Säsongen 2013

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Stefan »

En härlig sommar med en hel del hojåkande. Där träffen var en höjdpunkt för min del :clap Är ju som sagt inget plåtarsel, men repan till Jönköping för en lunch och hem igen var också ett minne. Sedaan har jag brakat runt en hel del på jakt efter rätt plats för XL-träff -14, det har väl byggt på ett par mil det oxå, eller snarare ett par hundra :D

Så, nog lär det 1000 i år också, än lär man ju åka ett tag :rock-on

Alltså... ett BRA år ur MC-synpumkt :clap

Så ser jag fram mot att träffa en masa trevligt folk nästa år igen :clap *drinking_cheers* *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Fibern »

En närapå fantastisk säsong för min del, med tre längre turer och ett antal kortare i norr- och västerbotten. Och med höjdpunkten i Ramundberget där så många av er andra ställde upp. Och hade det inte varit för älgjakt och arbete, hade jag kunnat köra regnfritt de två senaste månaderna. Med lite flyt så kanske vi här uppe (Saarela inte inräknad) kan köra en dryg månad till. Då kanske 1000-strecket passeras, om det nu inte gjort det redan. Har inte kollat.
Norge ja, har två önskemål inför nästa sommar. En ny tur till Geiranger med omnejd och Lofoten i SOLIGT väder. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Fibern »

http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=11&t=2688" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Donner »

Har blivit färre mil än jag trodde det skulle bli men några hundra har det hunnits med. Vi har ju haft kanonväder i år jämfört med förra året.

Höjdpunkten i år var Berlin som besöktes med min andra Honda på Tysklands varmaste dagar, 37 grader är för varmt :D
Besöktes även många intressanta platser så dit åker vi igen, nästa gång på Transalpen kanske.

Blivit lite småvägskörning och minisemester med tält.

Till nästa år blir det nog alperna, ja jag var där i år med men med bil :D
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Masterjojo »

Säsongen började med att man låg hemma i någon influensa liknande förkylning och strö tittade på blocket. Inget som jag brukade göra då så jag vet inte riktigt varför men helt plötsligt så var jag bara inne på MC sidorna där och hittade något intressant.

[image=400]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=510[/image]

Kunde inte riktigt släppa den i tankarna utan åkte och tittade på den när jag tillfrisknat såpass mycket.
Inte mycket att tveka på utan det blev affär och vips hade man skaffat sig en Varadero!

Vädret var ju fortfarande inte så kul så det dröjde någon/några veckor innan man fick hem den men så fort det gick så körde jag hem den :)
Bokade gruskurs tillsammans med Skye och Nysse och bara någon dag efter det så bryter jag ett finger :(
Operation, sjukskrivning, rehab osv. Inte klokt vad ett litet finger kan ställa till. Hade aldrig kunnat föreställa mig hur handikappad man faktiskt blir även vid ett såpass litet brott.
Ett par veckor efter det är det dock dags för gruskursen. Fick införskaffa mig ett par nya handskar så jag kunde köra trots att långfingret var paketerat med skena. Hade alltså bara kört Varaderon hem innan vi dundrade iväg på gruskursen. Hade varit trevligt om man kunnat förbereda sig bättre men jag tycker att det faktiskt gick väldigt bra under omständigheterna ändå.

[image=400]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=509[/image]

Efter detta så blev det en del korta turer för att lära känna cykeln ordentligt.
Kom ju dock något annat som påkallade min uppmärksamhet såsom en säsongsplats för husvagnen. När denna dock stog på plats med förtält och allt så var allt klart för att kunna ut och njuta igen. Detta var ungefär när vädret började komma :)
Så inte blev det kört så mycket MC då heller för då ville man ju passa på att njuta av Solen vilket det inte är allt för ofta man kan vara säker på att få göra. I år känns det ju dock inte som om att det varit någon bristvara av det.
Fick ju då även tag på en båtplats precis där vi har husvagnen :clap
Så då var det klart för nästa "leksak". En båt införskaffades :D Alltså ännu mindre tid för MC körning eftersom vädret fortfarande var helt underbart 8)
Till saken hör ju också att man hamnade i ett sånt gott gäng på campingen så man var social mest hela tiden. *beer_buddies* Mycket båt ut till öarna med dom andra, mycket grillande, många många kalla *drinking_cheers* osv
MC:n har dock varit med så lite små turer har det allt blivit. Närmare 400mil har cykeln rullat sedan jag hämtade den.
Hade ju dock i planerna att få ta en tur ner till dom södraste delarna av södra Sverige men det har liksom inte hunnits med tyvärr. Det ligger dock kvar för jag tror inte att danskarna kommer lyckas invadera det till nästa år ;) Inte med fler än en och annan Flemming iaf :naughty: :naughty:
Tyvärr blev det ju ingen XL träff i år vilket hade varit trevligt men lite för mycket annat i år.
Nästa år så hoppas jag dock att jag/vi lyckas följa med.
Nu är ju dock inte säsongen slut ännu utan jag hoppas på någon mer dagstur innan man ställer in den i garaget för året!
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Stefan N
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 04 apr 2011, 19:29
Answers: 0
Hoj: Transalp -01
Ort: Eskilstuna

