Sida 2 av 6

Re: Hojnyheter

Postat: mån 10 jun 2019, 14:31
av Peter
Nu har jag bara kört 125:a och elhoj ( som motsvarade en 125:a) och en 460 endurohoj. Den var i mitt tycke för tung för att busa med. Däremot var elhojen förbannat rolig
Men jag är lite för feg att gasa på ordentligt med en större hoj. Men det är väl bara den där Lottovinsten som gör att man inte får ordenlig erfarenhet.
Så än så länge har Red Delicious riktiga asfaltsdäck

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 09:14
av Ralf-FIN
Ja min tanke om denhär tråden från början var ju att vi ska diskutera hojnyheter och det behöver ju då inte nödvändigtvis handla om endast Hondas modeller. Så med tanke på att EICMA är på gång så finns det ju lite att diskutera :)

Denhär fick nu mig att rycka till lite i alla fall.. :D
https://www.rideapart.com/articles/3805 ... icma-2019/

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 09:27
av Peter
Ser ut som en trevlig maskin.
Synd bara att KTM är en av delägarna nuförtiden!! Det kan aldrig bli bra

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 09:48
av Ralf-FIN
Ja det var ju den fördömt stora nackdelen då *thumb_up*

Men jag kom just på varför jag gillade den då jag började tänka på hur min 990a ser ut :D

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 09:51
av Ralf-FIN
Även italienarna är på gång med nåt ganska speciellt..

https://auto.ndtv.com/news/eicma-2019-d ... ed-2127673

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 10:33
av JanneBoj
Men Ducatin är ju ful som stryk. Huskyn däremot såg jättetrevlig ut. Den borde passa riktigt bra här på gården när man ska ut och inspektera elstängslen *pilot

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 10:47
av Ralf-FIN
Ja jag var ju lite mera diplomatisk jag med utseendet och skrev "ganska speciell" :mrgreen:

Men visst, dendär 30 liters tanken med 4 påfyllningslock är ju onekligen udda. Men Ducati är ju kända för att gå lite sin egen väg.

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 15:12
av Peter
Kan inte förstå att man inte tillverkar Varaderon längre
En sån ultimat hoj! Speciellt en röd 01:a

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 16:17
av Ivar
Den kommer nog tillbaks småningom Peter.
Ha tålamod bara.

Re: Hojnyheter

Postat: ons 06 nov 2019, 19:17
av Peter
Ja ett sånt mästerverk måste komma tillbaka

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: tor 07 nov 2019, 07:26
av Ralf-FIN
Ähum... @Peter :oops:

Jag vet ju hur ohyggligt stark dendär driften är att prata om Varaderons förträfflighet... men jag har påmint en gång tidigare här i tråden, se inlägg #9.
Så tills det börjar finnas trovärdiga rykten om Varaderons efterlängtade återkomst, så är den ingen "hojnyhet" :wink:

Re: Hojnyheter

Postat: tor 07 nov 2019, 07:57
av Ralf-FIN
Ett annat märke man inte heller möter så ofta på vägarna. Moto Morini med en ny 650 i adventuresegmentet... X-Cape

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... ler-x-cape

Och fast nu texten pratar om en V-twin, så ser det ju inte riktigt ut så :conf:

Re: Hojnyheter

Postat: tor 07 nov 2019, 08:14
av Ralf-FIN
Mera nyheter... och vad ska man säga om detta då..

https://auto.ndtv.com/news/eicma-2019-h ... ed-2128333

"The DOHC 60-degree, liquid-cooled v-twin has a balancer shaft to keep vibrations in check, and has claimed output of 145 bhp, and 122 Nm of peak torque, and those figures are higher than the BMW R1250GS with 134 bhp and 143 Nm of torque. How those figures of the Pan America translate to actual performance will also depend on how much the bike weighs. From the look of the images of the prototype, it certainly doesn't look like a lightweight ADV."

Dendär sista meningen kan man väl absolut hålla med om :shock:

Eller borde man säga: "Skomakare bliv vid din läst" ?

Edit: Lite mera bilder: https://www.harley-davidson.com/us/en/m ... erica.html

Re: Hojnyheter

Postat: tor 07 nov 2019, 08:28
av Ralf-FIN
Även en ny V-Strom 1050 har presenterats. Suzuki verkar ha inspirerats av retro-looken :)

https://auto.ndtv.com/news/eicma-2019-2 ... ed-2127775

Vad jag inte kan förstå är att Suzuki envisas med att presentera sina foton på en Adv-hoj utan motorskyddsplatta :conf: Speciellt med tanke på att oljefiltret ligger ganska utsatt där precis bakom framhjulet.

