Resa ner till Österrike

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Resa ner till Österrike

Inlägg av Troberg »

Jag sa upp mig förra veckan från jobbet och har sista dagen den 30e Mars.
Då tänkte jag då att jag skulle ta en liten semester innan nytt jobb i Maj, varpå jag bestämde mig för att åka ner till Österrike.

Detta blir då min första rejäla resa med MC och tänkte då att jag skulle fråga er alla innan resan som kommer uppdateras här med bilder och info när den väl sker, om ni har några tips och trix att tänka på?

Tänkte åka från Stockholm, ner till bron över till Danmark och korsa den, köra genom Danmark ner till Tyskland och sedan vidare till Österrike, hemvägen blir ungefär samma.
Har ingen hel detaljerad plan över vilka vägar jag ska åka än då jag tänkte lägga 2-3 veckor på denna resa och tänkte även kolla om någon här har något tips på härliga vägar som är värda att svänga av för?
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Resa ner till Österrike

Inlägg av Skye »

Fick lite förvarning om detta på facebook att det var på väg en resa söderut. Första jag tänkte var att Österrike, Alperna och April. Njae.. Det har varit mycket snö i år, alla pass har inte öppnat förutom dem som är anpassade för lastbilstrafik och motorvägar. Kanske inte direkt det du är ute efter om du skall göra en resa på hoj och uppleva serpentiner? Du kommer ju lätt upp på höjd, från 1000 meter till 2800 meter och ju högre upp du kommer, desto längre ligger snön.

Så skulle avvakta. Kommer själv åka ner mot Alperna till pingst. Sticker i mitten av maj. Även det är lite tidigt och har fått kalkylerat med att är det snö, slask så får jag helt enkelt åka runt bergen än att åka i dem.

Du verkar ha tiden för dig, skulle nog satsa på Andalucien, södra Spanien även om det är längre att köra om du nu vill semestra i April. Skidsäsongen i Alperna är fortfarande igång då eller så får du satsa på en semester lite mer låglänt...
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Resa ner till Österrike

Inlägg av Troberg »

Tack för inputen Skye!
Uppskattas verkligen :)

Hade gärna åkt i Maj men tyvärr finns bara möjligheten nu i April tyvärr.
Men det du skrev om Spanien och Andalucien låter inte helt fel.
Ska kolla på det istället då Österrike aldrig har varit fastsatt och att åka lite mer MC är aldrig fel :)

Har du kanske några tips om vägstopp på vägen ner dit som är värda att besöka eller någon specifik slinga osv?
Börjar kolla upp rutt på en gång
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Resa ner till Österrike

Inlägg av Skye »

Beror ju lite grann på vad du vill se och göra, vilken typ av körning du vill ha och hur länge du skall vara ute på tur. Finns nog åtskilligt och köra dit näsan pekar brukar vara rätt roligt, det mesta kan hända.

Pyreneerna är ju alltid värt stopp men lider av samma dilemma som Alperna i April. SNÖ. Kanske nåt att ta på hemvägen i så fall..

Att ta sig till Ronda eller Grazalema kan vara en bra utgångspunkt för Andalusien. Finns många vandringsleder som utgår härifrån och därefter finns det boende. Sedan kan man väl ta sig söderut till Gibraltarklippan, besöka Europas sydligaste fastlandspunkt i Tarifa. Sierra Nevada är ytterligare en topp som kanske kan ses på vägen dit. De stora vägarna och städerna finns ju längs kustremsan från Barcelona (Costa Brava), Benidorm (Costa Blanca) och Malaga (Costa del sol) Mycket trafik och avgifter men matar mil..

Cabo da roca i Portugal är europas västligaste fastlandspunkt och i April är det väl inte så helvetes varmt som +40°men kanske +25. I bergen är det svalare, räkna med 5°svalare temperatur, nätterna ännu kallare.
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Resa ner till Österrike

Inlägg av Troberg »

Efter att ha kollat upp lite och fixat/trixat lite så verkar jag ha löst så jag kan åka Maj istället för April.
Detta leder då till mer planering och bättre förberedelser och jag tänkte då om det kanske är värt att köra på så jag kanske kan åka på VIM20 i Andorra?
Inte helt hundra på vad VIM20 är eller vad som krävs men förstod det som att det var Honda meetup och det hade väl varit rätt kul?
Antar det är det du menade med att du åker ner mot alperna till pingst? :P

Men jag tänker lite då jag då troligen kommer kunna åka Maj istället så kanske det är bättre att ta lite längre tid i Frankrike och nordliga länder som jag inte varit i tidigare och sen bege mig till Andorra lagom tills VIM20 börjar.
Kanske finns några svenskar att dela väg med hem därifrån också då, haha
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Resa ner till Österrike

Inlägg av Skye »

VIM 20 står för att det är 20:e året internationella varadero-träffen äger rum
Detta år så är arrangemanget i Andorrra och en liten fjällcamping i Xixerella.
Träffen är samlingsplats för Hondas alla trail/adventure modeller. Varaderon, Crosstourer/runner Africa Twins och Transalpar.
Kärngänget är precis som på vår XL-träff att man medverkat på forumet med nån utav ursprungshojarna. Att man sedan bytt hoj eller att man tar med en gäst på annat hojmärke, har därför mindre betydelse.

Bokning av plats är lite speciell pga rädsla för att bli hackade och information läcks ut på internet.

1. Du registrerar dig på http://honda-adventure-riders.com
2. Skickar ett mail till [email protected]
3. Du får sedan ett mail tillbaka med lösenord och inloggning på http://vim20.org
4. Du fyller i din profil med användardata, regnummer på hoj, passnummer för hotellets räkning
5. När admin och godkänt din profil kommer du åt att "handla" deltagaravgift och val av logi. Några vill tälta, andra dela stuga. Finns trådar om det i det internationella forumet.

Då till själva resan.

3 Varaderosar från Stockholm kommer att ta sig söderut till Andorra. Dessa är inte aktiva på detta forum
Micke och Jonas som hänger mindre på internet och mer i FMCK's garage (Mike_SWE) (Jonas_SWE)
Olle som dök upp på VIM19 på Gotland förra året och som ska ta sig ner själv
http://honda-adventure-riders.com/index ... 5#msg20245
Bara att kontakta via PM om man vill ha kontakt på internationella forumet.

Ytterligare 2 Varaderos kommer att sluta upp i Ljungby den 12 maj. Skye och Syrsan skall ta sig till Andorra via Alperna
Allt beror ju på väder och vind men en ungefärlig plan och rutt


Så blir kul att 6 svenska hojar gästar Andorra med sådant avstånd till träff

Hemresa

Sådär bestämd, kan hända mycket i Andorra och att vi får sällskap, bjuds in av våra vänner som bor längs hemvägen eller får tips om att det här får vi inte missa. Enda vi vet är att vi ska vara hemma på lördag kväll 26/5..
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Resa ner till Österrike

Inlägg av Troberg »

Tack för informationen Skye.
Jag har nu gått med i gruppen och även anmält mig för VIM 20 så gott det går än så länge :)

Den väg jag själv redan tagit fram liknar väldigt mycket den Olle tänkte ta, så ska nog ta och försöka få lite kontakt med honom.
Det sista ordentliga målet jag har innan vidare till Andorra är Dunkirk, så kanske det går att dela väg resten av delen.
Hemvägen har jag inte planerat alls utan blir nog mer bara som det blir så det hade kanske varit trevligt att dela väg en del där med.

Tyvärr är ju Transalpen bara en 600cc men jag ska nog kunna följa med lite i alla fall, haha.
Skriv svar