Grusväg Piteåälv - Jokkmokk

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Empperi
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 20 dec 2017, 18:39
Answers: 0
Hoj: TransAlp XL650V-06
Ort: Kemi

Grusväg Piteåälv - Jokkmokk

Inlägg av Empperi »

Fibern kanske vet bäst, att är det möjligt att kör grusvägar från Piteå älv till Jokkmokk? Det finns vägar, men där finns skjutfält och naturreservat.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Grusväg Piteåälv - Jokkmokk

Inlägg av Fibern »

Nu vet jag inte varifrån Piteälven du menar. Förutom E45 norr om Moskosel, finns det ingen mindre grusväg som tar dig ända upp till Jokkmokk.
Det finns grusvägar från Varjisträsk, Akkajaur och Norravan. Men då ett flertal småvägar och det är osäkert om alla är plogade. Tror inte det längre finns några fast boende där.
Dessutom som du nämner, robotskjutfältet med förbudsområde och massor med små militärvägar som man ej får köra.
Trots att jag är uppväxt bara drygt 3 mil från Varjisträsk, åkte vi aldrig i området som heter Nausta på grund av förbudet, trots att vi var bekanta med flera av samerna som bodde där. Bara samer och militärer hade rätt att åka och vistas där. Hur mycket förbudsområde som finns idag kan jag inte svara på, men jag skulle nog inte rekommendera någon motorcykeltur där. Och för utlänningar lär det vara ännu svårare att få vistelse-tillstånd, då det till stora delar klassas som militärt område.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Empperi
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 20 dec 2017, 18:39
Answers: 0
Hoj: TransAlp XL650V-06
Ort: Kemi

Re: Grusväg Piteåälv - Jokkmokk

Inlägg av Empperi »

Tack för snabba svaret!
Skriv svar