MC Mässa - Göteborg - 2014

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av Kompis »

Forskjermen på GS`n så ikke mye fotgjengervennlig ut.
Mye der jeg kunne tenk meg, men det det prioritering det handler om, mc, bil, stuga...............
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Mcmässan 2014

Inlägg av bodensaren »

Det blir lördagsbesök, mest på grund av arbete, får vässa armbågarna......
/Lapp i exil
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av Loppan »

Synd att mc-mässan alltid ligger så avsides :cry: . Det hade varit kul att vara där och kika. Två saker som jag med intresse hade studerat är nya Caberg-hjälmen och nya Suzuki V-Stroem 1000.

Ni som varit där och klämt och känt på dessa, skriv gärna en rad.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av bodensaren »

Loppan skrev:Synd att mc-mässan alltid ligger så avsides :cry: . Det hade varit kul att vara där och kika. Två saker som jag med intresse hade studerat är nya Caberg-hjälmen och nya Suzuki V-Stroem 1000.

Ni som varit där och klämt och känt på dessa, skriv gärna en rad.
Fick inte tillfälle att kolla in hjälmen närmare, det var knöfullt runt deras monter då jag var där, däremot V-strommen såg väldigt fin ut, det är väl det närmaste man kan komma en Varadero i dagsläget, motormässigt är det hårfin skillnad, den är borrad till lite drygt 1000 cc och har ca 100 hkr, en annan cykel som såg väldigt seriös ut var BMW:s F 800 GS Adventure, den är byggd för rejäla tag, men även ett rejält tag i plånboken.
Var och tittade på Crosstourern i Hondas monter ser ut som en fin cykel, vikten drar dock iväg samt att tanken blivit lite mindre (vant mig vid Varaderons räckvidd) samtidigt är den byggd med en tydlig inriktning mot asfaltsåka, litet trottoarjeep över stuket. däremot en cykel som jag blev imponerad av var den nya NC 750 X, lite nättare låg tyngdpunkt, med rätt utrustning kan den nog komma att bli vad Transalpen har varit, enda nackdelen som jag ser med den är motorstyrkan ca 55 hkr, men den ska vara byggd för att köra med vridmoment istället för toppvarv, skall definitivt provköras till våren.

Ha de´gott
/Lapp i exil
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av Äventyret »

Var på mässan idag och hade det väldigt trevligt. Dock kändes den liten i år?
Fick även träffat Magnus som var där i IBA's tjänst :D
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av zodiak06 »

Jo, både jag och frugan saknade en del på mässan iår och det kändes inte som att där var fullt lika många utställare som för två år sedan. Hoppas detta bara är en tillfällighet och inte en trend.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av Vagabond »

Ska börja med att erkänna att det var ganska många år sedan jag var på mässan sist men i år kom även jag iväg.
Och med risk för att låta gnällig så måste jag säga att lite av en besvikelse var det faktiskt.
Spontan reflektion är att det inte är riktigt som det var förr. Förr låg fokus på att presentera årets nyheter och, till viss del, att ge tillfälle att handla dessa till reducerat pris innan de kommit ut i butik.
Nu kändes det mest som att det var en marknad för att sälja ut det som blivit över förra säsongen och årets nyheter, i den mån det fanns några, hade man i 9 fall av 10 redan både läst om och sett bilder på på nätet. Fast det är väl internets fel antar jag.
En av de saker jag sett mest fram emot var ju att få klämma lite på nya Cabergar'n och det fick jag faktiskt tillfälle till. Tyvärr fanns det fortfarande bara prototyphjälmar att tillgå och dessutom bara i str M och L och jag tar normalt sett S så det gav inte speciellt mycket. Fast Tourmaxen ska ju vara baserad på Duke så jag passade på att prova Duke i str S istället men den var åt h-e för liten och skillnaden på en Duke i M och Tourmax i M var så stor att det inte gav något över huvud taget. Duke M satt fullt acceptabelt på mitt huvud men Tourmax M kunde jag nästan snurra på huvudet. Dessutom kändes det som att det inte fanns mer än hälften så mycket inredning i Tourmaxen vilket får mig att misstänka att den (eftersom det var en prototyp) bara var avsedd att hålla i händerna och titta på och inte för att prova. det blir att be Lilemans ta hem en "riktig" hjälm så att man kan prova ordentligt.
Fast (och nu ber jag om ursäkt för att jag svär i kyrkan) provsittningen av Triumph Tiger 800XC gav faktiskt mersmak... :naughty:
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
arvikathomas
50cc
50cc
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:27
Answers: 0
Hoj: Triumph Tiger 955i
Ort: Arvika

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av arvikathomas »

Tyckte mässan var trevlig, mycket att se. I år handlade jag inget, till skillnad från ifjol då jag shoppade loss ordentligt. Gillade inte utseendet på Vstrom 100, däremot den lilla v-strom, i äventyrsform verkade trevlig. Annars var Triumph 800 XC i nya lackeringen häftig, röd ram och svart lack med rödblänk i, fast jag är väl partisk som kör Triumph tiger nu. :clap
En svensk tiger
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av bodensaren »

Skye skrev:Bodensaren:
Jag såg dig på mässan och du var en lång sak. Tyvärr hade jag inte tid att går fram att tjôta lite skit då det var min tur att stå i montern..
Synd att du inte hojtade till det hade varit kul att snacka ihop lite, det kanske blir en IB den 12/5 i år också, ifjol hade jag tänkt hänga på men det dök upp lite saker som gjorde att jag blev tvungen att vara på ett annat ställe.

P.S är man 1,90 så är varaderon en liten behändig hoj.
/Lapp i exil
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: MC Mässa - Göteborg - 2014

Inlägg av zodiak06 »

bara för skojs skull så filmade jag den galna engelsmannen. han erkände dock att minst en gång per mässa får han en kyss.

[youtube]Ht2QAhxgx8A[/youtube]
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Skriv svar