Svider i ögonen vid långtur

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Svider i ögonen vid långtur

Inlägg av rydde »

Vet inte om det bara är jag som får detta ibland?

När jag kört länge (kanske mer än en halv dag) så kan jag ibland få att det börjar svida i ögonen. Det ökar och ökar i kanske en minut för att sedan bli bra igen. Tårarna rinner och jag kan bli tvungen stanna.

Är det att man har salt i ögonfransarna som råkar komma i ögat efter en blinkning? Är det uttorkning för att man blinkat för lite? Har det med solen att göra? Vinddrag? Vet inte vad det beror på men verkar hända vid varmt och soligt väder efter längre körpass.

Någon fler som upplevt detta och/eller vet vad det beror på och om man kan förhindra det?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Svider i ögonen vid långtur

Inlägg av Laffe »

Har upplevt samma sak. Provade att köra med solglasögon/glasögon i hjälmen (flip-up) och visiret stängt alltid, och det funkade för mig. Misstänker att visiret inte sluter helt tätt och att jag därför får ett litet, men tillräckligt, drag mot ögonen som orsakar det. Jag känner inte draget i ansiktet, men det kanske blir så att ögat torkar och blir irriterat...?
Ja, va *fläkt* vet jag, men nu slipper jag det iaf...


/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Svider i ögonen vid långtur

Inlägg av Sonka »

Jag har lika jag med! För mig är det bara ögon droppar som gäller. Man brukar vara väldigt snygg runt ögonen om man kör där det är dammigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Svider i ögonen vid långtur

Inlägg av benson »

@rydde, det är åldern ;)
Näe, skämt åsido, jag tror ev att drag som Ivaradero säger kan vara boven. Även intensiv sol kan vara en orsak. Har du märkt det tidigare eller var det första gången i samband med resan till och från xl träffen? Trötthet och vätskebrist kan oxå ge denna effekt har jag märkt.

Hälsa Jr och ha det bäst, hälsar, K
//Kenneth
Skriv svar