En motorcykel till.....

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Dusty
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 22:24
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600 -96
Ort: Rydebäck

En motorcykel till.....

Inlägg av Dusty »

Tjena. Kommer ev komma över en XR 600 -87i bra skick billigt. Finns det några erfarenheter om denna motorcykel? Det går bra, är väl skött, inte så många mil, men är lite svårstartad. Kommer isåfall få med en extra förgasare till den. Vad tror ni? Är det vanligt med problem med förgasaren så den blir svårstartad? Är det värt att lägga pengar på? Söker en maskin för ännu mer åker och skogsåka. Alla synpunkter är välkomna.
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Vagabond »

Vart tog vägen vägen?
Vi är ju ute på en åker och åker!
:lol: :lol: :lol:
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Dusty
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 22:24
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600 -96
Ort: Rydebäck

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Dusty »

Ja men vet? Synpunkter på hojen?
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Äventyret »

Kompisen köpte en xr600 förra sommaren, den brukar vara trögstartad när den är varm.
Han har precis gjort en ventiljustering o slipat rent ventilsätena från cox, nu går den inte alls på tomgång så en förgasar justering är på g. Bortsett från att han får kicka sig svett när den ä varm så är han väldigt förtjust i den även jag är det. En riktig bus hoj som är lätt att kasta runt i gruset.
Andreas
Don't be a Russian!
Dusty
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 22:24
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600 -96
Ort: Rydebäck

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Dusty »

Jag har två anledningar till varför jag vill ha en till. Transalpen jag har är för pålitlig. Vill ha en enkel hoj jag kan pula med men dock vill jag inte att den ska vara omöjlig att få igång och felsöka. Behöver lära mig om själva maskinen men ändå kunna åka. Om det strular ska det inte vara omöjligt att mecka till. Tror du att en svårstartad xr600 går att ordna till? Har olika information om detta.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av V Saarela »

Äventyret skrev:Kompisen köpte en xr600 förra sommaren, den brukar vara trögstartad när den är varm.
Han har precis gjort en ventiljustering o slipat rent ventilsätena från cox, nu går den inte alls på tomgång så en förgasar justering är på g. Bortsett från att han får kicka sig svett när den ä varm så är han väldigt förtjust i den även jag är det. En riktig bus hoj som är lätt att kasta runt i gruset.
Många trögstartade enstånkor beror på dåligt inställda ventiler/otäta ventiler, även så XR:en. Det är då en bra hint att hitta felet.
Skruvventiler så det är inget avancerat jobb att justera. Är dom bra så kan det ju bli lite mer problem.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Äventyret »

Hej Dusty!

Jag var hos min kompis idag och skulle hjälpa till att byta packningen mellan blocket och toppen, då den började läcka trotts att den var ny.
Vi passade på att titta på hans ventiler & mycket riktigt så var det som Saaerla sa, ventilerna behövde inte bara justeras utan även slipas in lika så med ventilsätena.
Det var dock inget vi kunde göra ikväll då han inte har någon ventil slip, och inget för ventilsätena heller så vi började titta på förgasaren, även den behövde justeras.
Hans hoj kunde även vara svår startad när den var kall, dock inget mot hur jobbig den var när motorn var varm.

Med en schyst servicebok och en kompis så är det inget svår mekat på den hojen känns det som, lite utav samma känsla som när man satt med mopparna.
Det jag menar på är att även den hojen du tittar på borde gå att få ordning på över en helg eller två förutsatt att man får tag i delarna man behöver och känner någon som har maskiner som man eventuellt själv inte har.

Vad begär dom för den du tittar på? Polarn gav 14k för sin 96'a vill jag minnas.

Mvh
Senast redigerad av Äventyret den lör 02 mar 2013, 02:12, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Så trött att ögonen går i kors & stavade där efter.
Andreas
Don't be a Russian!
Dusty
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 22:24
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600 -96
Ort: Rydebäck

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Dusty »

Det är en kollega på jobb som vill bli av med sin. Har inte fått priset men det kommer bli bra. Är bara intressant om det ligger en bit under 10.

Har faktiskt sett en video på tuben om ventiljustering och slip. Tack för responsen, återkommer med besked om affär.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Äventyret »

Dags o damma av denna tråden lite! Hur gick det med affären?
Andreas
Don't be a Russian!
Dusty
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 22:24
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600 -96
Ort: Rydebäck

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Dusty »

Inte klart. Vi ska diskutera det i en snar framtid.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Fibern »

En XL 700 -08 med ABS och bara 2760 på mätaren, till salu för endast 46000:- . Måste väl vara ett kanonpris för den som letar en nästan ny hoj.

http://www.blocket.se/malmo/Honda_XL_70 ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Wiseguy »

Hojarna överlag verkar gå billigt i år.
15 papp för en hoj som lätt rullar 10 000 mil till:
http://www.blocket.se/ostergotland/Hond ... 864224.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Olle Å »

En XR 600, rätt inställd är nog den mest pålitliga och hållbara maskin du kan hitta. Vi har haft med oss åkare på xr 600 många gånger, men de har aldrig haft kickproblem. *pilot *pilot
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Dusty
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 22:24
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600 -96
Ort: Rydebäck

Re: En motorcykel till.....

Inlägg av Dusty »

Väcker denna igen. Ser ut som jag trillar över hojen ändå. Skulle vara otroligt kul att ha en xr 600 som slit och släng. Tycker också att ljudet ur dem är gött. Var tror ni om delar till en xr 80 talare? Lätt att hitta eller helt enkelt kör till det brakar och sedan skrota?
Skriv svar