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Stefan N »

Är nu inne på min tredje säsong och konstigt nog (med tanke på den fina sommaren) så är det minst antal mil hittills!
Det har dock blivit mer friåkning och mindre pendling till-och-från jobbet.
Meeen det är ju förhoppningsvis några dagar kvar, har idag lämnat in för byte av bakdäck och det känns bra (har inte vågat köra så mycket den sista tiden). :oops:

Det som har varit roligt i år är att frugan åkt med en liten tur, det absolut roligaste är att dottern (snart 11år) har vågat åka med och blivit tok-frälst...
Så nu har vi inhandlat mc-ställ till bägge två. Säkerheten främst!!! Sonen (5,5år) brukar få åka med en kort sväng här i kvarteret, så han är redan såld.
När jag åkte iväg för att köra en kort sväng på "Mälarn runt" så deklarerade dottern att "nästa år skall jag åka med"!
Det glädjer mej att de övriga i familjen börjat uppskatta mc-åkning så säsongen 2013 har varit ett mycket bra år tycker jag. :)
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Laffe »

En bättre mc-sommar rent vädermässigt kan man inte önska va? :clap :clap

Denna säsong började ju med att vänskapen mellan mig och Varaderon blev lite kantstött :roll:
Detta såklart beroende på allt tjorv som var med laddningen.
Sedan den nöten (till slut!!) var knäckt har vi blivit de allra bästa vänner :hug: :hug:
Jag har kört just över 500 mil hittills denna sommar, men det finns förhoppningsvis bud på mer :svart: :svart:
Håller nu på att planera lite för vinterns garagehäng, som blir oundvikligt när längtan efter min kompis blir för svår :naughty: :mrgreen:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Freddy »

Min sesong har vært veldig mange småturer lokalt her i Telemark. Forsommeren var jo ikke mye å rope hurra for. Det norska Varadero treffet så hadde vi kuling og 5-6 grader over fjellet. Årets fine tur var noe Funesdalen synes jeg. Både turmessig og ikke minst været. Totalt i denne sesongen har vel Crosstoureren gått ca 1200 mil. Det er fortsatt 2-3 uker til den plasseres bort for vinteren, så noen mil til blir det jo. Kan også nevne at jeg bruker hojen til og fra arbeid, så noen av milen har gått der. ( 10 mil t/r)

Vel, man har jo allerede startat med å planera 2014 sesongen. Så XL treff, Int treff i Geiranger samt mulig en tur til Lysebotn med noen gode venner. Selv i Sødra Norge har vi flotte fjell og fine mc veier. Så jeg ser frem i mot å få våren 2014 om ikke alt for lenge..... :frust:
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Jokern »

I Skåne började min säsong nyårsdagen *thumb_up* och första filmningen på mc va den 3 januari :rock-on
[youtube]uOSHBO_GTIU[/youtube]

När säsongen 2013 slutar vet jag inte, men kanske den 31 december :naughty:
Tills vidare har körningen varit jätte rolig och har väl fått ungefär 1000+ mil på mätaren än så länge :rtfm
Det häftigaste under "säsongen" har givetvis varit Norge rundan med avslut i Ramundberget, XL-träffen, som blev kört på ungefär 360 mil :clap
Norge rundan och speciellt Trollstigen, som har varit en dröm sedan 1998 när jag läste ett reportage i en mc tidning, tillsammans med Hogge och Skye, var det den bästa mc semester jag nånsin har gjort :clap
Att tänka sig en blöt regnig sommar dag i Norge och få träffa eldsjälen Kjetil, från det Norska Varadero-Crosstoure forum, som till råga bjöd in os i sitt hem för värm mat och en värm säng att sova i, över 2 nätter.. DENNA UPPOFFRING står högt på min topp 5 lista över att ge tillbaka..( Såklart att Kjetil`s sambo, Rita, oxå skall ha kredit för denna uppoffring )..

Xl-träffen i år tyckte jag var 100% klart godkänd, stort tack till Fibern.
Tyvärr hade jag (och mina vapen bröder i samma stuga ) inte tid att följa med på körningen om lördagen, vi hade fullt upp med annat :mrgreen: :mrgreen: :
[image=500]https://lh4.googleusercontent.com/-M3Kp ... E_628.jpeg[/image] [image=500]https://lh3.googleusercontent.com/-ig-a ... E_629.jpeg[/image]

Kan man jo förstå med över 250 mil i sadeln på 6 dagar.. :respekt:

Meeeennn vi var faktisk ute i det blå ( om inte annat blåbär ) :
[image=400]https://lh4.googleusercontent.com/-Xi3w ... E_621.jpeg[/image] [image=400]https://lh4.googleusercontent.com/-8Mua ... E_620.jpeg[/image]

En o annan tyckte att "kullen" var för hög och behövde syresättas lite då o då :naughty:
[image=400]https://lh6.googleusercontent.com/-ODur ... E_622.jpeg[/image]

Hogge som va glad att nu gick det ner för backe *thumb_up*
[image=400]https://lh3.googleusercontent.com/-nsYs ... E_624.jpeg[/image]


Som sagt en riktig rolig och spännande säsong, med nya bekantskaper från norr till söder *drinking_cheers*
[image=400]https://lh5.googleusercontent.com/-PrMb ... E_632.jpeg[/image]

[image=400]https://lh3.googleusercontent.com/-OaeL ... E_634.jpeg[/image]


Ps. Sitter redan o planerar nästa års körning till Norge *pilot
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Säsongen 2013

Inlägg av hogge »

Jokern skrev:Ps. Sitter redan o planerar nästa års körning till Norge *pilot
Det låter bra. Jag är på. *pilot *pilot *pilot
Hogge :silver:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Fibern »

He he, :naughty: , våga er upp till våra trakter så sa jag visa var det finns mygg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Säsongen 2013

Inlägg av hogge »

Håller helt med Skye. Någon paus var det inte tal om även om jag låt stundtals som ett ånglok. Kondisen är ju inte på topp. Inte lätt att ge sig ut i skogen med 2 vältränade atleter som Skye o Jokern. :naughty: :naughty:
För övrigt var det fullt tillräckligt med flygfä för min smak i Funäsdalen så har ni mer så hoppar jag. :D :D
Hogge :silver:
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Säsongen 2013

Inlägg av rydde »

I Norrbotten får barnen aga om de okynnesanvänder myggmedel när det är så lite mygg som det var i Funäsdalen ;-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Laffe »

:-D :-D :-D


/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Fibern »

Som sagt, det finns ett bra medel....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Säsongen 2013

Inlägg av hogge »

@ Fibern
I skåne har vi annat i fickpluntan. :D :D :D :D
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Stensi »

Säsongen är för min del inte över ännu. Hojen köptes i juli och har i skrivande stund gått 350 mil. Numera blir det till och från jobbet, men har kört en hel del småvägar runt om i distriktet. Blå-gröna vägen kan rekommenderas starkt. Går från Halden i Norge till bullarebygden. Vidare blev det en rolig dag längs kusten med Grebbestad, fjällbacka och Hamburgsund. En kompis hängde på med sin Er-6. Vi såg 20 st rådjur på vägen hem. En liten påminnelse om att körs lugnt..

Inför nästa säsong hoppas jag få tid att vara med på olika träffar, och om det blir några Norge resor för medlemmarna här så hakar jag gärna på. :) Skulle väldigt gärna ha varit med på årets xl träff men har haft fullt upp med nyfödd dotter, nytt jobb, mm. :p

Nu som man blivit van med Transalpen, så börjar man kolla på mera utrustning. Sugen på slip on, nya väskor, gps m.m. Testar också kläder för tillfället, för att se vad som funkar i kylan :) Är mycket inspirerad utav http://www.saarela.se" onclick="window.open(this.href);return false;. Får se hur länge man åker.. Är bara saltet som kommer på vägarna som bekymrar mig.. Några tips? Köpa gammal hoj till vintern kanske? ;)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Stefan »

Häpp :shock:
Så, efter att hapetat i fodret i jackan, var jag ute i garaget och smorde kedja, satte nytt visir i hjälmen och lite så... Upptäckte då att det redan var dags för 3000-mila service. Uppenbarligen har det alltså blivit 2000 mil i år :conf: Well, en go sommar, och XL-träff i fjällen har väl gjort sitt till. En lunch i Jönköping spädde väl på, och rekarturerna för nästa års träff drog ju knappast ner miltalet :lol:

Lurar på att ta hojen till ett möte i sta'n i morr'n, ingen jättekul repa, men vägrar ta att säsongen skulle vara slut redan :rock-on

Får kolla tider med Hela Hojen i morron, där finns väl risk att hon får åka släpkärra in :oops: Men, man får se vad vädergudarna har att säga om sakenj...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Säsongen 2013

Inlägg av hogge »

@Stefan
Har du kört 2000mil i år? inte illa. :respekt: :respekt: jag kommer nog bara upp i 700 mil typ.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Säsongen 2013

Inlägg av Laffe »

2000 mil...på hoj...lyllos dig :-) :-)
Idag åker fodret i kläderna, för jag vill köra hoj ett tag till ;-)


/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skriv svar