Forumet lever vidare

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
XL-Forum Admin
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 02 feb 2014, 22:01
Answers: 0

Forumet lever vidare

Inlägg av XL-Forum Admin »

Efter en hel del turbulens kan vi nu meddela att XL-Forum kommer att fortsätta sin levnad.
Vi moderatorer, det vill säga jag, Stefan, Ralf-Fin och inte minst JanneBoj delar upp ansvaret mellan oss, för att driva detta vidare.
Vi hoppas kunna fortsätta i samma anda och förväntar oss att varje enskild användare bidrar till detta.
Hälsningar Forum Admin Teamet
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Ivar »

Jäklig tråkigt att höra.
För mig har forumet betad mycket även som social plattform och jag har varit så lycklig lottat o skaffat mig en hel hög med nya vänner.
Bara hoppas på att dom her inne som inte har FB skaffar det nu så vänskapen inte dör ut.

Jag kommer iallafall sakna detta forum:(
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Ivar »

Jag har varit mycket aktiv på forumet också och givetvis betalat donation varje år just för att forumet skall överleva.
Om fomummedlemmer her inne även är på FB så självklart pratar man tillsammans der oxå.
Det tycker inte jag är så konstigt hellre naturligt.

Nu tappar man vårt fina forum med möjligheten att söka efter hjelp och fråga om man inte hittar.
Medlemmerna blir bara fler o fler, synd bara så få betalar en liten donation.
När det gälder kommande träffer, dagsturar tillsammans osv. får vi hitta andre sosiala medier i stället så våra band inte bryts helt. Der var ju forumet riktig bra.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Peter »

Nu börjar jag undra om det är nåt jag missat! Men jag fattar ingenting!!

Skickat från luren
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av MrH »

Jag har bara varit medlem här i några månader än så länge, men mitt intryck har från första stund varit att det råder en god och hjärtlig stämning på forumet och att viljan att hjälpa varandra är stor. Därför blir jag likt Peter rejält förvånad när jag läser den här tråden.
Självklart förstår jag att man som ansvarig tappar sugen om man drabbas av personliga påhopp och känner att man själv inte får något tillbaka för all nedlagd tid och ekonomiska utgifter för att hålla igång ett forum. Självklart förstår jag också att intressen kan komma och gå och har själv valt att lämna över ansvaret för två olika föreningars websidor då jag helt enkelt inte längre tyckte det var lika roligt och började få svårt att komma på ny saker att tillföra eller utveckla.

Det vore väldigt tråkigt om det här forumet försvinner då det är rena guldgruvan att söka i om/när man behöver hjälp med något som rör den egna MC'n, men också för att, i alla fall jag, tycker att det är oerhört mycket enklare att föra en dialog eller följa en diskussion i en forumtråd än i röran på Facebook. Att hitta det här forumet i samband med att jag köpte min Varadero var en lika positiv bekantskap som den gången jag fann SVXC som är en veritabel guldgruva för volvoägare och där stämningen är och alltid har varit mycket god. SVXC-forumet har gett mig flera vänner för livet och det här forumet har gett mig samma fina känsla redan från början och jag såg fram emot att finna nya vänner även via det här forumet. Efter att ha gett forumet en "prövotid" på några månader så var min självklara avsikt att bidra med en slant till driften. Ett sådant bidrag behöver ju inte vara stort per person för att det skall bli ett anständigt bidrag till driften och en slant till forumägaren som tack för nedlagd tid. Det flesta av oss är ju beredda att plöja ner en ansenlig summa på mer eller mindre nödvändiga prylar till hojjen så att avsätta en 100-ing eller två till forumets drift lär knappast vara så betungande.

Tråkigt om forumet försvinner men samtidigt har jag full förståelse för admins beslut om/när det känns så som det beskrivs här i tråden.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av hogge »

Håller med Peter
Jag fattar heller ingenting. Tycker att det som talar mot det du påstår att allt är förstört är Mr H:s inlägg. Hans upplevelse som hyfsat ny medlem är ju positiv om forumet så allt kan ju inte vara nattsvart.
Hogge
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Fibern »

Det är ju inget som skett plötsligt, utan vuxit fram under minst ett par års tid. Även om jag tycker det vore tråkigt, så förstår jag även Skyes ställningstagande.
Men skulle det verkligen vara helt omöjligt hitta någon som kunde ta över admin-ansvaret? Någon som själv har kunskapen för att driva ett forum, eller som har någon nära bekant som kunde hjälpa och kanske lära upp en att driva själv. Själv skulle jag ställa upp om jag haft de kunskaperna.
Som moderator har jag lärt mig en del bland verktygen, men än finns det i menyerna bitar jag inte är helt vän med.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av hogge »

