XL125 Varadero - erfarenheter..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

XL125 Varadero - erfarenheter..

Inlägg av Stensi »

Vet ej om jag är på rätt forumsdel, men min äldste pojk börjar närma sig lätt Mc ålder och jag tycker han ska kolla på XL125. Är en av få 125 med två cylindrar?? Har nån några erfarenheter av dessa??

Det finns ju roliga alternativ som är lite sportigare, men eftersom jag nog sponsrar en hel del av köpet så försöker jag få han att köpa en hoj som kanske jag tar över efter han fyller 18 :) som en liten extra leksak :D

Så ja, nån som har lite info??? Vore uppskattat. :clap
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: XL125 Varadero - erfarenheter..

Inlägg av Masterjojo »

Ja det är intressant även för min del. Har själv tittat lite på en sådan till dottern. Är ju dock några år kvar men funderingar finns på att köpa en ganska snart och fixa iordning i lugn takt för en gångs skull.

Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: XL125 Varadero - erfarenheter..

Inlägg av V Saarela »

Jag har ju tack vare mitt jätteintresse för små maskiner haft möjlighet att testköra riktigt ordentligt( och även äga) en hel del småttingar, även då Varadero.
Varaderon är "fullstor"(not "-tecknen) och en helt annan klass när man pratar om 125. Skulle inte tveka en sekund att ta typ en alpentur med en sån(notera att jag då bor i Boden), sanslöst bekväm för att vara en så liten maskin.

@Masterjojo. Finns väl inget att fixa på en sån(om man nu inte köper en rsihög). Räkna dock att om en tjej ska köra den(brukar vara kortare) så får man nog sänka den.
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: XL125 Varadero - erfarenheter..

Inlägg av Stensi »

Man tackar saarela :) den ser ju onekligen robust ut, och måste vara ganska stark med v-twin. Tror också jag köper den innan han fyller år, så man kan fixa lite på den innan :) typ tvätta och polera.. Är ju Honda trots alt ;)
BengtM
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 18:14
Answers: 0
Hoj: Honda Africa Twin 92
Ort: Klippan

Re: XL125 Varadero - erfarenheter..

Inlägg av BengtM »

Jag är inne på Varadero 125 nr två. Grabben kör upp tis 22/4 2014. Helgen innan midsommar hänger han med mig till Säfsen och Touratech Adventure Days. Efter det kör vi till Norge för en veckas touring. Dottern tog sitt A1-kort med en Varadero och vi körde åxå en veckas långtur i Norge. Har bara goda erfarenheter av Varaderon. Det är en stor motorcykel med liten motor, dvs man sitter bra, länge. Man kan få med rätt ordentligt med packning. Dottern hade en stor packrulle bak på pakethållaren och sen en tankväska på tanken. Drar 0,2-0,3 på en sån långstyrning så det blir billig att köra. Relativt lättmekad och har för vår del aldrig fallerat.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: XL125 Varadero - erfarenheter..

Inlägg av jerkonetti »

Jag sålde grabbens för ett par veckor sen. Saknar den lilla rackarn! :cry:
Ingen raket motormässigt men går snyggt o stabilt. Är övertygad om att det är en av, kanske den absolut bästa, 125:an som finns, om man inte är för kort i rocken. Den är ganska fullvuxen, om än lätt.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: XL125 Varadero - erfarenheter..

Inlägg av Stensi »

jerkonetti skrev:Jag sålde grabbens för ett par veckor sen. Saknar den lilla rackarn! :cry:
Ingen raket motormässigt men går snyggt o stabilt. Är övertygad om att det är en av, kanske den absolut bästa, 125:an som finns, om man inte är för kort i rocken. Den är ganska fullvuxen, om än lätt.
Tyvärr tycker inte grabben om den... Han är mera för cbr / nsx typ av hoj.. Så blir nog inget köp av lille varan. :(
Skriv svar