Going east!

Allmänt snack om resor
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Going east!

Inlägg av twowheeltours »

Tyskan har repat sıg. Lıtet pengar gıck det ocksa at forstas. Jag befınner mıg ı en lıten stad vıd Svarta Havet jag faktıskt trodde gud glomt. Jag tog sen kvallsmat ıdag klockan var 20 nar jag gıck ın pa en lıten enkel restaurang. Ingen ser arg ut men det ar nagot som ınte stammer kanner jag. Ah kıllen pekar pa klockan de ska snart stanga butıken och jag reser och skall ga. Blır dock ombedd att sıtta ned och sallad och en brodskıva hamnar pa bordet. Jag bryter en bıt av brodet men blır ombedd att vanta. Pekar pa klockan ıgen och vısar 10 fıngrar. Nu hor jag ordet ramadan och fattar tıll slut att om 10 mın har solen gatt ned och mıddagen kan starta. Jag sıtter med dryck soppa och en gryta pa bordet och vantar. Kıllen vısar 3 fıngrar sedan 2 fıngrar och snart startar boneutroparen fran mınareten ıntıll och slutlıgen skjuts en salut och jag och alla andra kan hugga ın. Jag borde kommıt ıhag att ramadan just nu ar sommartıd men jag har ınte daterat upp mıg pa nyheter pa 4 veckor. Klokare nu...Imorgon kommer jag tıll Georgıen och ınte har man ramadan dar ınte. Dock skall tıgrar och lejon ha rymt fran ett zoo jag skall se upp.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Going east!

Inlägg av twowheeltours »

Jag tog ınte mın Transalp darfor att den ar lıtet klen for mıg hustru och full packnıng.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Going east!

Inlägg av mel »

Då förstår jag! Vilken upplevelse. Kan bli festligt på kvällarna under ramadan. En snubbe blev dödad av ett lejon för några dagar sen.
Men nu borde det väl vara lugnt.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Going east!

Inlägg av twowheeltours »

Igar kom jag till Georgien och befinner mig i Batumi vid Svarta havet. Vid gransen var det en smula kaotiskt men tog mindre an en halvtimme. Intrycket ar att trafiken ar vildare i Georgien an Turkiet. Man far halla i hatten. Imorgon drar till de hoga bergen i Kaukasus, meningen med hela resan. Hoppas att hitta en veranda med utsikt och hemgjord sprit att smutta pa medan jag laser bocker. Ca 20 grader och halvklart, passar en nordbo. Igar regn.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Going east!

Inlägg av Ralf-FIN »

Gott att läsa att resan framskrider fint *thumb_up*

Hoppas att det är OK att jag tar mig friheten att lägga upp min kompis Antti's FB-status från igår som en liten kul rapport 8)

“Days 19-20: From the Black Sea to the Caspian Sea. These two days I have seen approx. five other bikes, in other words very few. I knew that Olle will ride in Georgia some of these days… but what are the chances to meet here? Well, apparently when we were having a “photo-break” with Dmitry on a small road at the Caucasus mountains, a blue BMW appears from a cloud and stops right next to us. The Swede says: Ånti Lehtånen I presume? I just wonder how this is possible… And by the way, riding in clouds is just great! After this we rode in different directions. Totally now 7105 km and I have reached my destination, the sunset takes place behind two riders, this time from Belarus and Finland! – in Baku, Azerbaijan.”
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Going east!

Inlägg av twowheeltours »

Tack Ralf! Jag hade inte sett nagon annan som reser med mc sedan Istanbul vilket var 130 mil sedan sa jag trodde jag sag fel och att det var din kompis Antii, herregud varlden ar liten. Idag startade min resa hem. Jag har kommit till Zugdidi i vastra Georgien och imorgon eftermiddag kommer jag till Turkiet. 120 mil genom Turkiet och jag kommer till Bulgarien. Hela vagen hem ar ca 500 mil och jag tar knappt 2 veckor pa mig. Georgien motsvarade mina forvantningar. Fantastiska berg och ett trevlig valkomnande vart jag kommer.Enkelt att klara sig sig sjalv. Idag tex fragade jag efter hotell och jag kunde absolut inte tolka allt som sades om hur jag skulle kora. En man slutligen cyklade framfor mig till hotellet.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Going east!

Inlägg av twowheeltours »

Hej! Jag kom hem idag efter 46 dagar på resande fot och jag hade inte sett min fru på 26 dagar. 1225 mil och 17 länder. Det är väldigt långt till Georgien och jag är väldigt nöjd med min resa och mina upplevelser.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Going east!

Inlägg av Laffe »

Ett härligt äventyr verkar det ha varit! Skönt att allt gått bra och att du/ni är hemma välbehållna igen *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Going east!

Inlägg av Peter »

Det är vad man kallar ett äventyr!
Det är ett sånt man vill göra själv.
Men, så mycket vägar och så lite tid!
Det får nog bli när man är pensionär

Skickat från luren
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Going east!

Inlägg av Ralf-FIN »

*thumb_up* *thumb_up*

Gott att läsa att allt gått bra hela vägen hem och att resan motsvarade förväntningarna.

Häftigt äventyr :respekt:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Going east!

Inlägg av Jokern »

Härligt att det gott bra
17 länder...!!!
RESPEKT


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Going east!

Inlägg av Stensi »

Spännande! Nu undrar jag bara hur jag skulle övertalat chefen här hemma om en sådan resa..

Har du nån ungefär koll på kostnaden för resan? Hade du ekstra delar med? Däck?
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Going east!

Inlägg av twowheeltours »

Stensi, det var en process att få göra en egotripp som jag gjort. Sedan så är det ibland ganska ensamt ute på vägarna. Det är ju först när man tar sig tid att stanna till en tid som man lär känna de som driver hotell och andra resenärer. Telefonräkningen jag har att betala hade räckt till att köpa en hyfsad trampcykel men var värd det, jätteskönt att ringa hem till Margareta. Kostnaden? Jag har valt att inte räkna med värdeminskning på min mc etc utan bara kostnaden för bensin, mat,hotell, färjor etc. 1225 mil har jag kört och bensinkostnaden landar på ca 7000 kr. Om man räknar med att vara borta 6 veckor eller drygt 40 dagar så är det fina att kostnadsläget i östra Europa, Turkiet och Georgien är lågt. Jag har betalat 200-300 kr för medelklasshotell, middag och en öl landar på en dryg 50-lapp så ett genomsnitt på 500 kr per dag är rimligt. Färjor och broar måste man ju också använda sig av så lägg till ca 2000 för det. Sedan skall man ju ta sig råd att göra saker, inträden och sånt så några tusen till kanske går åt men 40 000 kr skall definitivt räcka och en riktig snåljåp fixar det säkert för 30 000 kr och mindre. På 1200 mil så skall man ju normalt inte behöva byta däck om man åker på landsvägsdäck vilket duger gott. Skulle man behöva byta däck blir det ju på hemväg och då finns det ju gott om mc-firmor och däckverkstäder. Jag tog inte med mig några reservdelar därför att jag inte har en aning om vilken del som går sönder. I mitt fall generatorn och den delen är det nog få som skulle släpa med sig, dessutom fixades den fram på en dag i Istanbul. Kanske hade det fixat sig på 2-3 dagar i östra Turkiet eller Georgien? Jag hade med litet verktyg så att jag skulle kunna få bort litet kåpor och även kunna montera av både fram och bakhjul. Kolsyrepatroner och pluggar för punktering hade jag också med. Annars pass, regbevis och grönt kort. Två olika kontokort känns bra samt ett antal Euro i kontanter tillsammans med reservnycklar. Allt är ganska enkelt faktiskt, både planeringen inför resan och även under resan. Åka, äta, sova är ju en ganska trivsam sysselsättning. Återkom gärna om jag glömt något.mvh, Olle Viktorsson, Nora
Skriv svar