Jeg tror snakken om en holdbarhed på 10.000 mil stammer fra `70-`80 tallet, hvor de fleste MC-motorer var luftkølede. En luftkølet motor har en mere svingende drifttemperatur hvilket giver en størrre slitage, hvorimod en vandkølet motor har en konstant temperatur, styret af termostaten. Et "godt" eksempel er Honda CB900 Boldór, der var luftkølet og med oliekøler, men uden termostat (har selv haft én). Motoren blev kølet af fartvinden og oliekøleren kølede konstant, hvilket resulterede i at den aldrig blev mere end 40 gr. varm på vore breddegrader og altid havde kondensvand i olien, 5.000 mil, så var den slidt opmattias_wennberg skrev:Det är en sak jag inte förstår när vi pratar om hållbarheten.. Varför i hela friden skulle hojen vara slut runt 10.000 mil? Min första bil, en SAAB 9000 sålde jag när den stod på strax över 34.000 mil. Den hade inte uppvisat minsta bekymmersproblem vad motorn anbelangade.. Varför skulle en motorcykel inte klara samma milantal?
Da MC-motorene blev vandkølede steg holdbarheden derfor markant, tag f.eks. VFR 750´eren, selv de første fra midtfirserne kører langt mere end 10.000 mil.
Men der er nok alligevel stadig flere km i en bilmotor, dels fordi mange MC-motorer går med højere omdrejninger end bilmotorerne, dels fordi MC-motorerne typisk har en højere ydelse end en tilsvarende bilmotor, hvilket for begges vedkommende vil forårsage en højere slitage.
Når det er sagt vil jeg alligevel mene, hvis jeg skal gætte på et km-tal på Varaderomotoren, at den vil køre de første 30.000 mil uden nævneværdige problemer, forudsat den får skiftet olie og lavet service efter forskrifterne. 10.000 mil yderligere vil jeg også mene er realistisk, måske dog med diverse mindre reparationer og et begyndende olieforbrug.