Oseriösa försäljare - Se upp

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Laffe »

tycker jag synd om en polare till mig.
Han åkte igår till Sthlm för att titta på en enligt säljaren nyservad, nybesiktad och garageförvarad Varadero-01.
Väl på plats så står hojen ute och puttrar. Polaren tyckte det var synd att den redan var varmkörd då han ville höra den kallstarta, och då sa säljaren att "jag ville kolla så att den startar innan du kommer. Ber om ursäkt för smutsen, men den står ju ute jämt". Garageförvarad, lögn nr 1.
Under provkörningen stannade han och gjorde en sökning på trafikverket, och då visar det sig att det finns en skuld på hojen. På frågan hur stor skulden var fick han svaret - "ja just ja, det kanske är lån på den där". Säljaren kunde inte svara på hur stor skulden var :shock: :shock: men sa att "det borde vara 32 tusen". Han hade inte sista betalningsavin kvar, men däremot en betalningsplan om 471:-/mån och tyckte det räckte som bevis på skulden :conf: :conf:
Jamen det här säger ju ingenting om storleken på lånet som ska vara betalt om 28 månader, och 471x28=13188:- så då kommer det ju att vara nästan 19000:- kvar om 28 månader, vem ska betala det då frågade polaren? Du betalar ju förmodligen bara räntan på lånet utan att amortera nåt, och då är ju hela skulden kvar?? "så kan det ju förstås vara"...!?!
Killen hade inga papper på ekonomin och bara svamlade om siffror hit och dit :shock:
Angående servicen så visade han upp kvittot på senast gjorda service - 2011. Jamen den var ju nyservad sa du? " Ja, det där är den servicen". Lögn nr2.

Kort och gott - ingenting av det han sagt i telefonen innan polaren åkte 43 mil (tur och retur) visade sig stämma väl på plats.
Senaste besiktningsprotokollet fanns inte att uppvisa över huvud taget, och där tackade polaren för sig och vände bilen hemåt med en tom släpvagn efter sig :ffs :ffs

Jag delar verkligen ilskan och besvikelsen han kände under hemresan.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Jokern »

Jag hade eldat upp båda han o hojen på plats.
En kompis till mig råkade ut för samma grej, bara med en bil, det slutade med att säljare fick pröjsa bensin pengar till min kompis ;-)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Laffe »

Tack för rubriceringen och flytten till rätt ställe :oops: !! :-)

Ja där ser man vad lite man vet, men för en gångs skull en bra ändring som skyddar köparen mot en blånit.
I vilket fall som helst så är det ju rent j-ligt surt för den som offrar tid och pengar på resan, för att inte tala om den besvikelse det blir när "drömmen" går i kras, när säljaren visar sig vara en j-la idiot.


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Peter »

Var det en privat säljare eller en mc-firma?

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Laffe »

Privat. Har god lust att lägga ut annonsen, men den finns för 29500:- i Sthlm.....


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Jokern »

Jag tror helt klart att det finns medlemmar härinne som vill vara behjälplig med att kola på en varadero inom sitt närområde, om din kompis behöver hjälp i detta långa landet.
Sur röv är det jo att köra så långt med släpp o bara bli besviken.
Jag kan tillsvidare ställa upp i Skåne, om han behöver få kolat på en varan häromkring ;-)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Laffe »

@Jokern - Du är en hygglig kille du :hug:

Han är nog inte intresserad av att åka så långt tror jag :wink:
Men han får ta tag i det där själv, när han har smält det här... :roll:

Fast om nån vet av en fin Varadero med väskor, motorbågar och handvärme (västmanland, dalarna, hälsingland) för 35' lr mindre så skicka ett pm vetja *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Laffe »

Som jag förstått det hela så kan man lösa lånet och sen ringa kreditgivaren. Dom plockar då bort spärren som gör att den annars inte kan byta ägare på papperet. (men dom måste väl hinna se att pengarna kommit in antar jag)

Jo, jag vet att man kan anmäla det - men det känns inte som om det är riktigt min sak då jag inte varit delaktig i "affären" utan mer bollplank åt min polare.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Freddy »

I Norge så kan man gå inn i et register å sjekke hva som finnes av gjeld på hojen. Hvis gjelden står i forhold til verdien, kan man innbetale direkte til selskapet som har pant i hojen. Det vil si at skal man betale 35.000 for den og gjelden er det samme så skriver man en kjøps kontrakt og betaler direkte til selskapet som juridisk er eier. Hvis gjelden er større enn verdien, så har man et problem. Men er selgeren en "dårlig" betaler så kan man allikevel gjøre en god avtal med selskapet. De er bare interessert å få inn penger.
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Muller2 »

Det går alldeles utmärkt att sälja/Köpa en bil/Mc/Båt som har en restskuld till ett kreditbolag.Jag har själv vid ett par tillfällen köpt just bil med en skuld till kreditbolag.Bilen är egentligen säkerhet för lånet och äger fordonet tills skulden är betald.
Jag har gjort så att jag stämt träff med säljaren på min bank och det har gått jättesmidigt med överföringar till säljare och kreditbolag och min bank har skött det praktiska, mycket smidigt.

Men i mína köp så har säljaren uppgivit att det finns just en restskuld som ska lösas, värre är om man inte kollar upp med bilregistret om det finns en skuld eller att säljaren inte uppgivit att det finns en sån..
Då kan man stå med en bil/Mc som man betalat fullpris och med en skuld kvar till kreditbolaget, man kan alltså få betala två gånger för samma vara.
Och det är bökigt att stämma säljaren i tingsrätten och kan ta lång tid att få rätt.Även om man får rätt så kanske det inte finns några pengar att hämta hos den stämda säljaren.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Laffe »

Jag har oxå sålt en bil, för mindre än ett år sedan, med restskuld på - och gjort på nästan samma sätt som du.
Kreditgivaren ringdes upp (via högtalartelefon) med köparen närvarande. Summan på krediten angavs först muntligt, och sedan via ett mail som gick från kreditgivaren till både säljare (mig) och köparen. På så sätt kunde köparen känna sig trygg och via bankdosa göra en direktinbetalning och lösa krediten, och resterande belopp sattes in på mitt konto.
Båda nöjda och trygga eftersom vi båda vid köpetillfället fick kvitto på att krediten var löst.

Det som inte längre går, om jag har förstått det hela rätt, är att betala säljaren xx xxxkr för tex en hoj och sedan göra ägarbytet (alltså om man gör ägarbytet via nätet/app så går det inte, och brevledes via regpapperna så går det inte igenom). Affären måste göras i samråd med kreditgivaren så dom kan häva spärren.
Det som blir trist är ju om man betalar på plats och sen skickar in regpapperna för ägarbyte. Det tar ju i så fall nån dag pga postgången innan det visar sig att det inte går att genomföra ägarbytet, och då kan ju säljaren ha bränt stålarna på nåt annat. :shock:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av V Saarela »

Tyvärr är det ju en del företag som missar att lägga en kreditspärr när man säljer en hoj på kredit. Jag har sett det ett antal gånger, inklusive folk som kör hojar försäkrade(av kund) men avställda(företaget glömt o ställa på). Har t o m sett hojar som inte ens varit påställda eller bytt ägare

Hur det än är så finns idag inget som heter ”god tro”, dvs en hoj som har ett värde på 500:- typ kan hamna som skuld hos köparen.
Därför….det är av vikt att man kollar med föregående köpare att det inte finns skuld på hojen. För att vara helt skyddad så är man skyldig att gå tillbaka ända till senaste företag som varit inblandad.

Ang behjälplig vid köp såsom Jokern föreslog:
Jo, jag driver ju nuförtiden en mindre firma(jobbar deltid annars) och i princip varannan vecka ligger jag efter E4:an ner till Gävle. Därifrån svänger jag ibland av mot Göteborg eller fortsätter rakt ner mot Skåne(hänger lite på vad för hojaffärer jag har). Hursom helst….oftast blir det oftast båda vägarna på samma resa

Imorgon flyg ner till Stockholm för att hämta en större bil som rymmer fler hojar.(sen vidare mot skåne?) Bl a kommer jag kanske att köra en del hojar åt en firma(i Gävletrakten) som säljer hojar en hel del hojar norrut…..om det ryms så, en hoj från typ skåne/från norr är inga probs att ta med mot en smärre ersättning.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Laffe »

@Saarela - du, liksom Jokern ( och er övriga för den delen), är en hyvens kille :hug:
Jag har pratat med polaren, och han tackar er för engagemanget men han vill gärna klämma och känna själv innan han beställer/bestämmer sig för den ena eller den andra hojen.

Men som sagts förut så är detta verkligen Sveriges trevligaste forum!! :respekt: *drinking_cheers* *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Masterjojo »

Behöver väl knappt nämna att om det är i Göteborgstrakten så är det bara att hojta till så kan man alltid ta en första titt på objektet om så skulle vara fallet :)
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Stensi »

Masterjojo skrev:Behöver väl knappt nämna att om det är i Göteborgstrakten så är det bara att hojta till så kan man alltid ta en första titt på objektet om så skulle vara fallet :)
Bra att veta skulle suget efter en Varadero bli större... :naughty:
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Oseriösa försäljare - Se upp

Inlägg av Laffe »

:-)


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skriv svar