Glasögon i hjälm

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5978
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Glasögon i hjälm

#1 Inläggav Fibern » tor 11 maj 2017, 10:12

Tänkte höra åsikter om hjälm och glasögon vs linser. I min Schubert C3 sitter ett värdelöst solvisir. Ingen polariserande verkan och i min smak lite för mörkt.
Då jag börjar ha så kallad ålderssynthet undrar jag om det är nån/några här som kör med glasögon för detta, eller med linser. Jag kan ha nytta av åsikter, för och emot-recensioner så att säga.
Glasögon fungerar ju för alla i stort sett. Nackdelen är väl besväret med av och på i en trång hjälm. Får tas på med visiret öppet och även för att ta av. Samt att brytrisken på skalmarna hela tiden finns där.
Utifall linser för seende på håll, kan behållas på exempelvis om man behöver ta på läsglasögon, vore ju det att föredra. Någon som har provat?
Har jag glasögon i hjälmen, bör jag då skaffa tonade för att slippa besvär med påhängs-solglas? Med linser är ju detta inget problem, men linser kan ju vara mer till besvär än nytta på resor med hoj, kan jag tänka mig.
Erfarenheter och synpunkter om någon här har eller haft, vore tackvärt. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3893
Ålder: 56
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

#2 Inläggav Peter » tor 11 maj 2017, 10:40

Jag var och beställde nya glasögon och då nämde jag att jag bara kör med solglasögon under hjälmen. Det tyckte hon inte var en bra ide. Så jag fick beställa både glasögon och slipade solglasögon. 8800:- kostade det kalaset . Min sambo gick till Memira och opererade ögonen. Hon är skitnöjd. Men det kostade 60000:- Jag hsr provat att köra med linser också. Men jag blev kruttorr i ögonen så för mig är inte linser ett alternativ. Nu får vi se hur dom nya glasögonen fungerar. Det är raka skalmar på båda två så det borde funka bra i hjälmen.

Skickat från luren

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5978
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

#3 Inläggav Fibern » tor 11 maj 2017, 10:48

Kanske två par slipade, ett vanligt och ett slipat med solglas vore bäst.
Tack Peter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

MrH
125cc
125cc
Inlägg: 202
Ålder: 53
Blev medlem: juli 2016
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Idag..

#4 Inläggav MrH » tor 11 maj 2017, 11:30

Tänk bara på att det måste finnas plats för skalmarna mellan huvudet och hjälmens stoppning. I min gamla Caberg gick det utmärkt att ha solglasögon medan det är omöjligt i min nuvarande Origine. Båda hjälmarna är öppningsbara men Caberg-hjälmen hade inte integrerat solvisir vilket Origine-hjälmen har, tyvärr. Jag trodde det skulle vara en bra lösning med solvisir men för mig som kanske är lite extra ljuskänslig så är solvisiret inte mörkt nog en solig dag. Speciellt inte vid körning i motljus. I sådana förhållanden hade jag velat kunna fälla upp solvisiret och ta på mina solglasögon istället, men det går alltså inte med den hjälm jag har nu. Om det är så på alla hjälmar med integrerat solvisir vet jag inte men det kan vara värt att ha med i tankegångarna kring hjälmbyte. Med andra ord, prova hjälmen i en butik innan du köper den oavsett var du väljer att köpa den.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5978
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

#5 Inläggav Fibern » tor 11 maj 2017, 12:29

@MrH
Jag tror de flesta hjälmar med solvisir, har enkelt glas och alltså ingen uv- eller polariserings-effekt. Det gör att det verkar ljusare än om du har polariserande glas.
Jag har kört länge med brillor i Schuberten utan problem. Kör även numera med Uvex skyddsglasögon. Dessa
På dem har jag klippt bort den yttersta biten på skalmarna, som består av mjukt gummi. Resten sitter perfekt mellan stoppningen i hjälmen och tinningarna. De är dessutom justerbara i längd nära intill gångjärnen. Jag trivs utmärkt med dessa glas, som för mig håller lagom mörkt så jag slipper ta av om solen går i moln. Däremot fungerar det ju inte så värst bra att ha vanliga glasögon under.
Jodå, jag handlade min hjälm i butik.

ps. tack vare de stora glasen, går det utmärkt köra med öppet visir om man så behagar. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3893
Ålder: 56
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

#6 Inläggav Peter » tor 11 maj 2017, 12:39

På min Shoei är det spår i stoppningen för glasögon. Det funkar fint.
Jag har ingen öppningsbar hjälm. Och med mina gamla glasögon som gick bakom öronen var det ett sattyg att få på sig dessa. Då körde man utan istället.
Nu blir det nog bra. Jag kan ju inte skylla på nåt nu i alla fall.
Däremot tycker jag om att ha någon sorts glasögon för att kunna köra med öppet visir. Det är inte så skönt med en humla i ögat

Skickat från luren

Användarvisningsbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: mars 2014
Hoj: Transalp xl600v -87
Ort: Stavsnäs, isch

Re: Idag..

#7 Inläggav AndersG » tor 11 maj 2017, 16:08

@Fibern. Är vi rätt kategori nu?
Nåväl; Polariserande är ju faktiskt överlägset. Vad gäller UV-skydd har jag för mig att glasögon av plast alltid filtrerar (absorberar) UV-ljus. Däremot inte våra visir som ofta är av Polycarbonat.
Jag kör ofta med glasögon innanför hjälmen. Det enda problemet är att jag ibland får imma på dem vid regn och kyla. (Aldrig på visiret.) I överkanten av visiret har jag satt en svart el-tape som solskydd. Fungerar som en skärm. Bara att bocka ned en aning vid motsol. Ibland har jag också påhängsSolglas som jag klippt till så att de går att fälla upp innanför visiret. Största finessen med dem är just att de är polariserande. Inte så mörka men tar bort reflexer från alla vågräta ytor, som blank våt vägbana ex.vis.

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5978
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

#8 Inläggav Fibern » tor 11 maj 2017, 17:04

@AndersG Ingen fara. Trådar för allt inom mc-körning och denna som numer behandlar allt möjligt.
Istället för en ny tråd tog jag den här, då jag inte tror vi har någon om just glasögon kontra hjälm. Vet inte heller om just intresset för detta, men jag kan göra en egen tråd av ämnet om det verkar finnas behov.

Däremot intressant det du nämner om polycarbonat. Jag vet inte vad Uvex skyddsglasögon består av, men tycker de tar bort mycket återspegling på våt asfalt.
Fungerar påhängsglasen utan problem innanför visiret, så är ju det ett bra alternativ. Tar de inte i när du fäller upp dom? Är det därför du klippt till dom.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM


Återgå till "Allmänt snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster