Körning i grupp
Postat: sön 18 dec 2016, 19:39
<Flyttat från "Uppsnack till 2017 års XL-träff">
Jag får väl kliva på och ge min syn på saken. Först av allt, jag vill inte säga emot något av ovan sagda. Men, eftersom Fibern gärna hänvisar till Kapellskär...
Som jag ser det, finns det två varianter av gruppkörning.
Den ena, och sannolikt vanligaste, är då att man håller ihop gruppen och anpassar farten så att alla hinner med och trivs med tempot. Det är helt OK för mig, jag har både åkt och lett den typen av utflykter. Jag kan dock tycka att den passar bäst med relativt få deltagare, typ 5-8 hojar. Och i det fallet är väl ledarens uppgift att hålla koll bakåt. Men, det är också varje deltagares plikt att hålla koll på hojen bakom sig! På det sättet kommer ett eventuellt problem, t.ex. att hojen bakom mig får motorstopp, att hyggligt snart fortplantas till täten, och hela gänget väntar in hojen som föll ifrån, och om det dröjer kollar upp vad som gått fel.
Men, det finns ett annat sätt också. Nämligen att den som har koll på vägvalet och gärna står på lite, tar täten och öser på i sitt tempo, men sedan väntar in hela gruppen vid nästa vägskäl eller tveksamhet om vägvalet. Kör man på det viset, kommer snart alla att hitta sin plats i gruppen och köra i ett tempo som passar "henom" (säger man så för att vara PK numera?) Denna variant tyckte jag också passade väldigt bra med en större grupp. Lite beroende på typ av vägar och körning så klart. Det bör ju inte vara särskilt långt mellan vägskäl eller andra stoppställen heller, då kan det bli alltför långa avstånd i gruppen.
Jag har själv några gånger kört utifrån den taktiken, och haft riktigt goa turer. Och som sagt, man hittar snart sin plats i ledet och det tempo som passar en bäst. Dock antar jag att den varianten inte passar alla, och jag kan säkert ha missat att nå fram till alla om att jag ämnade använda mig av den, så där finns ju en potential för förbättring.
Sedan finns ju så klart den närmast geniala form som Skye har kört på våra fjelläventyr Grupper om 3-4 hojar som startar med lite mellanrum och kör en GPS-rutt med inlagda stopp och uppgifter på (oftast) lämpliga avstånd. Då blir det ju riktigt skön körning i små grupper, och om gruppen bakom vill köra raskare, släpper man bara förbi dem vid nästa stopp. Helt lysande, men ett större arrangemang som kräver förberedelser, och att minst 1-2 i gruppen faktiskt har en GPS. Men, som sagt, riktigt bra hojkörning
Jag kan väl tycka att alla varianter funkar (även om inget går upp mot ett litet, samkört gäng där alla kör på likartat sätt), men jag tror att det är viktigt att alla är överens och medvetna om vilken variant som gäller för dagens repa, åtminstone om man är fler än 5-6 stycken.Så, det var nog som sagt där jag missade Fibern lite, ledsen för det Och, alla gillar vi olika varianter och olika tempon, så är det ju bara.
Nåväl, bara min lilla åsikt, "my two cents"...
Jag får väl kliva på och ge min syn på saken. Först av allt, jag vill inte säga emot något av ovan sagda. Men, eftersom Fibern gärna hänvisar till Kapellskär...
Som jag ser det, finns det två varianter av gruppkörning.
Den ena, och sannolikt vanligaste, är då att man håller ihop gruppen och anpassar farten så att alla hinner med och trivs med tempot. Det är helt OK för mig, jag har både åkt och lett den typen av utflykter. Jag kan dock tycka att den passar bäst med relativt få deltagare, typ 5-8 hojar. Och i det fallet är väl ledarens uppgift att hålla koll bakåt. Men, det är också varje deltagares plikt att hålla koll på hojen bakom sig! På det sättet kommer ett eventuellt problem, t.ex. att hojen bakom mig får motorstopp, att hyggligt snart fortplantas till täten, och hela gänget väntar in hojen som föll ifrån, och om det dröjer kollar upp vad som gått fel.
Men, det finns ett annat sätt också. Nämligen att den som har koll på vägvalet och gärna står på lite, tar täten och öser på i sitt tempo, men sedan väntar in hela gruppen vid nästa vägskäl eller tveksamhet om vägvalet. Kör man på det viset, kommer snart alla att hitta sin plats i gruppen och köra i ett tempo som passar "henom" (säger man så för att vara PK numera?) Denna variant tyckte jag också passade väldigt bra med en större grupp. Lite beroende på typ av vägar och körning så klart. Det bör ju inte vara särskilt långt mellan vägskäl eller andra stoppställen heller, då kan det bli alltför långa avstånd i gruppen.
Jag har själv några gånger kört utifrån den taktiken, och haft riktigt goa turer. Och som sagt, man hittar snart sin plats i ledet och det tempo som passar en bäst. Dock antar jag att den varianten inte passar alla, och jag kan säkert ha missat att nå fram till alla om att jag ämnade använda mig av den, så där finns ju en potential för förbättring.
Sedan finns ju så klart den närmast geniala form som Skye har kört på våra fjelläventyr Grupper om 3-4 hojar som startar med lite mellanrum och kör en GPS-rutt med inlagda stopp och uppgifter på (oftast) lämpliga avstånd. Då blir det ju riktigt skön körning i små grupper, och om gruppen bakom vill köra raskare, släpper man bara förbi dem vid nästa stopp. Helt lysande, men ett större arrangemang som kräver förberedelser, och att minst 1-2 i gruppen faktiskt har en GPS. Men, som sagt, riktigt bra hojkörning
Jag kan väl tycka att alla varianter funkar (även om inget går upp mot ett litet, samkört gäng där alla kör på likartat sätt), men jag tror att det är viktigt att alla är överens och medvetna om vilken variant som gäller för dagens repa, åtminstone om man är fler än 5-6 stycken.Så, det var nog som sagt där jag missade Fibern lite, ledsen för det Och, alla gillar vi olika varianter och olika tempon, så är det ju bara.
Nåväl, bara min lilla åsikt, "my two cents"...