Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Idag..

Inlägg av Nysse »

@Sky. Se på reaktionen från maua.

Nu ska jag avsluta mitt tyckande med följande.

Ett forum är till för sina medlemmar, inte tvärtom.
Då det är omöjligt att ändra på andras beteende, dvs forummedlemmarna i detta fall, så får man ändra på forumet i stället vilket är mycket enklare.

Vad jag menar är t.ex. om många tycker att det i " Idag.... tråden" är lämpligt att posta korta nyheter om vad som hänt idag inklusive mc relaterade saker, då är det så den ska användas oavsett vad tanken var från början. Det går inte att vara stelbenta.

Jag tycker t.ex. att det räcker med en däck-tråd där vi diskuterar däck oavsett märke eller mc-typ. (Sån skillnad är det inte) Men det är ju jag det. Det är bra att stämma av med vad forummedlemmarna tycker innan en massa nya trådar skapas av administratör. Vem vet, vi kanske inte vill ha det som administratörerna tänker?

Flexibilitet är ledord för dagen.

Nu när jag tänker efter så finns möjligheten att jag tycker till igen när jag upplever trångsynthet, stelbenhet, polisattityder och andra saker som triggar mig.

Lev & Må
Åke


Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
Användarens profilbild
XL-Forum Admin
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 02 feb 2014, 22:01
Answers: 0

Re: Idag..

Inlägg av XL-Forum Admin »

Ok, Nysse.

Det är ju upp till var och en och skapa däcktrådar t ex, det behöver man inte vara administratör till att göra. Sedan om de används är helt upp till användaren av forumet. Admin hålller med, Det är användarna som skapar forumet och dess aktivitet och det har vi tyckt hela tiden. Ibland blir det dock lite rörigt men är det hellre så att man egentligen bara behöver en tråd att skriva i, då gör vi det. Massan bestämmer. Då får också massan säga något... För är det tyst och ingen påpekar, hur ska man då veta?

Man måste få rätt att ha en åsikt och uttrycka den och hur skall vi kunna beskriva något om inte ett enda negativt klingande ord får användas? Vi behöver inte bli förbannade för det. Admin är bara ute efter lite struktur och det är även Moderatorn för till slut är det ingen ordning alls. Det blir som ogräs och om man inte tar tag i det blir det vildvuxet. Är det så vi vill ha forumet?

Vi ökar i medlemstal och inlägg hela tiden. När jag kom i denna gemenskap så var det ett nytt inlägg varannan vecka. Fanns ett tag mer spam än faktiska inlägg. Idag kommer det minst 20 inlägg om dagen. Självklart ökar då kraven på att forumet skall vara funktionsdugligt och hållas rent. Det där är en väldig svår balansgång att hålla. Vad skall hållas kvar och vad skall stå kvar. Var ligger tyngdpunkten i inlägget. Stora forum finns som t ex sporthoj. Där kanske det är 500 inlägg om dagen i högsäsong och om allt blandas blir det väldigt svårt att söka svar om man nu är ute efter det. Forumets innehåll finns ju även på google och det är så många användare hittar hit när de söker efter lösningar på problem eller hittar bilder. Att då få ett resultat av google och du klickar dig vidare om samma fråga och hittar svaret 5 sidor bort i en tråd för att det är en massa svammel i mellan. Då tappar forumet sin funktion.

Det är bra många mer läsare än de som registrerar sig och frågar. Hittar man då ett snabbt svar på ett fungerande forum är det nog många som även registrar sig.

Som sagt, mycket är avvägning och det har blivit mer och mer
Hälsningar Forum Admin Teamet
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Idag..

Inlägg av Nysse »

Visst är det så att om medlemmarna inte tycker något om forumets upplägg, då har vi heller ingen påverkan.

Det finns Forum FAQ där det går att komma med förslag på forumet. Kanske borde den lyftas upp till översta nivån? Där kan både medlemmar och administratörerna komma med förslag för avstämning med medlemmarna.

Som princip tycker jag att om någon medlem behöver en uppmaning, smäll på fingrarna, åthutning osv. så tar Moderatorn/arna det via PM med vederbörande.
Min uppfattning är att det är effektivare och medlemmen känner sig inte uthängd bland sina forumvänner. Jämför med att få en tillsägelse inför arbetskamrater eller ensam med överordnad.

Tror att jag har skrivit detta förr men jag upprepar i så fall. Vem har ansvar för en tråd, är det TS (trådskaparen) eller moderatorer/admin?
Vem åligger det att styra upp en tråd som blir OT (off topic)? I min värd är det i första hand TS som är ansvarig. Av den anledningen bör inte admin skapa trådar annat än på första och andra nivån. Resten ska skapas av medlemmarna och förvaltas av medlemmarna.

Tack & bock
Åke



Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Idag..

