Det har ju synts ett tag nu hur Honda mer och mer avlägsnar sig från offroad-spåret och går mot landsvägsdito. På transans efterträdare är det väl bara "cross"-delen i namnet kvar
Var ute en sväng i dag, och fick ytterligare ett tecken på det. Det blev en del grusväg i lite bökiga siktförhållanden, med sol och skugga om vartannat. Där lyckades jag missa att se, men inte att träffa, en rejäl grop i vägen. Jag höll relativt låg fart, och upplevde inte ens att framgaffeln bottnade. Men, det blev ett jäkla oväsen i framänden, så jag stannade till för kontroll. Då visar det sig att framstänkan tagit i hjulet som gnagt av lite plast från den
När jag väl tillbaka tittade igen, så kändes det ju jättemärkligt Stänkan sitter ju faktiskt i den undre delen av gaffeln, och följer således med i hjulets rörelser. Så egentligen begriper jag inte riktigt hur det kunde inträffa, det var ju absolut ingen dramatisk stöt
Nåväl, allt verkar ju sitta fast och hålla ihop, så man får väl fortsätta undra
Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?
Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?
Vet inte om stänkan på en 700 kan flexa så mkt vid stöt, tror inte 650'ins gör det iafa.
Låter skumt som du säger, och ja det är väldans trist att de sållar bort den typen av motorcykel.
Det händer att jag ligger o drömmer om en XR650R på nätterna, så man kan busa/grusbusa ordentligt.
Men det känns inte så aktuellt nu då XR'en inte precis är något för lång touring med en service intervall på 100 mil te.x
Låter skumt som du säger, och ja det är väldans trist att de sållar bort den typen av motorcykel.
Det händer att jag ligger o drömmer om en XR650R på nätterna, så man kan busa/grusbusa ordentligt.
Men det känns inte så aktuellt nu då XR'en inte precis är något för lång touring med en service intervall på 100 mil te.x
Andreas
Don't be a Russian!
Don't be a Russian!
Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?
Jag tror jag får lite nu... Vid en ytterliga koll kan det ha varit så att tack vare att gaffeln ännu har en skaplig fjädringsväg, så tog stänkan i min nya tuta och tryckets mot hjulet Skönt om det var så enkelt.
Dock saknar jag likafullt 21-tums framhjul och förargeometrin på min gamla 99:a, även om mycket annat förbättrats med KLART bekvämare sadel, insprutning m.m.
Jag får väl helt enkelt ändra läge lite på tutan, förlåt Honda
Men, för riktigt grus/offroad-bus, ska man nog ha något annat, lättare om inte annat Vem vet, kanske det en dag står en hoj till i garaget
Dock saknar jag likafullt 21-tums framhjul och förargeometrin på min gamla 99:a, även om mycket annat förbättrats med KLART bekvämare sadel, insprutning m.m.
Jag får väl helt enkelt ändra läge lite på tutan, förlåt Honda
Men, för riktigt grus/offroad-bus, ska man nog ha något annat, lättare om inte annat Vem vet, kanske det en dag står en hoj till i garaget
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?
Honda har i mitt tycke gått vilse i modelldjungeln de senaste åren. Tråkigt att man helt har släppt off-road nischen helt. Om jag skulle titta på ny hoj nu tror jag inte att Honda skulle bli mitt val, tyvärr. Som tur är räcker nuvarande flera sköna år framöver
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?
Nä, det verkar lite märkligt, med tanke på såväl KTM som BMW Till och med Triumph verkar ju vilja vara med och leka. (Vet dock inte hur det verkar)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen