Har en liten fundering.
Har en Transalp -89 års modell. Vad klassas den som när det gäller körkortsregler?
Mellanklass eller tung mc?
Klassfråga
-
- Stödhjul
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor 24 okt 2013, 11:23
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Bjärred
Re: Klassfråga
Du får titta i reg.beviset på effekt och vikt.
Från Körkortsportalen:
A2
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Från Körkortsportalen:
A2
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Re: Klassfråga
Tung om man har körkort för tung mc.
Pratar man om uppkörning så är den väl varken heller(för mycket effekt för A2 och för lite effekt för tung)
Sen, som Anders nämner, kika på reg.beviset(den kan ju vara strypt eller nåt sånt.)
Pratar man om uppkörning så är den väl varken heller(för mycket effekt för A2 och för lite effekt för tung)
Sen, som Anders nämner, kika på reg.beviset(den kan ju vara strypt eller nåt sånt.)
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Klassfråga
En ostrypt Ta -89 har enligt spec. 40,4kw. På denna sajt. http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 00v_89.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Lägg den till era favoriter, bra att ha.
Men (det tycks alltid finnas ett) om jag tittar på -96 års så anges där även effekt på bakhjulet. 46,8hk som blir 34,4kw. Med andra ord precis under gränsen för A2 då dessutom den hamnar på endast 0,17kw/kg.
Men då jag tror det är vid motorn effekten räknas så....
Men (det tycks alltid finnas ett) om jag tittar på -96 års så anges där även effekt på bakhjulet. 46,8hk som blir 34,4kw. Med andra ord precis under gränsen för A2 då dessutom den hamnar på endast 0,17kw/kg.
Men då jag tror det är vid motorn effekten räknas så....
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Klassfråga
Tack för svaren
Känns som den hamnat i ett ingenmansland......
Varken tung eller mellan mc.
Känns som den hamnat i ett ingenmansland......
Varken tung eller mellan mc.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Klassfråga
Visst klassas den väl som tung? Om den överstiger 35kw?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Klassfråga
Nu anges ju effekten lite olika här och där. Dock så gäller ju det som står på pappret i bilregistret(dvs ursprungseffekt). Sen har vi ju alla mitten/sena nittiotalssporthojar som kom till Sverige med typ 30-40 kw.
Nu har ju Transalpen varit i ett ingemansland eftersom regeln för uppkörning varit 40kw. Nu verkar ju reglerna ändras igen till i år enl
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Krav-pa-provfordon-for-MC/
Nu verkar den nya minimigränsen vara 50kw, vilket jag tolkar till att alla hojar mellan 35,1kw och 49,9kw hamnar i det där ingemanslandet.
Nu har ju Transalpen varit i ett ingemansland eftersom regeln för uppkörning varit 40kw. Nu verkar ju reglerna ändras igen till i år enl
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Krav-pa-provfordon-for-MC/
Nu verkar den nya minimigränsen vara 50kw, vilket jag tolkar till att alla hojar mellan 35,1kw och 49,9kw hamnar i det där ingemanslandet.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Klassfråga
Sorry, jag är visst ute på fel spår. Var det övningskörningsklass frågan gällde?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Klassfråga
Vet inte Fibern, men så tolkade jag det för.....annars så är det ju en tung motorcykel, dvs över 125cc
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Klassfråga
Hur som helst, här en bra guide vad som gäller de olika klasserna.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... huvudsida/
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... huvudsida/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Klassfråga
Kollat lite med transportstyrelsen.
Den räknas som tung mc vid övningskörning, men man kan inte använda den för uppkörning för tung mc eftersom det saknas 12 kubik upp till 595 kubik. Kan ej heller användas för övningskörning för mellanklass mc för då är det för många hästar i den.
Konstiga regler..... Som gjorda för missförstånd...
Fick frågan när jag skulle sälja den... därav undran....
Den räknas som tung mc vid övningskörning, men man kan inte använda den för uppkörning för tung mc eftersom det saknas 12 kubik upp till 595 kubik. Kan ej heller användas för övningskörning för mellanklass mc för då är det för många hästar i den.
Konstiga regler..... Som gjorda för missförstånd...
Fick frågan när jag skulle sälja den... därav undran....