Inlägg av Nysse »

Du gör som du vill Sky, jag har aldrig sagt vad du eller någon annan får eller inte får göra. Jag har sagt hur jag reagerar och tänker samt idéer jag har.

Det är tråkigt att du inte kan se skillnad på sak och person. Det handlar inte dig som person. Det handlar forumet. Om du sedan väljer att tolka det personligt får det stå för dig.

Att surna till bara för att jag tycker något och har synpunkter på forumet, vad ger det? Syftet är att driva på utvecklingen av forumet. Synd att du inte vill ha en dialog med högt i tak för att åstadkomma detta.

Nåväl det är ditt beslut att hoppa av. Lycka till.

Åke
Serendipity
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Idag..

Inlägg av Äventyret »

Ok då gör jag som TS såhär att jag lägger in originaltexten som var när jag startade tråden, den försvan när tråden försvan. Men här kommer grundtanken med denna tråd:

Den här tråden är för de där små inläggen som känns onödiga att starta en helt ny tråd för. Skriv av dig.. vad har hänt idag.. vad skulle kunna ha hänt idag... Du håller tråden levande, låt se vad det kan bli av den. 
Andreas
Don't be a Russian!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...åker jag bort över helgen. Ska hälsa på älskarinnan och imorron går vi på konsert på kulturens hus i Luleå. P-Floyd kör en 2,5 timmars spelning. Såg dom för drygt två år sedan och dom är faktiskt mycket bra. Om man gillar Pink Floyd. Detta för att dom inte försöker kopiera rakt av, utan har en egen touch på låtarna.
Rekommenderas. Ni som kan, åk till Dalhalla när dom spelar där.
Ha en god helg. *drinking_cheers*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Freddy »

Det er sååå typisk dette. Varmegradene siger inn over sør Norge, og den blå himmelen ses i horisonten. Norske mc førere ruser sine hojer i kjellere og garasjer. MEN JEG......sitter fast i en ambulanse hele helgen fra lørdag morgen frem til mandag ettermiddag..........jag er rett og slett forbannad......


:frust: :frust: :frust: :frust:
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har också funderat på att köpa en sådan där ledpuck att ha i i toppboxen.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Jokern »

....fick jag ett samtal på mobilen *thumb_up*
Efter detta samtal skulle det bli en kaffetår med en god vän från Göteborg :clap
Så här presenterar jag:

Mr Skye
In L-A
https://vimeo.com/88524141" onclick="window.open(this.href);return false;

(Ja jag vet att denna tråd skall handla om annat än MC, men viste inte vart den skulle postas :respekt: )
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Jokern »

Ja det va en riktig bra ide du fick dig idag ;-)
Det va mycket trevligt att babbla lite över en kaffetår och "kauge" ;-)


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Idag körde jag..

Inlägg av hogge »

Lidt kaffe och en kauge är aldrig fel.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Laffe »

..och min garagekompis upp till Medskogssjön, tog en fika och fortsatte via Kungsgården genom Sandviken (mötte en blå Varadero i S-viken, nån härifrån??) och tillbaka till Gävle. Ingen jätterunda men det var vad det fanns tid till idag. Sa..n vad gött!!Bild


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

Fint ställe Lasse. Övernattade där på hemresan från Bergslagsturen med Stefan och Skogsnisse. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Laffe »

@Fibern - Ja det är riktigt fint där. Fina vägar till och från oxå, och välbesökt bland hojåkare av alla slag *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

...blev det så klart en nöjesrunda (i går blev det till och från jobbet :frust: ). Och, nu jämrar har hojsäsongen startat upp här i trakten *thumb_up* På mina tidigare rundor i år har det bara varit enstaka andra man sett, men idag mötte man flockvis med hojar :clap Men, så var det ju rena våren också, kvicksilvret upp mot 15 grader på sina håll 8) Nu börjar det likna nå't, nu ska nya däck beställas, och... :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...hörde jag på ekot att ett tåg från Göteborg kört på traktordäck som någon dragit upp på spåret.
Det var väl inte du som körde tåget Magnus? :shock:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

...en runda på ca 4,5 mil. Blev 55 minuter i 7 plusgrader och snö och isfria vägar.
Så här: http://kartor.eniro.se/m/nBJQU" onclick="window.open(this.href);return false;

Stannade och fotade Pitsundsbron som är en klaffbro.
Bild
Det lockade och pockade och rockade, :rock-on hur skönt som helst.
Nu är vi igång. :röd:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Laffe »

Najs att även Norrland bjuder på "hojbara" vägar nu :-) :-)


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Jokern »

Ser bra ut Fibern ;-)
Kan tänka du är lycklig nu :-)


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

Lyckligare. *thumb_up*
Syns kanske att jag är "uppstoppad" i kläderna så att allt vill komma ut via visir-öppningen. 8)
Hade foder i både jacka o byxa plus dubbla ställ under. För säkerhets skull. Behövde inte frysa. :D
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar