Ja du, det är inte alltid lätt att veta var gränsen går. Tror inte ens myndigheterna är berg-säkra alla gånger. Lite info hittar man här under i alla fall.rydde skrev:Fibern, du som verkar vara påläst i ämnet. Hur är det med "traktorvägar"? Ofta går det ju in vägar som en bil kan köra på åtminstone i början. Om det inte är skyltat om nått förbud borde man väl få köra där? Sen övergår ju såna vägar ofta gradvis till det sämre och används ofta just som skoterled vintertid...
FÄRDLED
Med färdled avses enligt förordningen om vägtrafikdefinitioner17 en sådan led eller
plats i terrängen som allmänt används för samfärdsel men inte är en väg. Begreppet
färdled kan därmed inte anses omfatta leder eller spårbildningar som skapats av
motordrivna fordon i samband med transporter eller i samband med annan körning
inom exempelvis skogsbruk, jordbruk, anläggningsarbeten eller rennäring.
Gränsen mellan vad som räknas som terräng å ena sidan och väg å andra sidan har
en central betydelse i handboken.
Några begrepp som lätt sammanblandas är ”traktorväg”, ”enskild väg” och
”skogsbilväg”. En traktorväg eller hjulspår i terrängen som skapats av körning med
t.ex. traktor eller motorredskap är inte att betrakta som väg eftersom den inte kan
sägas användas allmänt för trafik med motorfordon.
Lagen har ett terrängbegrepp som inte riktigt stämmer med allmänt språkbruk
eftersom körning på traktorväg räknas som terrängkörning fastän traktorväg innehåller
ordet väg.
Enskild väg och skogsbilväg kan sägas allmänt användas för trafik med motorfordon
och bör således inte betraktas som terräng. En stor andel av de enskilda
vägarna är skogsbilvägar som i många fall inte är öppna för allmän motorfordonstrafik.
Sådana vägar är trots det att anse som vägar. Enskild väg eller skogsbilväg
som är oplogad, räknas också som väg.
Om detta och mer, finns att läsa här.
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 0136-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: länken ändrad