Håller med dig Fibern.
Borde finnas någon som har dom kunskaperna här inne som behövs för att driva det vidare om nu Magnus tröttnat. Själv besitter jag inte dom kunskaperna för datorer har aldrig varit mitt intresse. hjälper gärna till på något annat vis om det behövs.
Hogge
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Stefan »

Aaaajjj... Det var med sorg in i hjärterötterna jag läste detta. Har ju varit med några år nu och haft xl-forum som i stort sett dagligt glädjeämne (om än med visst smolk i bägaren emellanåt). Har också mött en massa trevliga och goda polare genom denna kanal. Har väl också försökt bidra med det lilla jag kunnat (om än med möjligen väl många smileys) Så ja, det känns som ett tråkigt slut på en epok i mitt hojliv.

Samtidigt kan jag förstå det. Det finns ju uppenbarligen lite divergerande uppfattningar om hur ett nyttigt och trevligt forum skall fungera och användas, och jag har förstått att Skye fått ta en del skit runt just det. Det fenomenet i sig känns jättetråkigt, men man ska väl inte vara förvånad med tanke på all skit folk verkar häva ur sig på sociala medier (om man nu får tro hälften av vad som återges i dagstidningarna). Dessutom har den senaste tidens tystnad här känts förödande, och självklart har jag förstått att mycket har flyttat över till FB och andra företeelser. Ska man nu bli tvungen att kliva på det eländet igen för att bibehålla kontakten med dem man gillar och vill ha fortsätt kontakt med? Det är rätt många år sedan jag klev av det jippot nu, bävar lite för att kliva på igen, och få stuk på alla j-la sekretess- och andra inställningar.

Men, Skye, hur mycket pengar pratar vi om? Tyckte du nämnde 2000/år? Var det så svårt att få ihop via donationer? Jag har ju donerat varje år sedan det började (om jag minns rätt, efter ett ett sent snack i Dalsland på xl-träff #1) Blev vi inte ens 20 st. som bidrog?

Då vill jag ändå skicka ut ett nödrop till de medlemmar som ännu engagerar sig. Kanske först av allt till Janneboj, som ju har stenkoll på det tekniska. Men även andra vänner och medlemmar som gärna ser att forumet kan fortleva!

Kan vi bli ett gäng som kan tänka oss att ta över? I pengar handlar det ju, om vi blir t.ex. 20-25 st., om rätt blygsamma pengar ändå. Jag kan säkert ta på mig en del administration om jag bara får koll på hur det funkar. Kanske en utopi, men nog skulle jag tycka att det vore mums om vi kunde driva det vidare...

Om inte, är det väl bara att inse att man är en dinosaurie! Och hoppas vi i kretsen kan hålla kontakten på annat vis. Men nog lär jag fälla en tår den dag jag får en "404" på url:en jag öppnar först efter varje omstart av datorn.

Om det nu ändå går den vägen, så vill jag i alla fall tacka först Skye för de år som varit och och även viss hjälp utanför boxen, samt att jag fick lära känna dig och för trevligt umgänge. Sedan också alla fantastiska vänner jag träffat genom åren på träffar och andra sammankomster, många outplånliga minnen har det blivit! STORT TACK!!!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Peter »

Jag förstår om du tröttnat på allt arbete det är att hålla ett forum rullande.
Men jag förstår inte problematiken med att det är ett "socialt forum"
Jag har träffat några av mina bästa vänner på detta forum och haft helt underbara träffar och resor.
Att det är mindre mektrådar beror väl på att hojarna är så jäkla bra!!
Men jag upplever att när det kommer mekfrågor så är det väldigt snabba svar.
Och när det är en ny medlem (eller gammal) som har en fråga och inte har sökt igenom hela forumet först, så är det inget jag har upplevt som jobbigt.
Antingen svara man igen eller ger nåt tips på de trådar där svaren finns.
Nu vet jag inte hur det är att moderera så det kan jag inte uttala mig om.
Det är svårt att söka i en del trådar som har spårat ur men det kan i alla fall jag leva med.
Forumet är mitt förstaval som samlingsplats när det handlar om våra hojar och det är inte konstigt att det blir nycket "kompistjöt"
Att ha allt detta på Facebook är inget alternativ. Fb har sina fördelar med enkelhet att lägga upp bilder och sånt men forumet är alltid nr1.
Jag hoppas innerligt att om inte du Magnus orkar hålla detta rullande mer, att antingen nån annan tar över eller att vi på annat sätt kan hjälpas åt så det funkar. Jag hade gladeligen tagit åt mig detta jobb om jag hade kunskapen. Jag är villig att lära mig mer om det skulle vara till nån hjälp.
Vi är ju en del eldsjälar som hänger här och tror att det finns en vilja att detta forum överlever. Framförallt då långt ifrån alla har Facebook!!

Skickat från luren
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Wiseguy »

Synd, men forumdöden är stor överallt. Nyrekryteringen på de stora forumen har i princip avstannat helt sista åren. Det är väl en del av utvecklingen vare sig man vill eller inte.

Nåväl, kör lugnt ute på vägarna även nästa år :)
Bild
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av MrH »

Jag blir uppriktigt ledsen Magnus!
Det är otroligt tråkigt att du får skit som "tack" för att du som huvudansvarig försöker hålla forumet på en bra nivå. Jag kan bara beklaga det.
För dom som så missnöjda att dom ger sig på dig som person finns det ju ett väldigt enkelt alternativ om inte forumets regler och önskad ton passar, och det är ju att lämna det. Ingen tvingar någon att stanna på ett forum där man inte trivs. Att vara medlem på ett forum är ingen rättighet, det är en förmån!

Nu har jag ju inte varit med här så länge men jag måste bara få lägga till en tanke om det att aktiviteten har minskat. Det kan mycket väl vara så att ett "generationsskifte" är på gång. Med "generationsskifte" syftar jag inte på medlemmarnas personliga ålder utan på hur länge man varit medlem. Jag gör ännu en gång en jämförelse med SVXC. Det forumet drogs i gång 2005 (tror jag) av 6 killar från olika håll i landet. Dessa killar hade/har en enorm samlad kunskap och gjorde tusentals inlägg på forumet. Idag är det väl egentligen bara en av dom som frekvent loggar in, och av dom som blev medlemmar under de första åren är det många som inte längre är aktiva. Under ett par år har det varit väldigt låg aktivitet på forumet, men nu i år tycker jag mig märka att aktiviteten ökat igen, och det är till största delen nya namn som syns i trådarna nu. Kanske är det samma sak här. Nu vet jag inte hur länge det här forumet har levt, men livet förändras ju med tiden för oss alla så att aktiviteten minskat jämfört med tidigare år kanske inte ska ses som att forumet håller på att självdö utan att dom som varit med länge inte har samma tid, eller intresse, för att vara lika aktiva nu som då. Bara en tanke.

Men framför allt Magnus, och det är viktigt, se dig INTE som den felande länken! Dom felande länkarna är dom som inte bara lämnar forumet utan ägnar sig åt påhopp på dig som person.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av JanneBoj »

Jättetråkigt att höra Magnus men jag har redan tagit på mig Adminrollen och det har jag absolut inget problem med. Jag tar alltså fullständigt ansvar för den tekniska driften. Vi är ett gäng där framförallt våra moderatorer ingår som jag tror utan att tveka även tar på sig uppgiften att ta över de rent ekonomiska, kamerala delarna även om det skulle innebära att vi betalar driften själva. Sen är det ett problem att vi inte själva "äger" alla domänerna, men det har ju funkat ändå. Så inte tycker JAG att vi ska lägga ner vårt xl-forum. Och jag tror jag talar för de flesta av oss.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Stefan »

@Janneboj, tack för det beskedet! Då är vi en bit på vägen. Som sagt tidigare, jag vill väldigt gärna hålla liv i detta, så jag är beredd att både lägga några hundringar om året och bidra med arbete så gott jag kan. Nu hoppas jag bara att vi blir några fler. Peter verkar ju vara på, och jag hoppas allt en hel del på några till... Ingen nämnd, ingen glömd...

Men att du är beredd att ta över det tekniska, betyder mycket, stor cred på det!

Kom igen nu gubbar, låt oss få ihop det goa gänget och fixa till det här *thumb_up*

Om jag fattar Skye rätt, så är väl domänerna tillkommande, eller? Det finns ju ingen anledning att släppa dem, bara att t.ex. stoppa in en admin till, eller passa räkningarna vidare. Men, låt dem inte dö bara, de är ju så etablerade nu.

Nu tänds hoppet hos mig igen, hoppas nu att vi blir ett gäng som känner detsamma :clap Det vore sorgligt om xl-forum bara försvann in i glömskan...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Peter »

Härligt @JanneBoy
Då finns det hopp än för vårt kära forum

Skickat från luren
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av MrH »

Det här låter ju hoppfullt!
Önskar att jag kunde säga att jag också kan hjälpa till rent praktiskt men som min vardag ser ut med arbetstider och redan befintliga engagemang har jag helt enkelt inte tillräckligt mycket tid över för att vara annat än medlem. Däremot lovar jag att det skall komma ett ekonomiskt bidrag från mig innan årsskiftet.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Ralf-FIN »

För det första, jag fattar ingenting!??!

Men...Jag ska börja med att konstatera att nog fan är det trist då det inte tycks gå att hålla sams. Jag har alltid skrivit precis vad jag tycker och jag tycker det är förbannat juvenilt beteende mellan varven här och det gör mig rent ut sagt förbannad.
Skärpning!

Mina reflektioner i alla fall:

Skye gjorde ju sitt val att kliva av forumet redan tidigare i höst och det var ju om jag minns helt medvetet och något som vi andra helt enkelt fick acceptera.
Att ingen skulle vara intresserad av att fortsätta driften är ren och skär lögn, det har lösts och jag är säker på att financieringen även löser sig, om jag så fan ska va tvunget att betala det själv då!
Så av förekommen anledning, ska vi gå ut i det offentliga här så låt oss i alla fall hålla oss till fakta.

Att förfasas över att Facebook tagit över är helt onödigt, det är ett komplement som fyller en social funktion, men att det skulle hota ett sånt här forum är skitsnack.

Så till saken... Det klagas på att folk inte ids leta utan frågar efter info bara och inte själva bidrar, jag följer ju dagligen forumet och har inte direkt upplevt den saken som nåt problem. Det är ju egentligen ganska sällan som det sker att nån frågar och man hänvisar till tidgare inlägg i sagda ämne.
Och vad säger statistiken då? De som kommer in och söker och hittar sina svar så syns ju inte alls, så då är det väl ganska problematiskt uttalande att säga att folk inte bryr sig att leta då de ju faktiskt inte syns då de gör det.

Att forumet förlorat sin funktion kan väl då egentligen bara påvisas med att besökarstatistiken närmat sig noll. Bevisa gärna detta med statistik och om så inte är fallet så kan vi ju då slänga den argumentationen, ja hela den diskussionen direkt på soptippen.
Ja läs själva vad svaren var här då frågan togs upp för ett år sen, detta går ju inte att förneka eller hur och jag ser då inte att nåt egentligen skulle ha ändrats det senaste året. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=3595

Att forumet utvecklas är ju en naturlig sak och man kan ju inte hitta på olika problem och lösningar i all evighet (ja om man inte kör t.ex. BMW då förstås...)
Låt mig här jämföra med att t.ex. bygga ett hus, en jäkla massa snack, tipsande hit och dit och allehanda aktiviteter medan man bygger. Men så klart att när huset är färdigt så avtar den typen av diskussioner. Då kanske man bjuder in sina vänner för att dricka en pilsner istället och ha kul och diskutera andra saker. Men inte fan gör man sig av med grannarna eller flyttar bort bara för att en fas (byggandet) blev klart. Det kan ju dessutom hända att nån annan på området ska bygga ett hus och då kommer ju den samlade kunskapen till nytta.
Och framför allt... inte behöver man väl heller sitta ensam i källaren och sura för att ens kompisar som också flyttat in i sina hus inte vill diskutera husbyggande längre, utan kanske grilla o ta en pilsner på gräsmattan istället.
Nå det om den liknelsen, hoppas att min poäng gick fram.


Personligen så tycker jag att det verkar som om det ska sökas konflikt hela tiden, det ska läsas in negativt i inlägg och det ska skapas fejder.
Det pratas om påhopp så fort nån uttalar sig och saker och ting blir ännu mera negativa. Tycker det skulle va dags för flera att ta sig en titt i spegeln och kanske ägna sig åt en stunds självrannsakning.

Vi är ju för fan vuxna människor och det kunde förväntas att vi beter oss som såna också! Just nu så skäms man på tanken att nya medlemmar som kommit hit och blivit aktiva ska måsta bevittna dethär spektaklet.

Tack och Ursäkta... Perkele!
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Speederman »

Hoppsan, nu gick kaffet i luftstrupen. Det var ju verkligen en dålig nyhet ifall forumet körs ner. Det är ju via detta forum som jag har fått tips o hjälp o dessutom fina kompisar runtom i Skandinavien.

