Sida 1 av 6

Re: Hojnyheter

Postat: fre 08 feb 2019, 15:46
av Ralf-FIN
Jag vill ju inte vara den som är den... :oops:

...men istället för att avhandla huruvida det skulle vara nödvändigt/möjligt att byta från det vi har (som vi ju nästan alla är nöjda med dessutom) :D ...så kan vi kanske låta diskussionen handla om nyheterna som läggs upp och de eventuella tekniska aspekterna o sånt *thumb_up*

Re: Hojnyheter

Postat: fre 08 feb 2019, 17:07
av Jokern
Isåfall skulle jag veta, varför man vill ha en större motor på AT..?
Finns ju inte en chans, att man får nytta av 80+Hk.
Inte jag iallafall.
Jag menar, vi får ju bara köra max 130 på några ställen i Sverige.
Sen att piska på autobahn i 200 på en adventure hoj, skulle nog få den bästa atleten att få ryggskott.

Faceliftet ser ju bra ut på modellen.




jokern.eu

Re: Hojnyheter

Postat: fre 08 feb 2019, 22:33
av Ralf-FIN
@Jokern

Du har en poäng där. Med tanke på att jag nuförtiden sitter på ett antal förvisso trevliga hästkrafter, så skulle jag säga att enda fördelen som nu verkligen gör nån skillnad jämfört med Ralpen är att man kan köra med en betydligt aggressivare stil med sladd hela tiden på grusvägar. Men hur ofta gör man det med full packning? Aldrig jag i alla fall. Nån gång kanske då man är på nån runda här i närområdet utan box och korvlådor, men inte ens då blir det ju rejäl gruskörning på riktigt efterssom det ju faktiskt behövs cross-däck för att få ner greppet på vägen. Och såna kör jag ju inte med. Så konstant hjulspinn men knappast högre medelhastighet då jag inte får fast den i vägen.

Vad gäller landsvägskörning så har ju den 20-åriga Ralpen 50 hk och jag kan inte dra mig till minnes att jag pga slö acceleration skulle ha behövt planera en omkörning en endaste gång, inte ens med full packning.

Så visst är det kul med många hästkrafter då framhjulet lättar varje gång man gasar, men nödvändigt?... njäe knappast för oss "vanliga" hojåkare.

80 hk och 200 kg vore väl en ganska lämplig kompromiss för vad som skulle kunna betraktas som en allroundhoj. För ska man vara ärlig så är det inte kul att ge sig ut i skogen med nåt som väger mer än 150 kg och är det lättare än 200 så blir det fladdrigt med mycket packning på större vägar i högre farter.
Kompromisser är ju tyvärr till naturen så att man får inte det bästa av allt utan man får nåt medelmåttigt som inte sticker ut. Är ju många som har beskrivit Transalpen just med de orden.

Finns ju knappt några ställen där man får köra mer än 120 heller, och ska vi vara ärliga så är inte våra hojars aerodynamik gjord för farter över 140. Jovisst går det att dra ända upp till 200, men att sitta och dra 150 på autobahn är inget man vill göra speciellt länge.

Så en kommentar om denhär nyheten är väl att tyvärr så kommer den ju bara att bli tyngre vilket försämrar vissa egenskaper och förbättrar där det egentligen inte behövs.

Re: Hojnyheter

Postat: lör 09 feb 2019, 19:58
av Stefan
Nej, att kombinera långa autobahnpass med skogsköra i en maskin är nog något av en tulipanaros. Och alpen får allt bli kvar ett tag till.

Men, sukta går ju :)

Re: Hojnyheter

Postat: tis 04 jun 2019, 11:59
av Ralf-FIN
Hmmm... :)

En bild som kom upp i flödet på FB..
crf850.JPG

Re: Hojnyheter

Postat: tis 04 jun 2019, 13:06
av Peter
Nu väntar vi bara på en ny Varadero

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: tis 04 jun 2019, 14:05
av Ivar
Råkade se en bild av CRF1100
Lite större och bredare än CRF1000 som finns nu.
Såg ut som en blanding av Varadero och GS1200.
Verkade mycket trevlig och såg snygg ut efter min smak.

Re: Hojnyheter

Postat: tis 04 jun 2019, 15:13
av Peter
@Ivar. Den bilden får du gärna dela med dig av

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: tis 04 jun 2019, 17:46
av Ivar
CRF 1100

Re: Hojnyheter

Postat: tis 04 jun 2019, 17:47
av Ivar
CRF 1000 Enduro

Re: Hojnyheter

Postat: tis 04 jun 2019, 23:12
av Peter
Jag tycker nog den ser ut som en vanlig africa twin
Och om det blir en ny Varadero ska det vara V-tvin på den

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: ons 05 jun 2019, 05:15
av Fibern
Framhjulet ser då inte "enduro-aktigt" ut. Mer som de här bmx-cyklarna med ballongdäck. :conf:

Re: Hojnyheter

Postat: sön 09 jun 2019, 20:40
av Stefan
Lite mer ryktande om AT:


Re: Hojnyheter

Postat: mån 10 jun 2019, 14:07
av Ralf-FIN
Han tar upp en intressant frågeställning där angående hur de tänker "segmentera" den, typ "enkel" som Tenere 700 eller "full spec" som 790 och GS850.
Vilken motortyp det blir är ju också intressant som han säger, att "minska ner" CRF 1000 motorn vore ju inte så bra för vikten.

Re: Hojnyheter

Postat: mån 10 jun 2019, 14:13
av Peter
Min tanke är att göra en lätt grusfräsare på typ 700 kubik. Jag får för mig att dom flesta som köper en "äventyrshoj" vill ha en stor och tung hoj för touring. Men inte behöver vända för en grusväg.
Om jag skulle vilja sprätta grus så är ju inte en Varadero jag skulle köra.
Men om Lottovinsten slår in ska vi nog kunna fylla garaget med mycket skoj

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: mån 10 jun 2019, 14:23
av Ralf-FIN
Peter skrev:...Jag får för mig att dom flesta som köper en "äventyrshoj" vill ha en stor och tung hoj för touring. Men inte behöver vända för en grusväg...
Som sagt, där beskriver du nog troligen 98% av de som köper en "äventyrshoj".

Så kan man "grusbusa" eller "offroada" med en hoj som väger mer än 230 kg? Jovisst går det att göra på sitt sätt, men har man nån gång gjort de två sakerna med en lättare crosshoj, då vet man också vad det är frågan om i ordens rätta bemärkelse :D

Re: Hojnyheter

Postat: mån 10 jun 2019, 14:31
av Peter
Nu har jag bara kört 125:a och elhoj ( som motsvarade en 125:a) och en 460 endurohoj. Den var i mitt tycke för tung för att busa med. Däremot var elhojen förbannat rolig
Men jag är lite för feg att gasa på ordentligt med en större hoj. Men det är väl bara den där Lottovinsten som gör att man inte får ordenlig erfarenhet.
Så än så länge har Red Delicious riktiga asfaltsdäck

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 09:14
av Ralf-FIN
Ja min tanke om denhär tråden från början var ju att vi ska diskutera hojnyheter och det behöver ju då inte nödvändigtvis handla om endast Hondas modeller. Så med tanke på att EICMA är på gång så finns det ju lite att diskutera :)

Denhär fick nu mig att rycka till lite i alla fall.. :D
https://www.rideapart.com/articles/3805 ... icma-2019/

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 09:27
av Peter
Ser ut som en trevlig maskin.
Synd bara att KTM är en av delägarna nuförtiden!! Det kan aldrig bli bra

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 09:48
av Ralf-FIN
Ja det var ju den fördömt stora nackdelen då *thumb_up*

Men jag kom just på varför jag gillade den då jag började tänka på hur min 990a ser ut :D