Värmehandtag

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Värmehandtag

Inlägg av Bønne »

Jo, men den originale "Option connector" bliver jo også tændt og slukket via tændingen...
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Peter »

Helt rätt Skye. Med 12-voltsystem är det lätt att få spänningsfall.
Ta grova kablar (2.5-kvadrat) och lägg det över relä så blir drt bra.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Värmehandtag

Inlägg av Ivar »

Jag drog en fet kabel från batteriet till releet. Båda + och -
Sen hittade jag styrström som gick på tänningen.
Releet går till värmehandtak, extraljus och dubbelt usb uttak.
Har funkat clockrent tills nu.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

@Bönne, i mitt fall, och sannolikt många andras, handlar det inte om originalmonterat, således har jag inte den optionen. På mina fanns det + och minus Jag köpte originaltillbehöret "kabelstam för tillbehör" eller vad kabelhärvan kan ha hetat. På det sättet fick jag ut konstantström, ström med tändning på samt jord. Men, de kablarna var ju tunna som sytråd :shock: Därför kapade jag dem nära kontaktdonet (som var praktiskt att utgå från), och hängde på relä till handtagen, och lite fetare kablar till handtag, GPS och 12V-uttag.

Dock känner jag ändå att 2,5 kvmm är lite overkill, så i min värld räcker 0,75 och i värsta fall 1,5 till de flesta förbrukare man vill belasta generatorn med. Men, det är ju bara jag det. Jämfört med kabelstammen Honda tycker man ska använda, är det ändå ett rejält kliv upp.

Annars är ju en bra idé att dra att dra grövre grejer från batteriet (där man ju inte gärna vill ha en skog av kabelskor) till en plint på någon bra plats. Kanske rent av 4 kvmm. Dock återstår att på XL700 hitta den platsen :conf:

@Skye, just i Hondas kablage har du nog förklaringen, så du är nog på rätt spår där.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Värmehandtag

Inlägg av Bønne »

Stefan, det jeg omtaler som "den originale Option connector", er den samme som du kalder "kabelstam för tillbehör", altså det 4-polede stik (med fordelerkabel) :lol: Ja, de kabler er tynde, men de er forsikrede med 10 A, så det må de jo kunne tåle... og ser vi på Shadowgunnars skema: 10 A/1m (længere er der vel ikke fra batteriet til connectoren), så lander vi et sted mellem 0,5 og 0,75, på vel ca. 0,6 mm2.

Skye, hvor mange Ampere forbruger ekstralyset reelt? Jeg tænker, lamperne er 2 x 10 W, det giver 1,67 A i forbrug, men ligger der noget styring/elektronik bagved der også bruger strøm, så de reelt trækker mere end de 1,67 A? Har du målt strømforbruget?
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Värmehandtag

Inlägg av JanneBoj »

Jagg håller med Stefan. Jag har också orginaltillbehöret (Option Connector) och kunde inte få full effekt på värmehandtagen. Maximalt tre av fem "leddar" tändes i styrdonet. Det räckte med en tänd blinkerslampa för att de tre "leddarna" på styrdonet till handtagen skulle börja blinka. Jag monterade ett relä som matas med en 2,5mm2-ledare och som styrs från sytrådshärvan och nu kör jag full effekt på handtagen i alla lägen, hur många förbrukare jag än använder. Så, Honda har räknat lite fel på dimensionen i tillbehöret. Sytråd räcker inte.
// Janne
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

Bönne, bara för att vara lite obstinat :D men, på XL700 hade nog kablarna gått en bit redan till kopplingsstycket, och sedan ska du ju upp till handtagen också, och däreftr tillbaka till jord innan kretsen är sluten, så det kan nog bli en bit ändå. Och mitt minne av de kablarna var då inte 0,6 kvmm, snarare 0,20 - 0,25, riktigt klena grejer, kändes mer avsedda får interna kopplingar i en radio eller så. Dock pratar vi ju inga jätteströmmar här, jag valde 0,75 (som jag råkar ha en del hemma av) och tycker det blir lagom utan att bli för klumpigt.

Men, det är ju upp till var och en, det jag sagt är just min tro (med åtminstone lite vetande bakom), och den blir jag salig på :D

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Värmehandtag

Inlägg av Bønne »

Stefan, det der undrer mig er bare, at jeg har koblet originale varmehåndtag, GPS (Zumo 550), og et thermo-/volt-meter på den tændingsstyrede forbindelse i "Option connector"/"kabelstam" på min Varadero. Og jo, der har været nogle gange hvor reguleringen til varmehåndtagene har blinket, men kun på trin 5. Det har kun været sket sidste år hvor jeg også var ude for et par gange at uret nulstillede ved start, en indikation af at batteriet sang på sidste vers (original monteret, 7 år og 116000 km), og faktisk døde det da jeg satte cyklen væk for vinteren.
Jeg har købt et nyt, Yuasa YTX20CH-BS, og skal lige have det op på fuld styrke, så skal jeg have det monteret og så prøve at måle forbruget på "kabelstammen".
Derfor tænker jeg om Skye´s LED-lamper i virkeligheden har et større total forbrug end de 2 x 10 W, vores varmehåndtag er jo ens og har dermed samme forbrug. Eller er hans batteri ikke helt okay?
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

Bönne, Skyes bekymmer vet jag egentligen inget om, mer än det han skriver, så det kan så klart finnas andra orsaker. Men, med grövre kablar över relä har man ju trots allt större felmarginal. Jag kör också Biltemas värmehandtag just nu, och vet inte vad ska dra. Men, som sagt, med 0,75 har jag ju ändå en viss marginal.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

@Skye, vet inte om det verkligen är Ampere (ström) du vill mäta, men i så fall ställer du multimetern på A. Säg sedan att du t.ex. vill veta vad dina DRL egentligen drar. Då lossar du kabeln som matar dem, sätter ena proben/kämman på kabelns kontakt (multimeterns + på den kontakt som matar (alltså hojens +), och den andra på den kontakt du lossade kabeln (till hojens jord via lamporna). På med tändning eller vad du nu tänder lamporna med. Då ska du få aktuell ström som lamporna drar.

När du ändå har lampor och ev. tändning på kan du ju passa på att ställa om multimetern och mäta spänningen på batteripolerna. Om den då ligger rejält under 12 volt så kan det ju vara en indikation på batteriets tillstånd.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Värmehandtag

Inlägg av Bønne »

Korrekt som Stefan skriver, Spænding (Volt), måles over plus og minus, faktisk er det spændingsforskellen mellem plus og minus man måler. Og da det er forskellen i spænding man måler, er det derfor vigtigt altid at bruge den samme reference, minus på batteriet, for at få korrekte og sammenlignelige målinger, med mindre man vil vide det faktiske spændingsfald over en given komponent.

Strøm (Ampere) måles mellem forsyning, altså plus på batteriet, og forbrugeren, f.eks. varmehåndtagene, dvs. man må adskille et stik på ledningen til f.eks. varmehåndtagene og så tilslutte Amperemeteret imellem sådan at strømmen løber fra batteriet, gennem Amperemeteret og videre til varmehåndtagene. Det kan dog være lidt besværligt når det er multistik, da man så adskiller flere forbindelser på én gang.
Alternativt findes tang-amperemeteret, som er en tang man sætter rundt om kablet ift. strømretningen, her slipper man for at adskille et stik, det er det jeg selv bruger.


Men nu er det nye batteri fuldt opladet, monteret og Varaderoen startet op :clap

Første billede viser strømforbruget på den tændingskontrollerede ledning i "Option connectoren"/kabelstammen, med kun Voltmeteret tilsluttet, 0,1 A i forbrug:



Det næste viser strømforbruget med Voltmeter og varmehåndtagene på højeste indstilling, 2,5 A:



Dernæst strømforbruget med Voltmeter, varmehåndtag på højeste indstilling og GPS monteret, 2,8 - 2,9 A:



Alle målinger er foretaget med motoren i tomgang:



Ingen blinkende dioder i varmehåndtagsreguleringen (ja, jeg ved det, det er et billede :lol: , men der var altså ingen dioder der blinkede):


Stefan skrev:... med 0,75 har jag ju ändå en viss marginal.
Jo, det har du ret i, men med mindre end 3 A i forbrug skal det ikke være et problem med ledningerne i kabelstammen, uanset de er tynde, og stadigvæk, de er forsikret med 10 A.

Det er da også okay at montere relæer, men der er ingen ide i at montere dem på småstrømme, bare for at få flere samlinger o.lign. der kan give andre problemer. Og så er 1,5 mm2 alt rigeligt til de fleste ting.
Skye skrev:Får ge mig tid till att mäta upp men det var svårt att veta vad honda tänkte med kabeltillbehöret och vad de har tänkt vad uttagen skall mata och driva.
Skye, udtagene på "Option connectoren"/kabelstammen er fra Hondas side tænkt til henholdsvis GPS (Zumo 550), tågebaglygter og, varmehåndtag eller 12 V udtag, det er samme stik.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Värmehandtag

Inlägg av Bønne »

Skye skrev:... både 12v uttag och värmehandtag, verkar som hondas kabel bara är anpassat för en av de...
Ikke kablet, men connectoren, den flade 3-punkt med sort/gul og grøn ledning (og 7,5A sikring), er tænkt til enten varmehåndtag eller 12V udtag. Men det er kun pga. connectoren på originaltilbehøret, det er jo stadig sikringerne der bestemmer hvor meget du kan tilslutte.
Den sorte connector (med 2A sikring), også sort/gul og grøn, er tænkt til GPS og den 6-punkt connector med sort/gul, rød og grøn ledning er tænkt til tågebaglygte.
Den sort/gule ledning er forsikret med 10A og bliver tændt/slukket af tændingen. Den røde ledning er også forsikret med 10A, men er konstantstrøm. Den grønne er stel.
Dvs. du kan trække op til 10A på den røde ledning og 10A på den sort/gule.
Du har monteret GPS og 12V udtag på den røde konstantstrøm, dvs. at det ingen indflydelse har på varmehåndtagene, da de så går på hver sin 10A sikring.
Varmehåndtagene har du sammen med led-lamperne på den sort/gule ledning. Ifølge mine målinger trækker varmehåndtagene 2,4A, dvs. du har 7,6A tilbage til LED-lamperne. LED-lamperne er på 2 x 10W= et strømforbrug på 1,67A, da er der stadig 5,93A tilbage før sikringen går... jeg tror ikke problemet ligger her.
Når du lader dit batteri helt op (ikke tilsluttet cyklen), venter ½ time og måler spændingen (Volt), over plus/minus, da skal du måle 13V eller lidt over. At batteriet kun er 2 år er ingen garanti; hvordan har det været ladet op fra ny? Hvordan har det været vedligeholdt? Hvordan har det været behandlet ved stilstand?
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värmehandtag

Inlägg av Stefan »

Ousch... Det där låter ju jobbigt. Jag hade också uppfattningen att de grundläggande positionerna var standard, typ spole 1 % 2 samt brytande eller växlande kontakter. Det var inte någon specialare du hittat?

Det stärker mig i att fortsätta mäta upp reläet innan inkoppling, och börja med att koppla in spolen för att se att den faktiskt gör som förväntat med brytaren. Håller helt med om att om sockeln är likadant konfigurerad och man över huvud taget kan trycka i relät, så borde det stämma.

Men, det är väl som med mycket annat man tycker det borde vara standard på, men upptäcker att nääää :(
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Värmehandtag

Inlägg av Laffe »

*fläkt* vad drygt :evil: Varför ändrar man på nåt dylikt? Som gjort för att nåt ska gå sönder...
Lycka till @Skye *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Värmehandtag

Inlägg av Laffe »

Fantastiskt korkat faktiskt att ändra polerna...
Innebär ju att man kan få leta ihjäl sig efter ett fel, när man dubbel och trippelkollat det man "vet" är riktigt :conf:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Peter »

Siffrorna brukar jag strunta i på reläna.
Det är oftast en symbol som visar vad som är spole och slutande kontakt.
Då ser man vad som är vad.

Skickat från luren
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Jan-Olov »

Vist så skall man göra kolla symbolen, siffrorna skiljer mellan tillverkaren.
jan-Olov
Skriv svar