Sida 1 av 8

Tillbud och Olycks-tråd

Postat: ons 22 aug 2012, 13:04
av Fibern
Jag vet inte om det är onödigt med denna tråd, men att påminnas om vår utsatthet i trafiken kan aldrig göras för ofta.
Men även andra oskyddade trafikanter kan råka illa ut.
Tragiskt, tragiskt. När jag i morse läste om den 11-åriga flicka som blev påkörd och dödad av en mc i Lillhärdal.
Jag blev fan i mig tårögd. :cry:

Re: Olycks-tråd

Postat: mån 19 nov 2012, 17:50
av Fibern
Nu när jag råkade "bläddra" neråt i sub-tråden och fick se denna, påmindes jag om en händelse som inträffade när jag och "botte" och jobbkompisen Stefan var till Geiranger 2009. Vid utresan från Geiranger träffade vi en kille från Blåsmark, en by utanför Piteå, som hade tourat ensam neröver Sverige och in i Norge. Där var det meningen att han skulle sammanstråla med en bekant fråm hemtraktern, Rosvik, närmare bestämt. Tyvärr fick han under resan dödsbudet hemifrån att denne bekant hade kört ihjäl sig. Den olyckan skedde några dagar innan vi startade vår resa. Den omkomne hade tappat kontrollen efter ha passerat en järnvägsviadukt strax utanför Älvsbyn. Vägen mellan Älvsbyn och Sikfors. Vägen kurvar över hela viadukten och han hade troligen för hög fart i nerförslöpan.
Det finns många fällor för en motorcyklist. Slappna aldrig av kamrater.

Re: Olycks-tråd

Postat: tis 20 nov 2012, 14:38
av Fibern
Har varit i kontakt med Trafikverket angående en del tvåfiliga rondeller saknar linje-markering t.ex. efter omasfaltering etc.
I detta fall gällde det den sk. Forslunds-rondellen som servar E4 samt Timmerleden/väg 506, som efter senaste omläggningen för tre-fyra år sedan, inte fått nya linjer.
En del av er kanske minns att jag postat inlägg om hur jag näst intill blivit prejad av bilister som genar i rondellen, sånt man för övrigt ser dagligen.
Gissa om jag förvånades av svaret. Som lyder:

Ni har ställt en fråga till Trafikverket Region Nord om vägmarkeringar i cirkulationsplatser i allmänhet och cirkulationsplatsen på väg 506/E4 i synnerhet.
Det finns inga generella bestämmelser som ställer krav på att det ska finnas körfältslinjer i tvåfiliga cirkulationsplatser.
När det gäller den aktuella cirkulationsplatsen har körfältsmarkeringarna nötts bort, eller aldrig återställts efter nybeläggning. Vi noterar att det saknas och kommer att se över behovet i samband med planeringen av målning av vägmarkeringar nästa säsong.


Det är ju så man kan bli grön av ilska...inga generella regler...är det konstigt att det händer olyckor? :ffs
Å dom ska snacka nollvision. :conf:

Re: Olycks-tråd

Postat: tis 20 nov 2012, 18:05
av Stefan
Joodu... Trafikverket... :conf:
De kan de... :frust: :ffs
Bättre än alla vi som kör på deras vägar :roll: :evil:

Kör försiktigt!

Postat: lör 27 apr 2013, 18:01
av Laffe
Så har säsongens första, men dessvärre troligen inte den sista, dödsolycka med mc inträffat.
"Utgå ifrån att du inte syns, räkna med att andra trafikanter tar miste på moped och mc (hastigheten) vid korsningar, var beredd på snabba beslut, men framför allt - kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med!"
Dessa råd fick jag av min far när jag började köra hoj, och jag gör vad jag kan för att följa dom.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16681278.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kör försiktigt!

Postat: lör 27 apr 2013, 18:43
av Peter
Instämmer fullständigt *thumb_up*

Re: Sv: Kör försiktigt!

Postat: lör 27 apr 2013, 21:11
av Masterjojo
Tyvärr inte första dödsolyckan för säsongen heller. Stod ju om en för ett par veckor sedan. Kommer dock inte ihåg var.

Skickat från min gröna gubben lur

Re: Kör försiktigt!

Postat: lör 27 apr 2013, 23:42
av Stefan
Eller helt enkelt, ta hand om dig, det är bara du själv som kan göra. Kör som folk och var beredd på ALLT :rock-on Hur det än är, mycket är upp till oss själva, vi vet ju var farorna finns. Eller? Är jag ensam om att tycka lite så?

Att det sedan förekommer situationer som vi som förare aldrig hade kunnat förutse, går ju inte att bortse ifrån, men ser man på lite statistik, är det en rätt liten andel ändå. Så, låt oss vara enprocentare i det avseendet *thumb_up*

Take care, buddies!

Re: Olycks-tråd

Postat: mån 29 apr 2013, 08:15
av Fibern
Sammanfogad med tidigare "Olyckstråden"

Re: Olycks-tråd

Postat: tis 30 apr 2013, 22:39
av Runar
Räkna alltid med det oberäkneliga från övriga trafikanter. Håll avstånd.
Jag gillar att köra hoj och vill fortsätta med det och inte bli någon blomma och ljus bredvid vägkanten.

Re: Olycks-tråd

Postat: ons 01 maj 2013, 19:24
av maua
Det borde fasen vara upphöjd kant i tvåfiliga rondeller för att få folk att fatta att man inte ska gena i rondeller. Väldigt få som har någon som helst idé om hur man beter sig i rondeller. Håll avstånd är mitt råd. Ett mantra som rullar konstant i mitt huvud är att se på alla bilister (eller mottrafikanter i övrigt) som älgar. ALLA är totalt oberäkneliga och kan göra vad som helt när som helst. Jag inbillar mig att detta ger mig ett visst försprång i all förutse potentiella olycksrisker. Men jag blir överbevisad i princip varje dag i trafiken.
I övrigt har jag klarat mig från olyckor trots snart 5000 mil på MC. Inga än så länge i bil heller faktiskt. Hoppas det förblir på det viset!!

Re: Olycks-tråd

Postat: ons 01 maj 2013, 20:02
av Fibern
se på alla bilister som älgar
Ha ha, jag skulle vilja säga att älgar är mer förutsägbara än en del bilister. Som tur är, så är inte alla bilister vettlösa och "körfältslösa". men alltför många dock. Tycker också se att allt fler som beter sig irrationellt, allt oftare ses med nallen i örat. Och då verkar alla andra göromål få stå åt sidan.
Kanske dags införa ett "kompetensprov" i telefonhantering i samband med körkortsprovet, för hur polisen ska kunna bevaka en eventuell efterlevnad av en begränsning av telefonanvändande i bilen vete tusan, då just inga trafikpoliser verkar finnas.

Re: Olycks-tråd

Postat: tor 02 maj 2013, 18:19
av Wiseguy
Ett av skälen till att jag köpte en Transalp var faktiskt för att krascha...
Jo, det är sant faktiskt.
Jag fick tidigt lära mig att alla motorcyklister kommer förr eller senare krascha vare sig man vill eller inte. Grejen är vad du kraschar med, i vilken hastighet och vilka skydd du har när du gör det.
Jag har ju några stycken hojar (sporthoj, turbohoj & motard). Så en av tankarna med en lite "lugnare" hoj är att den vore mest bekväm att krascha med. För det kommer att ske någon gång under min hojkarriär (sa min körskolelärare).
Kraschar jag med någon av de andra så är inte oddsen på min sida liksom. Men med Transalpen...Tja...jo...det kan funka.
Dessutom kommer nog Transalpen hänga med ett antal år i min ägo och som det ser ut just nu kommer den lätt rulla mest antal mil också. Så oddsen för att kraschen sker med Transalpen är nog högst. Dessutom har jag ju mest skydd på mig på Transalpen. Kör man grusväg skippar man inte skydden liksom.

Hade iofs samma tanke när jag köpte förra hojen, som var en glidare. Men glidare är fan livsfarliga!! Inga bromsar, ingen väghållning och du sitter på ett sätt som gör att du saknar kontroll. Livsfarliga säger jag...

Kör lugnt därute...

Re: Olycks-tråd

Postat: tor 02 maj 2013, 19:03
av Stefan
Ååååkeeejjj... vise mannen...
Har väl aldrig tänkt på min transa på det sättet, men det kan ju vara en generationsfråga :D
Nåväl, hoppas du får rätt i det, och krashar "mjukt" :hug: Och sedan ger *fläkt* i det med de andra :mrgreen: *drinking_cheers*
Kan väl kanske lite hålla med om din analys av glidare, hade ju en ett år, men övergav den lika fort året efter. Men, hojtypernas "farlighet" handlar väl kanske också lite om hur man kör dem :conf:
Nåväl, lycka till med din teori, hoppas du får många goa mil på alpen, och om du nu prompt ska krascha, att du gör det "lagom mycket" :mrgreen: *beer_buddies*

Re: Olycks-tråd

Postat: tor 02 maj 2013, 19:41
av Wiseguy
Är 38 och har haft hojkort sen 20-års åldern så nog blir man klokare själv också. Men någon gång tar väl turen slut och kraschen kommer. Förhoppningsvis mjukt ut i spenaten på någon grusväg utan inblandning av en massa bilister. Tror på något sätt det är mjukare än träffa på en Audi/BMW som inte ser en.

Re: Olycks-tråd

Postat: tor 02 maj 2013, 20:01
av Stefan
Ja, att spenaten bör vara mjukare än Audi/BMW, det håller jag till fullo med om. Tror t.o.m. en gammal 740 gör mer ont än grönsakerna *thumb_up* :rock-on
Ride on, hoppas vi ses någon gång *drinking_cheers*

Re: Sv: Olycks-tråd

Postat: tor 02 maj 2013, 20:43
av Masterjojo
Idag så började jag faktiskt fundera på om det inte var så att det faktiskt finns om inte en gud så iaf ett högre väsen. Jag stod vid ett rödljus och när det blev grönt så fick jag inte i växeln på varaderon så jag kom inte iväg på runt 5 sekunder och när jag precis började rulla så kom det en taxi jävel från höger som kör mot rött! Hade jag kommit iväg som jag skulle så vet jag ju inte riktigt hur dagen sett ut så att säga.

(också publicerat i idag tråden)

Skickat från min gröna gubben lur

Re: Olycks-tråd

Postat: fre 03 maj 2013, 10:17
av Fibern
Man ska inte leka roadracing på allmänna vägar.


[youtube]Fs61IsjfEK8[/youtube]

Re: Olycks-tråd

Postat: fre 03 maj 2013, 18:59
av Stefan
Näää, det verkar tämligen obra... Bor själv efter en väg som är mäkta poppis bland både cyklister (gärna i klunga, lång som ett par tradare, med ensamrätt till väghalvan :ffs ), och hojåkare. Blir lite sådäääär när sporthojsgänget kommer farande en bra bit över hastighetsbegränsningen (snarare 130-150 med skyltad fart 70 genom samhället) på 14000 varv och med öppna ljuddämpare. Sedan hör man dem dra på lite längre bort, och vet ju exakt hur det ser ut där :conf:

Ibland bara väntar man på att höra sirenerna... :ffs

Jag tycker SMC har en rätt bra definition på hur man också kan köra hoj, "i rimlig hastighet" :rtfm :clap

Re: Sv: Olycks-tråd

Postat: fre 03 maj 2013, 19:28
av Masterjojo
Är det potatoheads som brukar åka förbi Stefan?

Skickat från min gröna gubben lur