Glasögon i hjälm

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Glasögon i hjälm

Inlägg av Fibern »

Tänkte höra åsikter om hjälm och glasögon vs linser. I min Schubert C3 sitter ett värdelöst solvisir. Ingen polariserande verkan och i min smak lite för mörkt.
Då jag börjar ha så kallad ålderssynthet undrar jag om det är nån/några här som kör med glasögon för detta, eller med linser. Jag kan ha nytta av åsikter, för och emot-recensioner så att säga.
Glasögon fungerar ju för alla i stort sett. Nackdelen är väl besväret med av och på i en trång hjälm. Får tas på med visiret öppet och även för att ta av. Samt att brytrisken på skalmarna hela tiden finns där.
Utifall linser för seende på håll, kan behållas på exempelvis om man behöver ta på läsglasögon, vore ju det att föredra. Någon som har provat?
Har jag glasögon i hjälmen, bör jag då skaffa tonade för att slippa besvär med påhängs-solglas? Med linser är ju detta inget problem, men linser kan ju vara mer till besvär än nytta på resor med hoj, kan jag tänka mig.
Erfarenheter och synpunkter om någon här har eller haft, vore tackvärt. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Jag var och beställde nya glasögon och då nämde jag att jag bara kör med solglasögon under hjälmen. Det tyckte hon inte var en bra ide. Så jag fick beställa både glasögon och slipade solglasögon. 8800:- kostade det kalaset . Min sambo gick till Memira och opererade ögonen. Hon är skitnöjd. Men det kostade 60000:- Jag hsr provat att köra med linser också. Men jag blev kruttorr i ögonen så för mig är inte linser ett alternativ. Nu får vi se hur dom nya glasögonen fungerar. Det är raka skalmar på båda två så det borde funka bra i hjälmen.

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Kanske två par slipade, ett vanligt och ett slipat med solglas vore bäst.
Tack Peter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av MrH »

Tänk bara på att det måste finnas plats för skalmarna mellan huvudet och hjälmens stoppning. I min gamla Caberg gick det utmärkt att ha solglasögon medan det är omöjligt i min nuvarande Origine. Båda hjälmarna är öppningsbara men Caberg-hjälmen hade inte integrerat solvisir vilket Origine-hjälmen har, tyvärr. Jag trodde det skulle vara en bra lösning med solvisir men för mig som kanske är lite extra ljuskänslig så är solvisiret inte mörkt nog en solig dag. Speciellt inte vid körning i motljus. I sådana förhållanden hade jag velat kunna fälla upp solvisiret och ta på mina solglasögon istället, men det går alltså inte med den hjälm jag har nu. Om det är så på alla hjälmar med integrerat solvisir vet jag inte men det kan vara värt att ha med i tankegångarna kring hjälmbyte. Med andra ord, prova hjälmen i en butik innan du köper den oavsett var du väljer att köpa den.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@MrH
Jag tror de flesta hjälmar med solvisir, har enkelt glas och alltså ingen uv- eller polariserings-effekt. Det gör att det verkar ljusare än om du har polariserande glas.
Jag har kört länge med brillor i Schuberten utan problem. Kör även numera med Uvex skyddsglasögon. Dessa
På dem har jag klippt bort den yttersta biten på skalmarna, som består av mjukt gummi. Resten sitter perfekt mellan stoppningen i hjälmen och tinningarna. De är dessutom justerbara i längd nära intill gångjärnen. Jag trivs utmärkt med dessa glas, som för mig håller lagom mörkt så jag slipper ta av om solen går i moln. Däremot fungerar det ju inte så värst bra att ha vanliga glasögon under.
Jodå, jag handlade min hjälm i butik.

ps. tack vare de stora glasen, går det utmärkt köra med öppet visir om man så behagar. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

På min Shoei är det spår i stoppningen för glasögon. Det funkar fint.
Jag har ingen öppningsbar hjälm. Och med mina gamla glasögon som gick bakom öronen var det ett sattyg att få på sig dessa. Då körde man utan istället.
Nu blir det nog bra. Jag kan ju inte skylla på nåt nu i alla fall.
Däremot tycker jag om att ha någon sorts glasögon för att kunna köra med öppet visir. Det är inte så skönt med en humla i ögat

Skickat från luren
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Idag..

Inlägg av AndersG »

@Fibern. Är vi rätt kategori nu?
Nåväl; Polariserande är ju faktiskt överlägset. Vad gäller UV-skydd har jag för mig att glasögon av plast alltid filtrerar (absorberar) UV-ljus. Däremot inte våra visir som ofta är av Polycarbonat.
Jag kör ofta med glasögon innanför hjälmen. Det enda problemet är att jag ibland får imma på dem vid regn och kyla. (Aldrig på visiret.) I överkanten av visiret har jag satt en svart el-tape som solskydd. Fungerar som en skärm. Bara att bocka ned en aning vid motsol. Ibland har jag också påhängsSolglas som jag klippt till så att de går att fälla upp innanför visiret. Största finessen med dem är just att de är polariserande. Inte så mörka men tar bort reflexer från alla vågräta ytor, som blank våt vägbana ex.vis.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@AndersG Ingen fara. Trådar för allt inom mc-körning och denna som numer behandlar allt möjligt.
Istället för en ny tråd tog jag den här, då jag inte tror vi har någon om just glasögon kontra hjälm. Vet inte heller om just intresset för detta, men jag kan göra en egen tråd av ämnet om det verkar finnas behov.

Däremot intressant det du nämner om polycarbonat. Jag vet inte vad Uvex skyddsglasögon består av, men tycker de tar bort mycket återspegling på våt asfalt.
Fungerar påhängsglasen utan problem innanför visiret, så är ju det ett bra alternativ. Tar de inte i när du fäller upp dom? Är det därför du klippt till dom.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jag kör med mina vanliga progressiva i hjälmen, det är just därför jag vill ha kombihjälm. Och just Schubert funkar i mitt tycke riktigt bra med brillor. Körde med integral i början, men blev tokig på att behöva ta av glajerna varje gång hjälmen skulle av. Har nog tappat dom i backen ett par gånger av den anledningen.

Annars tycker jag att solvisiret var den del som sög i Schubert-hjälmen, så jag har gjort ungefär som AndersG, satt en remsa eltejp i nederkant på just solvisiret. Vippas ned lagom långt vid motljus. Funkar bättre som jag ser det.
Det finns solbrillor att sätta utanpå vanliga, men tveksamt om de ryms i hjälmen.

Usch, senaste besöket hos optikern ledde till en remiss till ögonläkare... Man får se vad domen blir där... :shock: :?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Jag kör med Handelsbodens allra billigaste bifokala solglajjer. http://www.handelsboden.com/ovrigt/glas ... kala-smoke
Har klippt av den så att de precis landar på örat. Helt perfekt för mig. Skalmarna är i plast och mjuka och sköna.
Jag kan se allt på GPSen och kan kolla telefonen (nej inte under körning) och har dessutom polariserande glas.
Har en Arai-hjälm, alltså integral och det funkar perfekt. Eftersom de sluter hyfsat tätt runt ögonen så brukar jag inte dra ned visiret någonsin om det inte
blåser mycket sidvind.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Säkert bra solbrillor Janne, men i mitt fall med ålderssynthet, tror jag två likadant slipade glasögon, ett dessutom med tonat polariserande glas blir bäst. Alternativt ett par tillsammans med påhängs-glas mot solljus. Om de ryms att fälla upp innanför visiret.
Får väl ta med hjälmen till optiker och börja prova.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Idag..

Inlägg av AndersG »

Jo, Fibern, påhängsSolglasen tog i räjält i visiret då jag fällde upp dem, och därför fick jag klippa till dem en hel del. Ser ganska lustigt ut och inte alls sådäringa tufft, ni vet.
Men apropå Polycarbonat.
Jag vågar mig sällan på att åka med helt öppet visir. Oavsett om jag har glasögon på mig. Visiret skall ju till och med stå emot ett stenskott...
Men, jag skrev lite tidigare att visir av Polycarbonat inte filtrerar UV-ljus. Nu har jag nyss läst att 99% av UV-ljuset blockeras av Polycarbonat. Får nog forska vidare.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Glasögon i hjälm

Inlägg av Fibern »

Startar denna kategori då intresset verkar stort för problem och olika lösningar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Glasögon i hjälm

Inlägg av AndersG »

Om UV-ljus och Polykarbonat (Hammerglass, Lexan, Makrolon m.fl).
Har läst på och det finns några motsägelser där ute. Men jag tolkar det som att de flesta visir och många (sol-)glasögon är av Polykarbonat eftersom det är mycket slagtåligt pga sin seghet. Blockerar UV-ljus (95-100%) men åldras också av UV-ljuset då UV-ljuset absorberas av plasten. Det finns olika ytbehandlingar och vissa gör att de tål UV-ljuset bättre och med sådan blockeras ännu lite mer av UV-ljuset.
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Glasögon i hjälm

Inlägg av MrH »

@Fibern
Kikade på din länk och där fanns ju ett gäng alternativ. Får nog bli en tur till Grolls och testa om någon av dom funkar med min hjälm utan att det känns som om skalmarna skall klämmas in i skallbenet.
Tack för tipset!
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Glasögon i hjälm

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har inga problem med klämmande skalmar men däremot fins det uttag i hjälmen för dessa.
jan-Olov
Skriv svar