Hej!
Man läser om Transalper med både 20.000 och tom 30.000 mil på mätaren. Jag minns min Transalp -87 som jag hade åren
97-02. Vid 9000 mil började hon kännas trött så jag bytte till en motor jag köpt på en mc-skrot. Bland det dummare jag gjort i mitt mc-liv därför att tröttheten berodde på spruckna förgasarmembran. Med den nya motorn körde jag 2000 mil till och sålde henne med ca 11.000 mil på mätaren för en Dominators skull. Jag minns inga stora problem med min Transalp utan hon knatade på, tyvärr i brist på kärlek och omvårdnad från min sida.
Jag är nyfiken på forumets Transalper och kanske även Transalper ni hört talas om. Många mil, många historier om Transalper som tjänat sina ägare i vått och i torrt. Problem och strul har också sin plats i historien oavsett om felet var Hondas eller en försumlig ägare.
Med vänlig hälsning, Olle
Långmila Transalp?
-
- 50cc
- Inlägg: 83
- Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
- Hoj: Transalp -99
- Ort: Örebro
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Långmila Transalp?
Hej igen Twowheel-Olle.
Min TA har i alla fall rullat drygt 7100 mil, utan mankemang eller strul sedan 3800 mil då jag förvärvade åket. Hur den klaffat innan vet jag tyvärr inget om. Jag har bara behövt byta slitdelar som kedja, drev, däck, olja, filter och tändstift.
men jag har hört någon historia om en som jag tror hade rullat 17000 och motorn var i toppskick. Tror Botte här på forumet vet mer om detta.
Känns som en seglivad rackare Transalpen. Kanske Honda tyckte den blev för driftsäker.?
Vill gärna höra fler erfarenheter i ämnet.
Min TA har i alla fall rullat drygt 7100 mil, utan mankemang eller strul sedan 3800 mil då jag förvärvade åket. Hur den klaffat innan vet jag tyvärr inget om. Jag har bara behövt byta slitdelar som kedja, drev, däck, olja, filter och tändstift.
men jag har hört någon historia om en som jag tror hade rullat 17000 och motorn var i toppskick. Tror Botte här på forumet vet mer om detta.
Känns som en seglivad rackare Transalpen. Kanske Honda tyckte den blev för driftsäker.?
Vill gärna höra fler erfarenheter i ämnet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Långmila Transalp?
Min gamla XL650 hade väl rullat 15 000 mil. Vattenpumpen gick väl på den, annars mest ordinarie slitage saker; däck, drev, kedjor, lite uttänjda vajrar, utbytta kopplingslameller och så. Någon läckande packning vid termostaten kommer jag ihåg också.
Sköter man bara servicen på rätt sätt så rullar de väl på i all evighet.
Sköter man bara servicen på rätt sätt så rullar de väl på i all evighet.
Re: Långmila Transalp?
Man kan googla "transalp per öhl" så dyker det upp en hel del om han och hans Transalp. (finns även här på forumet några ord nämnda).
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Långmila Transalp?
Ja det var kul läsning Saarela.
Länk här. http://web.student.chalmers.se/~peoh/ku ... rofil1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Länk här. http://web.student.chalmers.se/~peoh/ku ... rofil1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 50cc
- Inlägg: 83
- Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
- Hoj: Transalp -99
- Ort: Örebro
Re: Långmila Transalp?
Hej forum!
Snälla, låt inte Per Öhls Transalp ta död på tråden. Det måste väl finnas någon ärrad Transalp med 10.000-15.000 mil under bältet som fortfarande kan ta sin ägare från a till b?
Med vänlig hälsning, Olle
Snälla, låt inte Per Öhls Transalp ta död på tråden. Det måste väl finnas någon ärrad Transalp med 10.000-15.000 mil under bältet som fortfarande kan ta sin ägare från a till b?
Med vänlig hälsning, Olle
Re: Långmila Transalp?
Ja, du hade ju wiseguys ta
Inget att oroa sig för i alla fall. Det handlar ju som med allt annat, hur den är skött och hur den är körd. Vet att en del fått plötslig oljeförbrukning i tidiga mil. Istället för att motorn varit slut så har det visa sig att det är bara vevhusventilationen som varit lite igentäppt.
Inget att oroa sig för i alla fall. Det handlar ju som med allt annat, hur den är skött och hur den är körd. Vet att en del fått plötslig oljeförbrukning i tidiga mil. Istället för att motorn varit slut så har det visa sig att det är bara vevhusventilationen som varit lite igentäppt.
-
- 50cc
- Inlägg: 83
- Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
- Hoj: Transalp -99
- Ort: Örebro
Re: Långmila Transalp?
Mm, det kanske inte finns så många svenska Transalper med långa körsträckor som jag trodde. På engelska forum får jag känslan att det på de brittiska öarna är betydligt vanligare. Beror säkert på att många, nästan pendlar året runt så Transalpen blir istället för Vauxhall.
Olle
Olle
Re: Långmila Transalp?
Ja, med tanke på att för oss är motorcykel i första hand nöjesåkning medan för dom trångbodda(tar sig lättare fram), varmare väder etc etc så blir motorcykeln mer ett nyttofordon i första hand.
En svensk motorcyklist kör ju i medel cirka 400 mil per år så.....man blir tyvärr tvungen att hänvisa till hojåkare såsom Per Öhl.
