Hojnyheter

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2170
Ålder: 51
Blev medlem: maj 2012
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Hojnyheter

#9 Inläggav Ralf-FIN » fre 08 feb 2019, 15:46

Jag vill ju inte vara den som är den... :oops:

...men istället för att avhandla huruvida det skulle vara nödvändigt/möjligt att byta från det vi har (som vi ju nästan alla är nöjda med dessutom) :D ...så kan vi kanske låta diskussionen handla om nyheterna som läggs upp och de eventuella tekniska aspekterna o sånt *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"

Användarvisningsbild
Jokern
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 5052
Ålder: 53
Blev medlem: juni 2012
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne
Kontakt:

Re: Hojnyheter

#10 Inläggav Jokern » fre 08 feb 2019, 17:07

Isåfall skulle jag veta, varför man vill ha en större motor på AT..?
Finns ju inte en chans, att man får nytta av 80+Hk.
Inte jag iallafall.
Jag menar, vi får ju bara köra max 130 på några ställen i Sverige.
Sen att piska på autobahn i 200 på en adventure hoj, skulle nog få den bästa atleten att få ryggskott.

Faceliftet ser ju bra ut på modellen.




jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
http://www.jokern.eu
Blogg : http://varadero.jokern.eu

Användarvisningsbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2170
Ålder: 51
Blev medlem: maj 2012
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Hojnyheter

#11 Inläggav Ralf-FIN » fre 08 feb 2019, 22:33

@Jokern

Du har en poäng där. Med tanke på att jag nuförtiden sitter på ett antal förvisso trevliga hästkrafter, så skulle jag säga att enda fördelen som nu verkligen gör nån skillnad jämfört med Ralpen är att man kan köra med en betydligt aggressivare stil med sladd hela tiden på grusvägar. Men hur ofta gör man det med full packning? Aldrig jag i alla fall. Nån gång kanske då man är på nån runda här i närområdet utan box och korvlådor, men inte ens då blir det ju rejäl gruskörning på riktigt efterssom det ju faktiskt behövs cross-däck för att få ner greppet på vägen. Och såna kör jag ju inte med. Så konstant hjulspinn men knappast högre medelhastighet då jag inte får fast den i vägen.

Vad gäller landsvägskörning så har ju den 20-åriga Ralpen 50 hk och jag kan inte dra mig till minnes att jag pga slö acceleration skulle ha behövt planera en omkörning en endaste gång, inte ens med full packning.

Så visst är det kul med många hästkrafter då framhjulet lättar varje gång man gasar, men nödvändigt?... njäe knappast för oss "vanliga" hojåkare.

80 hk och 200 kg vore väl en ganska lämplig kompromiss för vad som skulle kunna betraktas som en allroundhoj. För ska man vara ärlig så är det inte kul att ge sig ut i skogen med nåt som väger mer än 150 kg och är det lättare än 200 så blir det fladdrigt med mycket packning på större vägar i högre farter.
Kompromisser är ju tyvärr till naturen så att man får inte det bästa av allt utan man får nåt medelmåttigt som inte sticker ut. Är ju många som har beskrivit Transalpen just med de orden.

Finns ju knappt några ställen där man får köra mer än 120 heller, och ska vi vara ärliga så är inte våra hojars aerodynamik gjord för farter över 140. Jovisst går det att dra ända upp till 200, men att sitta och dra 150 på autobahn är inget man vill göra speciellt länge.

Så en kommentar om denhär nyheten är väl att tyvärr så kommer den ju bara att bli tyngre vilket försämrar vissa egenskaper och förbättrar där det egentligen inte behövs.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 5106
Ålder: 62
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hojnyheter

#12 Inläggav Stefan » lör 09 feb 2019, 19:58

Nej, att kombinera långa autobahnpass med skogsköra i en maskin är nog något av en tulipanaros. Och alpen får allt bli kvar ett tag till.

Men, sukta går ju :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Användarvisningsbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2170
Ålder: 51
Blev medlem: maj 2012
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Hojnyheter

#13 Inläggav Ralf-FIN » tis 04 jun 2019, 11:59

Hmmm... :)

En bild som kom upp i flödet på FB..

crf850.JPG
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3781
Ålder: 55
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Hojnyheter

#14 Inläggav Peter » tis 04 jun 2019, 13:06

Nu väntar vi bara på en ny Varadero

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2384
Ålder: 48
Blev medlem: augusti 2014
Hoj: Xl1000VA-07
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Hojnyheter

#15 Inläggav Ivar » tis 04 jun 2019, 14:05

Råkade se en bild av CRF1100
Lite större och bredare än CRF1000 som finns nu.
Såg ut som en blanding av Varadero och GS1200.
Verkade mycket trevlig och såg snygg ut efter min smak.
Let's be careful out there

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3781
Ålder: 55
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Hojnyheter

#16 Inläggav Peter » tis 04 jun 2019, 15:13

@Ivar. Den bilden får du gärna dela med dig av

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Återgå till "Allmänt snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster