Österut

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Österut

Inlägg av Trelle61 »

Tänkte ta en tur i Baltstaterna till sommaren, börja i Polen sen dra mig uppåt mot Tallin, vet inte om jag kör till Finland därifrån eller tar båt till Stockholm. Nu är det jo oroligt i Ukraina men lite tankar på Tjernobyl finns med. Någon som har kört i dessa trakter?? Tips tack.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Österut

Inlägg av twowheeltours »

Hej! Jag gillar att åka österut precis som du. Ett stänk av äventyr och och kostnaderna är hälften mot att resa i västra Europa. På min dåvarande Honda VFR 750 tillbringade min hustru och jag en knapp vecka i Ukraina 2009. Vi höll till i landets västra del och upplevde inga problem. Mat, hotell och bensin fanns det gott om, vägarna sämre än i Baltikum och vi kunde prata engelska med sammanlagt tre personer på 6 dagar. Vi blev trevligt bemötta, litet försiktigt och avvaktande. Förståeligt då vi i Ukraina såg sammanlagt 4 fordon från Västeuropa. Vi skulle gärna åka dit igen men skulle fundera två gånger pga säkerhetsläget. Kolla in UD:s hemsida angående säkerhetsläget.

Baltikum är fortfarande ett ovanligt och spännande resmål. Räkna inte med förföriskt vackra landskap utan förvänta dig en variant av södra och mellersta Sverige. Litauen är i mitt tycke plattast och tråkigast medan Lettland och Estland har litet mera skog, kullar och litet mindre åkrar. Njut av alla storkar du får se, ta en liten väg som knappt finns med på din karta och handla din mjölk, kött och bröd rakt över disk i byns handelsbod. Botanisera bland billiga, trevliga hotell, ät rödbetssoppa och supergott bröd. Ölen duger gott och testa den ganska starka likören Black Balsam. Huvudstäderna är alla överskådliga, trevliga och fulla av historia, inte minst svenska historia. Ute på landsbygden är trafiken relativt gles och vägkvaliteten skiftande. Litauens vägar tycker jag är litet bättre än de övrigas. I Polen är vägarna bättre men trafiken ganska hänsynslös.

Funderar du över något mera så är du välkommen att ställa många frågor.

mvh, Olle Viktorsson
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Österut

Inlägg av Trelle61 »

Tack Olle. jag har varit en del i Polen och Baltikum i tjänsten i början av 90 talet så jag vet att det blir inte mycket till körupplevelse utan det får bli sevärdheter i stället. Jag leker lite med tanken Tjernobyl men nu är det som det är i Ukraina och jag vet heller inte hur relationerna mellan Vitryssland och Ukraina är för är jag i Tjernobyl så kan jag lika bra ta Minsk också. Tänkte ta med tält och campa det är ju inga avstånd i länderna så man kan ju även ta någon typ av Bed and Brekfast ute på landet kanske?
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Österut

Inlägg av V Saarela »

Kanske undvika lite nämnda länder för tillfället?

Ukraina törs man väl inte köra riktigt just nu och ryssarna(läs: Putin) håller ju på att tjorva mot västländerna genom att(ryktesväg) kräva fingeravtryck och exakt precis färdväg. Med det så är väl också Vitryssland(tänlkte på Minsk) i samma anda? Dessutom, senast jag kollade(för en månad sedan) så kostade ett visum till Vitryssland cirka 2100:-...i jämförelse med Ryssland cirka 1600:- Det är då en sk "lokal taxa". Vad jag vet så finns väl en ambassad i Riga för Vitryssland....hur det funkar pengamässigt/tidsmässigt vet jag inte.
Skriv svar