Off-Road hojar vs Terrängkörning

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Off-Road hojar vs Terrängkörning

Inlägg av Fibern »

rydde skrev:Fibern, du som verkar vara påläst i ämnet. Hur är det med "traktorvägar"? Ofta går det ju in vägar som en bil kan köra på åtminstone i början. Om det inte är skyltat om nått förbud borde man väl få köra där? Sen övergår ju såna vägar ofta gradvis till det sämre och används ofta just som skoterled vintertid...
Ja du, det är inte alltid lätt att veta var gränsen går. Tror inte ens myndigheterna är berg-säkra alla gånger. Lite info hittar man här under i alla fall.

FÄRDLED
Med färdled avses enligt förordningen om vägtrafikdefinitioner17 en sådan led eller
plats i terrängen som allmänt används för samfärdsel men inte är en väg. Begreppet
färdled kan därmed inte anses omfatta leder eller spårbildningar som skapats av
motordrivna fordon i samband med transporter eller i samband med annan körning
inom exempelvis skogsbruk, jordbruk, anläggningsarbeten eller rennäring.


Gränsen mellan vad som räknas som terräng å ena sidan och väg å andra sidan har
en central betydelse i handboken.
Några begrepp som lätt sammanblandas är ”traktorväg”, ”enskild väg” och
”skogsbilväg”. En traktorväg eller hjulspår i terrängen som skapats av körning med
t.ex. traktor eller motorredskap är inte att betrakta som väg eftersom den inte kan
sägas användas allmänt för trafik med motorfordon.
Lagen har ett terrängbegrepp som inte riktigt stämmer med allmänt språkbruk
eftersom körning på traktorväg räknas som terrängkörning fastän traktorväg innehåller
ordet väg.
Enskild väg och skogsbilväg kan sägas allmänt användas för trafik med motorfordon
och bör således inte betraktas som terräng. En stor andel av de enskilda
vägarna är skogsbilvägar som i många fall inte är öppna för allmän motorfordonstrafik.
Sådana vägar är trots det att anse som vägar. Enskild väg eller skogsbilväg
som är oplogad, räknas också som väg.


Om detta och mer, finns att läsa här.
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 0136-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: länken ändrad
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Off-Road hojar vs Terrängkörning

Inlägg av Sonka »

Skall man vända eller åka vidare?

ImageUploadedByTapatalk1373323563.332304.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Off-Road hojar vs Terrängkörning

Inlägg av Fibern »

@Rydde. Hur är det med "traktorvägar"? frågade du. Tyvärr hamnade fel länk i mitt förra inlägg. Denna ska det vara.

http://www.naturvardsverket.se/Document ... 0136-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Där får man en aning bättre hum om vad som menas. De två inläggen ovan, Mannes och Sonkas, är exempel på var du får köra. Om vägen fortsätter efter skylt "Här slutar allmän väg" så vidtar enskild väg. Finns ingen förbudsskylt där mot motorfordonstrafik så är den tillåten köra på. Vid den andra skylten så är ju endast vårdslös körning ej tillåten.
Skyltning är ju bra, då framgår ju tydligt vad som gäller.
I många andra fall får man nog rätta sig mer efter sunt förnuft än efter en lagtexter, eftersom dessa kan vara nog så snåriga att tyda.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Off-Road hojar vs Terrängkörning

Inlägg av rydde »

Tackar Fibern. Traktorväg är alltså förbjuden körning, det visste jag inte. Klurigt då de vägar som börjar som körbara bilvägar och övergår till kanske en stig längre fram. Och skogsbilväg kan ju vara dåligt underhållna också och vara tänkta som bilvägar men helt enkelt övervuxna... Sedan är det ju inte naturvårdsverket som äger vägarna/marken utan det är kanske ofta bonden i närliggande byn eller skogsbolagen. På vissa platser har byalaget dragit skoterled och är nog bara glada om det trafikeras lite så slyn inte växer igen... men det är ju spekulationer så klart. Men det är ju till syvende och sist ändå någon slags sunt förnuft som måste råda. Jag vet vägar som är helt öppna från ena hållet och skyltade med fordonstrafik förbjuden från andra hållet. De flesta bönder/markägare/lokalbefolkning man pratar med tycker det är oförargligt om det kör förbi nån hoj då och då. Ofta om man börjar prata med dem ger de istället tips och idéer på kul vägar. Visar man hänsyn blir man oftast bra bemött (som i alla sammanhang).
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Off-Road hojar vs Terrängkörning

Inlägg av Fibern »

Ja det är inte lätt att veta var gränsen ska dras. Men som du säger så kan nog förnuftet avgöra många gånger och färdas man försiktigt på redan gjorda "vägar" så tycker jag inte det ska anses som brottsligt. Det finns ju olika grader av "traktorväg". Vissa som använts i decennier av både häst, traktor och bil t.ex. Men det finns såklart markägare som inte håller med och blir man då anmäld så finns inte mycket att argumentera med.
Stigar däremot räknas nog definitivt till terräng i alla lägen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar