Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Inlägg av Stefan »

Det har ju synts ett tag nu hur Honda mer och mer avlägsnar sig från offroad-spåret och går mot landsvägsdito. På transans efterträdare är det väl bara "cross"-delen i namnet kvar :conf:
Var ute en sväng i dag, och fick ytterligare ett tecken på det. Det blev en del grusväg i lite bökiga siktförhållanden, med sol och skugga om vartannat. Där lyckades jag missa att se, men inte att träffa, en rejäl grop i vägen. Jag höll relativt låg fart, och upplevde inte ens att framgaffeln bottnade. Men, det blev ett jäkla oväsen i framänden, så jag stannade till för kontroll. Då visar det sig att framstänkan tagit i hjulet som gnagt av lite plast från den :shock:

När jag väl tillbaka tittade igen, så kändes det ju jättemärkligt :conf: :conf: Stänkan sitter ju faktiskt i den undre delen av gaffeln, och följer således med i hjulets rörelser. Så egentligen begriper jag inte riktigt hur det kunde inträffa, det var ju absolut ingen dramatisk stöt :conf:

Nåväl, allt verkar ju sitta fast och hålla ihop, så man får väl fortsätta undra :naughty:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Inlägg av Äventyret »

Vet inte om stänkan på en 700 kan flexa så mkt vid stöt, tror inte 650'ins gör det iafa.
Låter skumt som du säger, och ja det är väldans trist att de sållar bort den typen av motorcykel.

Det händer att jag ligger o drömmer om en XR650R på nätterna, så man kan busa/grusbusa ordentligt.
Men det känns inte så aktuellt nu då XR'en inte precis är något för lång touring med en service intervall på 100 mil te.x
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Inlägg av Stefan »

Jag tror jag får :oops: lite nu... Vid en ytterliga koll kan det ha varit så att tack vare att gaffeln ännu har en skaplig fjädringsväg, så tog stänkan i min nya tuta och tryckets mot hjulet :shock: :oops: Skönt om det var så enkelt.
Dock saknar jag likafullt 21-tums framhjul och förargeometrin på min gamla 99:a, även om mycket annat förbättrats med KLART bekvämare sadel, insprutning m.m.
Jag får väl helt enkelt ändra läge lite på tutan, förlåt Honda :roll:
Men, för riktigt grus/offroad-bus, ska man nog ha något annat, lättare om inte annat :D Vem vet, kanske det en dag står en hoj till i garaget :naughty:
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Inlägg av Loppan »

Honda har i mitt tycke gått vilse i modelldjungeln de senaste åren. Tråkigt att man helt har släppt off-road nischen helt. Om jag skulle titta på ny hoj nu tror jag inte att Honda skulle bli mitt val, tyvärr. Som tur är räcker nuvarande flera sköna år framöver :)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Inlägg av Stefan »

Nä, det verkar lite märkligt, med tanke på såväl KTM som BMW :conf: Till och med Triumph verkar ju vilja vara med och leka. (Vet dock inte hur det verkar)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar