Pyrineerna

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Pyrineerna

Inlägg av mel »

Är det någon som har åkt i Pyrineerna? Vår plan är att ställa Transalpen hemma, flyga ner och hyra en större hoj i Barcelona. Det är en gammal dröm att åka på vägarna som man brukar se på sändningarna från Tour de France. I år går det två etapper i Pyrineerna. Jag har rekat och planerat att följa samma väg. Den ena etappen blir ca 20 mil och den andra ca 15 mil.
Är det någon som har några tips så tas de emot med glädje! Annars så kommer jag väl med någon slags rapport i juli....
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Pyrineerna

Inlägg av V Saarela »

För många månvarv sedan var jag och snurrade lite i Andorra åssåvidare. Utgångspunkt från Sitges som ligger mellan Barcelona och Tarragona. Sitges kan väl vara värt ett besök på vägen upp eller ner för Tarragonaresenärerna http://sv.wikipedia.org/wiki/Sitges .....ja, om nu nån skulle råka vara lagd åt det hållet :)

Året efter åkte jag ner till Nice, mest för att jag efter Andorraturen upptäckte var dom där GPS positionerna som är inpräntade på Transalpens sidokåpor var nånstans. Körde då småvägarna vid gränsen Frankrike/Schweiz (napoleon osv osv) ner.

Så....det går ju även billiga flyg till Nice. Vaför kör ni inte ner med egna?
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Pyrineerna

Inlägg av mel »

V Saarela skrev:....det går ju även billiga flyg till Nice. Vaför kör ni inte ner med egna?
En av drivkrafterna till att skaffa tvåhjuling (igen) är just det att vi har suttit framför TV:n och kollat in Tour de France-sändningar. Nu kanske jag får blodad tand till fler utflykter i Europa men just nu är vi inte sugna på 500 mil transport för att komma dit vi vill....
Att hamra igenom Europa i bil tycker jag är urtrist. Så antingen får man stå ut med Autobahn eller lägga betydligt mer tid på transport.
Det finns visst någon möjlighet att åka tåg en bit men då blir kostnaderna ungefär detsamma eftersom man får en bra bit att köra innan man är på tåget osv...
Det kostar ca 100 euro om dagen att hyra hoj i Barcelona.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Pyrineerna

Inlägg av V Saarela »

Jo, jag har ju 300 mil transportsträcka i Sverige varje gång man ska neråt :( Men och andra sidan, bara jag tar mig ner till Höga kusten bron så känns det för mig att jag är i europa :)

Nu ska jag ju inte övertala dig att åka egen hoj, men Idag finns ju GPS. Ställer man in den på kortaste väg så får man resa på autobahn varvat med autobahns vackra pararellvägar.

500 mil transport blir det väl om man ska ner till Barcelona och sen bara åka i Pyreenerna. Till Besancon(en av Tour sträckorna) så har ni transportstäcka ca 350 mil. Därifrån söderut börjar också en massa häftiga vägar.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Pyrineerna

Inlägg av V Saarela »

huh!?! Vilka priser....för 150 mil :shock:
Nästan som min hela reskassa inkl bensin t o r från Boden till Narbonne :)
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Pyrineerna

Inlägg av mel »

V Saarela skrev:huh!?! Vilka priser....för 150 mil :shock:
Nästan som min hela reskassa inkl bensin t o r från Boden till Narbonne :)
Ja, tåget skrev vi av ganska tidigt...
Vi är ganska "vuxna" :wink: så det blir nog bra med en lite större cykel av den anledningen också... Skulle jag åka själv och hade tid så vore det inte helt fel att ta sig fram utefter atlantkusten.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Pyrineerna

Inlägg av V Saarela »

Skye skrev:Högsäsongspriser och det fanns förut en speciell motorcykelrabatt som kanske dyker upp igen när säsongen närmar sig
Trots det. Ser heller inte speciellt tidsvinst i det om man nu tänker att man måste köra/hitta dit, vara i god tid på plats, hämta ut den, passa tider osv osv. Känns som att det är enklare att transportera ner hojen med ett transportbolag och sen flyga ner?
1,56 innebär väl att man får skruva bort en förhöjd ruta?
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Pyrineerna

Inlägg av mel »

mel skrev:Är det någon som har åkt i Pyrineerna? Vår plan är att ställa Transalpen hemma, flyga ner och hyra en större hoj i Barcelona. Det är en gammal dröm att åka på vägarna som man brukar se på sändningarna från Tour de France. I år går det två etapper i Pyrineerna. Jag har rekat och planerat att följa samma väg. Den ena etappen blir ca 20 mil och den andra ca 15 mil.
Är det någon som har några tips så tas de emot med glädje! Annars så kommer jag väl med någon slags rapport i juli....
En vecka till avfärd. Något intresse av lite korta rapporter och bilder senare?
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Pyrineerna

Inlägg av mel »

Skye skrev:Det är vi alltid intresserade av.

Skulle ju själv rapportera om pyrenéerna men har inte hunnit dit ännu i genomgången av matrial.
Enda rådet jag kan ge är att ta med en varm tröja för det är inte varmt på förmiddagen innan solen kommer upp över topparna.
Körde i enbart t-shirt under stället och frös. Annars är det härliga vägar och ta tid på er. Finns mycket att se.
Tid som inte jag hade, tyvärr..

Bild
Vi fryser då inte... Vad ska man ha på sig när värmen är hög? Ibland möter vi hojar med t-shirtförare. Verkar inte helt säkert...
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Pyrineerna

Inlägg av mel »

UPPDATERING!
Planen för sommaren var att göra en tur runt Tatrabergen ( Polen, Slovakien, Tjeckien) men plötsligt blev längtan tillbaka till norra Spanien för stor. Bada-bom, bada-bing, och plötsligt satt vi med boka hyrmotorcykel och flygbiljetter till Madrid! Startdatum: 16/6.
Turen går först västerut mot Atlanten och Portugal. Sedan vrids styret mot Baskien och den västra delen av Pyrineerna. Första hotellnatten är bokad i Piedrahita där jag skärmflög 1997. För övrigt får nog dagens inspiration och gårdagskvällens måltid styra ( hur tidigt kommer man iväg)?

Om inte någon av er har något tips? Vad får vi inte missa i den i den här delen av världen?
Rapport kommer....
Skriv svar