre olika extratillbehör. Kablaget(kontakterna) är då för Hondas orginaltillbehör och dyr. Däremot så kan man ju skippa att köpa kablaget(dyrt) och bara sno direkt ström från den till våra piratdelar.

Relät är ju mer tänkt för att man ska få en jämn ström. Kabelns tjocklek är också viktig. Detta för att man inte ska förlora effekt i värmehandtagen, likväl som att man inte heller förlorar ljusstyrka(om man nu råkat sno ström från den tex)

Men som sagt, det finns nog elektriker här som kan redogöra för detta bättre.....Det enda jag vet om el är att....man kan få annan frisyr av den :)
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Jan-Olov »

Jag tog spänningen från bakljuset, nära och bra med reläet bredvid batteri samt vidhängande säkring. Jag använde samma ledning sedan till komressortutan som, drar en hel del ström.
Senast redigerad av Jan-Olov den ons 23 dec 2015, 06:12, redigerad totalt 1 gånger.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

@VS, absolut, man kan ta strömmen från en massa ställen, men helst använda den för att dra ett relä. Reläet drar väldigt lite ström i sig, och man kan alltså använda grövre kabel för matning till reläet för handtagen=mindre spänningsfall. Samtidigt slipper man komma ihåg att stänga av handtagen när man kommer hem efter en tur, blöt och kall, då man bara vill ställa undan hojen och ta sig in i duschen, tro mig, been there, done that, got the t-shirt :D

Jag kör själv Hondas egen kabelstam från avsedd kontakt, men den kommer då med sytrådstunna kablar, så den går således till relä för just värmehandtagen. Mata gps:en duger de till, den drar ju minimalt, men samma sak med 12-voltsuttaget, det går över ett annat relä som triggas från stammen, men matas från den grövre kabeln från batteriet. Sedan säkrar man av nära batteriet, för att skydda kablar och förbrukare.

Jag har nog pillat en del med el i mina dar, så jag tror jag har koll på grunderna i alla fall :D

Men, i grunden har vi nog egentligen samma resonemang, bara från olika utgångspunkter.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

Jag har ju inte behövt montera relä på nån av mina värmare ännu men.....

Kan ju vara bra att ha i tankarna ändå. Hittade en bild som såg enkel ut för reläkoppling. Extraljusen får väl bytas ut till värmehandtag. Hängsäkring finns väl på varenda mack/Biltema

Nån som vill fylla på med lite uppgifter(tänkte nu på tjockleken på kablarna tex).

Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

0 - 10 ampere kräver minst 1,5 mm area

upp till 16 ampere minst 2,5 mm

Här finns enkel kalkylator. http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Peter »

Kabelarea är ganska viktig för att inte få spänningsfall.
Har man för klena kablar kan det även bli överhettat med brända kontakter och alla fel som det kan leda till.
Mitt råd är att alltid koppla sånt som har lite belastning till relä och separat matning.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Värmehandtag

Inlägg av hogge »

Thanks Boys för tipsen. Har bestämt mig för att lägga en beställning hos V Saarela på ett par http://39833.shop.textalk.se/tillbehor/ ... ndtag-22mm" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ha det gott alla
Hogge
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

@Fibern, det där låter för mig som siffror vid 230 V. Vid 12 volt handlar det nog mer om kabellängd och spänningsfall över kabeln. På en hoj skulle jag nog säga att till värmehandtagen räcker 0,75 - 1,0 kvmm. 1,5 kvmm blir rätt stökigt.

Säkra som sagt av nära batteriet bara.

Bra bild där VS *thumb_up* Själv kollar jag nog mer på sidan av reläet, där det brukar finnas ett litet kopplibgsschema. Men det är ju tycke och smak.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Sture
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 18:53
Answers: 0
Hoj: XT1200ZE-2018
Ort: Hallsberg

Re: Värmehandtag

Inlägg av Sture »

HMPF...

Använder ALDRIG mindre är 2,5 mm2 när det gäller 12 V

Både på matningen OCH jord-kabel.

Det blir ofta lite "svart" i belysningen annars.

Allt är avsäkrat nära batteriet och kopplat via relä, styrda av tändningsspänning.

*pilot
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Jan-Olov »

Helt rätt, spänningsfall ställer till det.
jan-Olov
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av shadowgunnar »

Här har ni ett nomogram när det gäller att beräkna kabelarea gentimot längd och ström
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

Okej..... :conf:

Vid vilken spänning?

Det man är intresserad av är väl närmast spänningsfall vid en viss ström över en viss längd av kopparkabel vid diverse effektförbukningar/strömmar.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av shadowgunnar »

Spänningen på nomogrammet är 12 volt.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värmehandtag

Inlägg av Fibern »

Beror på vilken märkström reläet har. Ska finnas uppmärkt. Om du menar att lägga till fler förbrukare på reläet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar