Hur länge "håller" en Varadero?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Jimmy.s »

hur är det med crossrunnern? borde väl kosta som en beggad vfr1200 och den borde gå att sänka, (har dock bara 1mm högre sitthöjd än 1200:an). V-strom 650? tydligen lättkörd och trevlig och ganska låg vikt. Finns många olika hojar och det är väl viktigast att hon får bredda sitt perspektiv och testa och känna och sen ev. komma fram till vad hon vill ha.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

Custom är nog inte att tänka på. Hennes CB hade varit perfekt längdmässigt om det funnits sänknings satser till den och egentligen är de stora problemen om det är ojämnt underlag sen ör den väl ingen ultimat långfärdsmaskin. Crosstourern har jag med tänkt på men va ute och tittade på den i somras och den ser hög ut. Just nu tittar jag mycket på CBF 1000, A , SA eller liknande för den måste ju gå och sänka.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

Då var dom nya väskorna på plats. När det gäller sambons val av båge så blev det en Honda CBF 1000 från 2008, den är precis sänkt och kommer nog att fungera bra, eventuellt för vi byta till en tunnare sadel med.
Bifogar lite bilder på hur det blev med väskorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Laffe »

Riktigt riktigt nice!! Nu blev jag avis....
Antar att det gick åt en del pesos, men j-lar vad bra det blev :-)


Greetings from my iPhone using Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Bønne »

Ser flot ud med de nye väskor. Gratulerer.

Mht. holdbarhed på Honda...min gamle CB 750 fra 1977 har kørt 145000km. Motoren er konstrueret i 1968, er fartvindkølet, og har kun været åbnet for en ny toppakning og ny knastkæde, ellers kun olie og underhold. Så en moderne vandkølet Varaderomotor skulle sagtens kunne køre mange flere km uden problemer *thumb_up* . Som en stor dansk forhandler sagde til mig for nogle år siden: "Det ry din gamle CB´er gav Honda i 70´erne, det er det vi sælger Honda´er på i dag" :!: :!: :!:

CBF 1000 er en rigtig fin cykel. Prøvede den for et par år siden, og lidt roligt...den var at køre præcis som min gamle 750´er, bare mere moderne, større motor, flere kræfter, bedre affjedring og bremser, men ellers fuldstændig den samme oplevelse :clap . Men hvorfor også ændre noget der én gang har været en succes *thumb_up* :D .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av mattias_wennberg »

Det är en sak jag inte förstår när vi pratar om hållbarheten.. Varför i hela friden skulle hojen vara slut runt 10.000 mil? Min första bil, en SAAB 9000 sålde jag när den stod på strax över 34.000 mil. Den hade inte uppvisat minsta bekymmersproblem vad motorn anbelangade.. Varför skulle en motorcykel inte klara samma milantal? Därtill så är ju Honda världens största motortillverkare och knappast någon skitproducent. Som jag redan berättat så har jag planerat att ha min Varadero till dess den rasar (om den nu gör det). Hittils ligger den på 7.750 mil. Det ska bli roligt att se hur långt den går innan det absolut inte går längre. Jag är iallafall övertygad om att SAABen kommer ha en kompanjon om några år! Vi får väl se allt eftersom hur detta mitt lilla experiment faller ut!
Mattias
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Håll oss underättade om hur det faller ut, Mattias. *thumb_up* Jag tänker inte hellre byta cykel, men troligen faller jag för åldersgränsen innan TA:n gör det. :wink:
Jag funderar lite så här angående mc och hållbarhet. Om vi bortser från extremåkarna, cross/enduro och super-sporthojar som några förare försöker få ut sista ynka hk:n och varvtalet ur och inriktar oss på "normalåkaren", så resonerar jag som följer. Är det inte så att mc-ägare (de flesta/seriösa) sköter sin hoj något lite bättre än sin bil, vad gäller servicen? Vi byter olja o filter kanske betydligt oftare än serviceboken rekommenderar. Minst varje säsong oavsett miltal. Så gör jag åtminstone. Förra året två gånger till och med. Det är betydligt lättare hålla koll på motorcykelns viktiga detaljer. Motor, oljud-läckage-mm. Bromsar, lätt åtkomliga för visuell kontroll. Hjul-däck-styrning, känsla vid körning. Över huvud taget, lätt överskådligt för skador o funktionsfel, vilket vi gärna ser till att åtgärda direkt, mycket pga att vi vet hur utsatta vi är när vi rusar fram i hundra, eller vad det nu rör sig om.
Det märks ju ofta på hojar från tidigt 70-tal, ja även äldre så klart. Kan ha gått 10000 mil eller mer, men inte ett tickande eller nåt som helst missljud från motor. Även dagens oljor med sina tillsatser bör spela en viss roll och då inte enbart de syntetiska.
"Botte"berättade för mig att han läst om en TA-ägare som öppnade motorn, då den gått över, jag tror, 17000 mil, men då han mätte upp lager och allt så fanns ingen förslitning över toleranserna. Bara det säger väl en del.
Kör på kamrater. men inte efter *drinking_cheers*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

För att börja med väskorna så är dessa köpta hos Louis i Tyskland, själva väskorna köpte jag när han hade en kampanj så de blev ca 20% billigare, sen har jag valt att köpa både inner väskor och dessa extra expansions väskor så totalt runt 13000 sek. Hållare+väskor landade väl på ca 10000.
Tänker köpa lite estetiskt lull lull med, dunk hållare och flask hållare så det kostar en tusenlapp till.
När det gäller hållbarhetsfrågan på en Varadero så handlar det för min del om två saker,dels en stor okunskap på motorers hållbarhet överhuvudtaget men jag förstår ju idag att en lågvarvig Varadero motor har större chans att leva längre än en högvarvig CBRR motor. Sen är ju frågan hur länge de är byggda för att hålla? Honda vill nog att vi byter båge ofta och jag tror att livslängden på motorer eller maskiner överhuvud taget är kortare idag än för 20 år sedan.
Den andra saken är hur jag använder min bil respektive mc, min bil går mellan jobb och hem,en gång om året från Trelleborg till Stockholm eller till Amsterdam, den kommer aldrig att hamna på Nordkap eller i Alperna (tror jag). Mina bilar har gått i sönder i Trelleborg eller på motorvägen vid Vellinge. Min sambo har kört två långturer med sin CB 750 från 98 (körskolehoj) och den rasade först i Älvdalen i Dalarna och fick bogseras hem nästa gång var det Oskarshamn men där träffade vi som tur var mc folk som kunde hjälpa oss. Jag vill inte stå 8 mil syd om Nordkap eller på vischan i Slovenien med en rasad motor så det var därför jag startade denna tråd. Jag har ju lärt mig nu att det inte är motorn som med största sannolikhet kommer att va problemet, eftersom jag är noga med oljebyte med mera utan det är andra saker som kan hända. Jag skall inte bli högmodig men jag känner mig någorlunda trygg idag med min båge,jag får ju ha lite gummislang, kedjelås och annat smått och gott med mig men det hör till. Däremot så märkte jag nu när jag håll på i garaget att det var lite gnäll eller missljud när jag vred på styret, inga glapp eller så, men det kanske kan va gummi detaljer som stått och torkat?
Till sist, nu när jag håll på med väskorna så passade jag samtidigt på att sätta på två extra ljus från Biltema (se bilder).
Nu kopplade jag dom till halvljuset så dom släcks när jag sätter på hel ljuset, hur löser jag detta problem (om jag vill hadom även vid helljus).
Har idag xenon lampor monterade så jag kopplade extraljusen till den lediga lampsockeln. Kan jag koppla dom till p ljuset?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Tänkte just, innan jag läst färdigt, föreslå att du kopplar till p-ljuset. Men gör det via relä, eftersom p-lamporna förmodligen har endast 6A-säkring.
Såvida inte det är tillräckligt låg effekt på extraljusen så 6A räcker.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Peter »

Jag kopplade mina lampor på bromsljuskontakten vid handtaget. Då slapp jag att göra någon åverkan på kablarna. Jag bara satte ditt en dubbelkabelsko. Den matningen går även till till handtagsvärmen. Men då till varsitt relä.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

pne64 skrev:Jag kopplade mina lampor på bromsljuskontakten vid handtaget. Då slapp jag att göra någon åverkan på kablarna. Jag bara satte ditt en dubbelkabelsko. Den matningen går även till till handtagsvärmen. Men då till varsitt relä.
Men då kopplade du en strömbrytare till lamporna, eller hur?
Jag tror Trelle menar att slippa ha en extra strömbrytare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Peter »

Fibern skrev:
pne64 skrev: Men då kopplade du en strömbrytare till lamporna, eller hur?
Jag tror Trelle menar att slippa ha en extra strömbrytare.
Jo det stämmer. Jag har en en extra brytare. Jag vill att dom ska lyasa både på hel och halvljus. Men det kan nog vara bra att kunna stänga av dom. Typ vid besiktning od. Jag mailade trafikverket och frågade om det är godkänt att ha två extra LED-lampor tillsammans med halvljuset. Svaret jag fick var nåt humbug som inte gick att tolka till nåt.
Men egenligen behövs det ingen brytare om man vill att det ska lysa hela tiden. bara man har ett relä, då kan ju ta vilken matning som helst som styrs av tändningen.
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av woffe4476 »

På den tiden när jag åkte japansk "HD-wannabe" så var det poppis att utrusta glidarna med två extraljus uppe vid framlampan. Vad jag kommer ihåg, var det inte ok att han dom inkopplade med halvljuset. Har dock ingen § att plocka fram, bara ett taskigt kom-i-håg :oops:
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Okej, hur länge håller extrabelysning med halvljus hos bilprovning? :conf:
Svar. Tills du åker därifrån med sk tvåa. :ffs
Vet inte med säkerhet, men gissar att samma regler gäller mc som personbilar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av woffe4476 »

Hittade dessa regler och paragrafer på sporthoj.com.
Kanske någon orkar läsa igenom dessa, men runt §30 nånstans så skriver dom om halvljuset...

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%2 ... oc38949566
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Vägverkets föreskrifter
om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar

37 § Halvljusstrålkastare
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta

men även...
23 § Helljusstrålkastare
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,

Hmmm.... :rtfm

Anders Piteå

Och ska vi orda mer om detta så blir det en egen tråd av ämnet. Mig inkluderad missbrukat ämnesrubriken. :oops:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Bønne »

mattias_wennberg skrev:Det är en sak jag inte förstår när vi pratar om hållbarheten.. Varför i hela friden skulle hojen vara slut runt 10.000 mil? Min första bil, en SAAB 9000 sålde jag när den stod på strax över 34.000 mil. Den hade inte uppvisat minsta bekymmersproblem vad motorn anbelangade.. Varför skulle en motorcykel inte klara samma milantal?
Jeg tror snakken om en holdbarhed på 10.000 mil stammer fra `70-`80 tallet, hvor de fleste MC-motorer var luftkølede. En luftkølet motor har en mere svingende drifttemperatur hvilket giver en størrre slitage, hvorimod en vandkølet motor har en konstant temperatur, styret af termostaten. Et "godt" eksempel er Honda CB900 Boldór, der var luftkølet og med oliekøler, men uden termostat :roll: (har selv haft én). Motoren blev kølet af fartvinden og oliekøleren kølede konstant, hvilket resulterede i at den aldrig blev mere end 40 gr. varm på vore breddegrader og altid havde kondensvand i olien, 5.000 mil, så var den slidt op :!:
Da MC-motorene blev vandkølede steg holdbarheden derfor markant, tag f.eks. VFR 750´eren, selv de første fra midtfirserne kører langt mere end 10.000 mil.

Men der er nok alligevel stadig flere km i en bilmotor, dels fordi mange MC-motorer går med højere omdrejninger end bilmotorerne, dels fordi MC-motorerne typisk har en højere ydelse end en tilsvarende bilmotor, hvilket for begges vedkommende vil forårsage en højere slitage.

Når det er sagt vil jeg alligevel mene, hvis jeg skal gætte på et km-tal på Varaderomotoren, at den vil køre de første 30.000 mil uden nævneværdige problemer, forudsat den får skiftet olie og lavet service efter forskrifterne. 10.000 mil yderligere vil jeg også mene er realistisk, måske dog med diverse mindre reparationer og et begyndende olieforbrug.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Stefan »

Helt enig med Bönnes analys. Även om jag kanske inte förstod varje detalj :mrgreen: *drinking_cheers*

Att sätta en hållbarhetstid handlar ju helt om var DIN gräns för underhåll går. I och med att åtminstone flertalet av hojarna här uppe i norden aldrig eller bara sällan utsätts för salt, så handlar det ju i stort sett uteslutande om mekaniskt slitage. Och då landar vi ju i att var går gränsen för vad du vill kosta på den? D.v.s. hur dyra delar får det börja vara dags att byta innan den betraktas som "utsliten"? Således sitter skönheten i betraktarens öga, som någon känd figur skrev en gång.

Sedan handlar det ju så klart om hur du kör, hur mycket du kör, hur ägarna före dig kört, o.s.v.

Jag skulle tro att om du köper en ny hoj idag, kör den på ett bra sätt lagom många mil per år och är beredd att lägga pengar på lite dyrare reparationer, så är det nog inte att hojen "slutar hålla" som gör att du överger den. Snarare då att den blivit "för gammal", inte känns kul/säker att köra med längre, att reservdelar och verktyg (tänker mest på elektronik där) inte finns att få tag i längre.

Men, det finns ju trots allt hojar och bilar långt över 100 år som ändå kan rulla några mil om året idag, så något bortre "hållbarhetsdatum" tror jag faktiskt inte finns egentligen *thumb_up* *drinking_cheers*

Säger jag som börjar fundera över hur länge till jag kan behålla min gamla Jeep... Vill ju, men... :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Åke J »

Nja, nog håller en CB900 Boldor mer än 5000 mil. Min -79 har gått 8500 mil, i samband med att jag lyfte av cylindern för att byta O-ringar och packning så kunde jag inte se något slitage i cylinderloppen. Någon kondens i oljan har jag inte heller sett.
Oljetät blev den också, skönt att slippa oljeindränkt vänstersko.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av mattias_wennberg »

Bönnes analys låter sannolik. Men som Stefan säger handlar mycket naturligtvis om och hur till stor det. Vi får nog definiera ner det. Som jag räknar så ska ingenting mer behövas än Oljebyte (jag byter minst var 1000 mil på alla mina fordon och filter är inkluderat), Kamrem/kedja eller dess sträckare och vattenpump. Allt utöver detta räknar iallafall jag som motorhaveri och större fel än så tycker jag inte man ska behöva åtgärda innan man anser att livslängden är förbrukad. I annat fall går det ju att byta ut hela motorn utom själva motorblocket och det tycker jag inte räknas till livslängden. Nej, ovanstående går bra och det är med detta som jag är nyfiken på att se hur långt det håller. SAABen gjorde som sagt närmare 40 (den är nu skrotad pga rost, motorn fungerade felfritt). Återstår att se hur Varaderon står sig mot Sveriges bästa, numera hädangångna, bil.
Mattias
Skriv svar