En svensk motorcyklist kör ju i medel cirka 400 mil per år så.....man blir tyvärr tvungen att hänvisa till hojåkare såsom Per Öhl.
-
- 50cc
- Inlägg: 83
- Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
- Hoj: Transalp -99
- Ort: Örebro
Re: Långmila Transalp?
Att behålla sin mc i 25 år som Per Öhl gjort triggar igång åtminstone mig själv. Hm, sedan 1987 har jag kört ca 35.000 mil på ca tio olika motorcyklar som dock inbegriper Transalpen som jag körde 7000 mil med och en VFR 750 som jag körde 11.000 mil. Jag funderar på vilken mc jag skulle köpa idag med målet att behålla den i 20 år och 30.000 mil? Den skall funka på turerna på hemmaplan men också kunna frakta min hustru och mig själv till Alperna, Svarta Havet eller Rivieran. Görs sådana mc och vem gör de bäst? Honda? BMW, eller kanske Yamaha? Helst inte så stor och tung.
Med vänlig hälsning, Olle
Med vänlig hälsning, Olle
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Långmila Transalp?
Denhär finns i närområdet och får stundom besöka banan
Man kan väl inte direkt säga att den är "söndagskörd" bara
Tror han har ca. 155 000 km på mätaren nu
" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kan väl inte direkt säga att den är "söndagskörd" bara
Tror han har ca. 155 000 km på mätaren nu
" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Ralf-FIN den sön 01 jun 2014, 00:32, redigerad totalt 2 gång.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Re: Långmila Transalp?
Ahhhh....Kemora. Där har man varit många gånger och fläskat på med allt möjligt, även så Transalper och Varaderon
Ja alltså, en nyare modellen av Varadero känns ju trygg på nåt sätt.
Stahsons(här på forumet) 07 har väl snart gått 12.000 mil. Han köpte den när den var ny så han har ju då koll på hur den andvänts: Han "andvänder" den, men är då noga med det tekniska.
- bromsskivan byttes när den var nästan ny
- packboxarna i framgaffeln är bytt
- bakstötdämparen gick för ett tag sen i år(sitter nu en begad från en Blackbird)
- drivpaketen är bytta vid ca 5000 och vid ca 10000 mil
- ventilerna har aldrig behövts justeras(...och dom är kontrollerade mer än det behövs)
Jag tror att jag har ganska koll på hans hoj, annars får han väl rätta(fast, han hinner nog inte hänga på nätet vid den här tidpunkten på året )
Annars så får jag en känsla av att Transalp 650 är den bästa(kvalitet) Honda som Honda nånsin gjort.(...och med det även VFR i beaktande som alla har då utsett till den bästa hojen)
Har nu också börjat fundera om inte den nyare varianten av Varadero börjar hamna i samma kategori också?
Ja alltså, en nyare modellen av Varadero känns ju trygg på nåt sätt.
Stahsons(här på forumet) 07 har väl snart gått 12.000 mil. Han köpte den när den var ny så han har ju då koll på hur den andvänts: Han "andvänder" den, men är då noga med det tekniska.
- bromsskivan byttes när den var nästan ny
- packboxarna i framgaffeln är bytt
- bakstötdämparen gick för ett tag sen i år(sitter nu en begad från en Blackbird)
- drivpaketen är bytta vid ca 5000 och vid ca 10000 mil
- ventilerna har aldrig behövts justeras(...och dom är kontrollerade mer än det behövs)
Jag tror att jag har ganska koll på hans hoj, annars får han väl rätta(fast, han hinner nog inte hänga på nätet vid den här tidpunkten på året )
Annars så får jag en känsla av att Transalp 650 är den bästa(kvalitet) Honda som Honda nånsin gjort.(...och med det även VFR i beaktande som alla har då utsett till den bästa hojen)
Har nu också börjat fundera om inte den nyare varianten av Varadero börjar hamna i samma kategori också?
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Långmila Transalp?
@ V Saatela :
Det känns betryckande att veta, med tanke på min varadero är en 08:a
Jag rundade just 35000km och jag har bara bytt filtarna o oljan, inte ens en glödlampa
@Ralf-FIN :
Jäkla va han piskar den
Det får mig att tänka på då jag körde CBR fireblade o blackbird och vi smög in på ring knutstorp, för att dra några snabba varv
(Kanske man skulle ta Varaderon in där o filma lite )
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Det känns betryckande att veta, med tanke på min varadero är en 08:a
Jag rundade just 35000km och jag har bara bytt filtarna o oljan, inte ens en glödlampa
@Ralf-FIN :
Jäkla va han piskar den
Det får mig att tänka på då jag körde CBR fireblade o blackbird och vi smög in på ring knutstorp, för att dra några snabba varv
(Kanske man skulle ta Varaderon in där o filma lite )
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Långmila Transalp?
Jisses...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Långmila Transalp?
@Ralf-FIN; Vet du vad han kör på för däck? Knappast TKC 80 eller nåt I den vägen misstänker jag...
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Långmila Transalp?
Man måste sota ur hojarna ibland, annars håller de inte så länge
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Långmila Transalp?
@Vagabond
Sant... Behövs nog annat än crossdäck om man vill ha fart i kurvorna
Han körde med Bridgestone Battle Wing BW-501/BW-502.
Sant... Behövs nog annat än crossdäck om man vill ha fart i kurvorna
Han körde med Bridgestone Battle Wing BW-501/BW-502.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"