Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Äventyret »

[youtube][/youtube]


Ich 14 sekunder in ger en rysningar.

Hmm får inte inbäddningen att funka
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av rydde »

Så här, bara video-ID't ska mellan youtube-taggarna.
[youtube]CLt-meGecbI[/youtube]
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Äventyret »

Juste så var det, är så van vid andra forum där man i regel klistrar in hela länken.
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Sv: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Jokern »

Den va jäkligt bra gjort.
Samtidigt får det mina tankar tillbaka på tiden då jag körde RR mc och inte håll laglig fart alltid.
Hoppas denna film kunna visas i tv till våren.

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av mel »

Dom tänker fel. Hade han kört i 200 hade han passerat korsningen långt innan bilen hade kommit dit!
Skämt åsido-resonemanget är verkligen teoretiskt men det är klart att sänkt fart är bra...
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6171
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Fibern »

Det är ju fastställt av VTI (tror det var dom) att 7 av tio dödade motorcyklister har kört för fort.
Så visst har farten betydelse.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Äventyret »

Hastigheten avgör helt klart, men nackdelen är väll att hastigheten avgör om körningen är rolig eller inte i de flesta fall.
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Donner »

Om jag förstått det rätt så räknas fyllo, körkortslösa, hojtjuvar osv in i statistiken. :roll:
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av AeroSol »

Om han använt frambromsen istället för bakbromsen så hade han klarat sig.

Farten har en stor betydelse, men den här fartdevalveringen som myndigheterna håller på med, med Claes Tingvall i spetsen, är inte rätt väg att gå.

Om man till exempel har en 50-sträcka med en medelhastighet på låt oss säga 56 km/h, och sänker gränsen till 40 km/h, i ambitionen att få ner medelhastigheten till 48 km/h är man ju ute och cyklar!

Varför fick vi de nya hastighetsgränserna 40, 60, 80 och 100? Jo för att VV skulle kunna omvandla 90-vägar till 80, 70-vägar till 60 osv.

Trafikverket har som förslag att 50, 70 och 90 ska slopas, det ska istället bli 40, 60 och 80. Alltså 60 som "bashastighet" utanför tättbebyggt område! Vansinnigt! Om inte folk har tappat respekten för de svenska fartgränserna nu så lär de ha gjort det om detta förslag går igenom. Läs http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... ikverketse" onclick="window.open(this.href);return false;
Anpassa farten till omständigheterna istället!
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
IsoIivari
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 09:32
Answers: 0

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av IsoIivari »

Lite gammal tråd men har inte varit in hit på en tid så...BUMP :D

Ville bara berätta att köra för sakta är inte heller säkert. Min sambo tog mc kortet i höstas och vi han köra några gånger förrän det blev för kallt för henne att köra. Men när vi var ute på 100 vägar så var hon lite rädd att köra med sin "nya" mc och låg på 85-90. Jäklar vad bilarna låg och tryckte bakom henne, alltså det handlade bara om någon meter bakom. Om hon skulle kört omkull så skulle bilisterna inte haft en chans att reagera. Vid flera tillfällen var jag tvungen att bromsa in och låta henne köra först och trycka bak bilarna och visa dem att håll avståndet eller kör om.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av botte »

Farten har naturligtvis stor betydelse, men det kan finnas orsaker att man kör fortare än man vill!
Problemet är att man inte alltid kan bestämma farten själv, när jag kör på två + en väg så är det ett stort problem att köra den fart som hastighetsskyltarna uppmanar till.
Enfiligt på stor väg betyder att man måste försöka att hålla undan för bakomvarande trafik som kör lite fortare än man gör själv. Vilket betyder att jag kör mellan 120 och 130 km/h trots att det kanske är 110 väg, jag vill inte ha en stor SUV tre meter från bakhjulet.
*pilot
Det är aldrig för sent att börja om!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6171
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Fibern »

Sant...men jag vill inte ens ha en micro-Nissan-Pissan nuddande vid baklyktan. :ffs
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Olle Å »

Som sagt det är inte alltid farten som förorsakar en olycka. Körde efter en bil mot en rondell. Kollade den övriga trafiken och samtidigt tvärnitade bilen framför mig omotiverat. Damen i fråga var osäker på vilken avfart hon skulle ta. Jag körde på hennes stötfångare som blev skrot och knölade till hennes bakskärm och bakljus. Inga skador varken på min hoj eller mig.
Som sagt, det är inte farten som är farlig utan det är smällen.
Ett avstånd kan krympa väldigt snabbt, det räcker med en blick i backspegeln eller som många gör, kollar på sin GPS *pilot *pilot *pilot
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Stefan »

Jodå, det gäller att ha koll på alla faktorer när man är på två hjul. Just det där med omotiverade och nästan panikartade inbromsningar är inte alls ovanligt här i förorterna... :frust:
Förra hojen höll jag på att lägga omkull i en korsning mitt inne i sta'n :oops: Samma där, skulle svänga vänster, och just i det korset gäller det att hänga på om det ska hinna över ett par fordon åtminstone. Bilen framför påbörjar att korsa mötande körfält, men sannolikt kommer det väl någon farande i mötande höger körfält, så hen ställer sig på hejdarna :shock: Tvärnit i sväng på hoj är ju typ "obra" :? Räddade upp det ändå, men det var då inte mer heller. Det hade ju varit "så dääär" att stå mitt i korset i högtrafik och lyfta upp en ramlad hoj :oops: :frust: :ffs :ffs :ffs

Men, som sagt, härikring händer det ganska ofta, "Oj, har jag för hög fart in i rondellen?" eller "vänta, var det verkligen här jag skulle svänga?" :conf:

Nä, man får allt vara om sig och kring sig i trafiken när man inte har plåtskalet på :rtfm

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Tubaman
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 jun 2013, 22:05
Answers: 0
Hoj: xl transalp v 94

Re: Brutal reklam om risker med Mc åkning.

Inlägg av Tubaman »

Say what you will but I miss the good old nuts and bolts - no bullshit advertising about road saftey in Australia!
Skriv svar