Re: Hojnyheter

Postat: fre 08 nov 2019, 19:01
av Stefan
Jo, huskan fick allt mig också att "rycka till" lite :)

Re: Hojnyheter

Postat: ons 18 mar 2020, 23:04
av Ralf-FIN
I dessa tider då nyheterna är ganska så ensidiga... :(

Så är det ju trevlig att läsa då det rör på sig på hojnyhetsfronten *thumb_up*

https://www.motorcyclenews.com/news/new ... oqPgNA1JEo

Re: Hojnyheter

Postat: tor 19 mar 2020, 19:56
av Stefan
Det där är nog ett klokt val av Honda. Som sögs i artikeln, det har ju varit ett klart gap där. Kul också att de lägger lite krut på off road/adventure-segmentet också. Som ägare av två transalper, var det lite sorgligt hur "road-orienterad" 700:an blev jämfört med 600:an. Även om jag tycker det har varit en bra hoj, så saknade jag verkligen ergonomin och 21 tums framhjul efter ett tag på den nuvarande 2011:an. Att dom sen tar ut lite mindre pulver ur motorn än konkurrenterna lär väl över tid bara bekräfta hur skottsäkra och långlivade hojarna är.

Re: Hojnyheter

Postat: lör 21 mar 2020, 23:19
av Ralf-FIN
Joo sant @Stefan

Man ser ju hur t.ex KTM satsar hårt på 790 och 390 i adventuresegmentet, så det finns absolut en efterfrågan på lättare adv. hojar. Utvecklingen för många märken har ju gått mot 250 kg + och det är ju absolut inte rätt väg att gå om man vill ha en realistisk frihet att svänga in på lite sämre vägar utan att måsta dra snigelfart.

21 tums framhjul är nog annars en häftig grej jämfört med 19, det märktes ju bra i somras då vi körde i finska Lappland, vi var ju 5 st och alla skulle jag påstå var erfarna hojåkare, men 21 tummaren jag har så formligen drog mig rakt fram i lite högre hastigheter medan 19-tummarna verkligen fick jobba hårt för att hållas upprätt. Så det ÄR stor skillnad.

Vad gäller hästkrafterna så har vi ju avhandlat det tidigare, t.ex. KTM's Super Adv 1290 med sina 160 hk och Ducati Multistrada med ca. samma är ju helt oandvänbart på grus, så därför ska det till en hel massa elektronik för att hjälpa föraren att hållas på vägen och det då med att strypa effekten o allt annan hjälpatillelektronik. Men kul på stora vägarna... visst. Tyvärr är ju då resultatet också en tung hoj med både elektronisk hårdvara och mjukvara som jävlas i tid och otid.

Så jag har absolut förståelse för Hondas filosofi med vad de anser vara lämpligt/behövligt antal hästkrafter som ju då vanligtvis resulterar i lång livslängd. Har ju själv jobbat med motorutveckling i snart 30 år (lite större motorer då förstås), men vet av erfarenhet att det finns ett klart samband med livslängd och effekt :rtfm

Önskar verkligen att nya Husqvarna 901 skulle vara en enkel avskalad modell typ Yamaha Tenere 700, för min nuvarande 990 gör jag mig inte av med, orsaken är just att jag helt enkelt inte vill ha all dendär elektroniken som tillverkarna nuförtiden anser att hojåkarna behöver för att hållas på vägen.

Re: Hojnyheter

Postat: lör 21 mar 2020, 23:55
av Stefan
Ja @ Ralf, liiite större maskiner är ju din specialitet :mrgreen: *yes* *visslar*

Och ja, nog har man allt sneglat lite på just Tenèré 700, verkar vara en lätt, enkel, rättfram hoj med bra egenskaper *thumb_up*

Re: Hojnyheter

Postat: fre 02 okt 2020, 09:46
av Ralf-FIN
Ett litet sammandrag av intressanta koncept här i höststiltjet :) Några har nämnts tidigare, men alltid intressant varthän utvecklingen går *thumb_up*

https://www.advpulse.com/adv-news/7-adv ... aTf-BMfMMw