Antar att det har funnits (finns) saker som har förorsakat friktion o ibland turbulens, men där människor från olika bakgrund, erfarenheter, livssyn o mognad samlas kan man räkna med att det blir irritation o sammandrabbningar. Det ska inte få påverka kärnan i forumet, en plats där likasinnade möts o diskuterar sin käraste hobby, delar med sej av erfarenheter, tipsar o hjälper med teknik osv. Sen finns det ju en värld utanför också som vi är del av o som det är roligt att diskutera ibland, fastän det kan bli såsigt.

Den ekonomiska delen går säkert att lösa o ifall det finns, som det ser ut iaf, nya krafter o en vilja att ta över så skulle det vara en nyhet som räddar dagen.

Om inte, så blir man tvungen att gå med i FB för att hålla sej a' jour med vad som händer. Det blir i så fall med långa tänder...

Tackar alla för de värdefulla kommentarerna ovan o Janneboj för löftet att det blir en fortsättning.

Vi möter upp i Ekenäs!
Wasted time can not be recycled
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Ralf-FIN »

@Skye

Hur du plötsligt kommit till slutsatsen att forumet har tappat sin roll, begriper jag inte. Jag vill dessutom ännu en gång påstå att du har helt fel.
Det faktum att folk har sina olika surfbehov går ju att undersöka och sen bestämma vilken plattform man ska fokusera på. Här är det bara att fråga de aktiva medlemmarna så vet man.
Att glöden skulle ha försvunnit må vara din analys, jag vågar hävda att motsatsen gäller för majoriteten av vi som är aktiva här.
Detdär med "Forumets egentliga innebörd om att ge och ta" ska vi inte ropa alldeles för högt om. Du är lika medveten som jag att det sällan funnits mer än ~15 aktiva medlemmar (av idag 1300) som stått för 98% av svaren då nån ställt en fråga. Har det varit ett problem tidigare?? Nej! Så varför har det nu plötsligt blivit ett problem. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så syns ju inte de som söker (och inte frågar) heller. Här berättar besöksstatistiken sanningen.
Tycker mig dessutom alltid notera då nya medlemmar presenterar sig att de skriver att de varit här en tid och att de funnit forumet både informativt och intressant. Det tolkar jag som att det absolut finns en roll för forumet och jag antar att det tycker även de nya medlemmar som ansluter sig hela tiden.

Jag är väl medveten om att jag inte är insatt i alla vändningar och personliga relationer, men det ändrar dock inte på det faktum att saker och ting kan skötas helt annorlunda och utan att allt ska tvunget bli till bittra konflikter.

Ha en fortsatt god kväll nu min vän!

Ralf
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Forumet lever vidare

Inlägg av Ralf-FIN »

Jag har ju i tidigare texter hänvisat till statistik och det brukar ju vara ganska verkningslöst om man inte kan presentera några verkliga siffror.
Så här hänvisar jag då till "Årets avstämning" som du @Skye gjorde i somras (21.6.2016)
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f= ... 0&start=75
Skye skrev:Årets avstämning:

Totalt antal inlägg 51286 • Totalt antal trådar 3120 • Totalt antal medlemmar 1251 •

Ökning med 13045 inlägg • Ökning med 452 trådar • Ökning med 148 stycken nya medlemmar•

Tror inte vi haft så många inlägg på ett år tidigare. Det tog 5 år att komma upp i 10000 inlägg, nu har det ökats 5 dubbelt på lika många år.
Skye skrev:Totalt antal inlägg 38241 | Totalt antal trådar 2668| Total images 828| Totalt antal medlemmar 1103
Årets avstämning innebär en ökning på: 11867 inlägg och ökning med 142 medlemmar.
50 i top
http://www.xl-forum.se/memberlist.php?mode=&sk=d&sd=d"
Efter att ha läst detta så: Har forumet har förlorat sin betydelse? Nej, verkligen inte!

Att folk lägger upp sina reseberättelser på Facebook är väl bara naturligt då man kanske också vill nå sina andra bekanta med sina berättelser. Du om någon borde ju ha förståelse för det eftersom ju du har gjort dina reserapporteringar på din egna sida och inte här på forumet.

Att reseberättelserna numera kommer som bild och videointryck är väl också helt naturligt efterssom ny teknik har blivit billigare och mera tillgänglig. Igen... du om någon borde väl ha förståelse för det som en av föregångarna här på forumet med både bild och videorapportering.

Noterar dessutom att vi idag är 1307 medlemmar på forumet, vilket betyder att det tillkommit 56 nya medlemmar på de senaste 5 månaderna.

I rest my case!
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Låst