ATT SYNAS I TRAFIKEN

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

ATT SYNAS I TRAFIKEN

Inlägg av Olle Å »

Tar upp det här igen. Använd varselvästar om du inte bär kläder med varselmönster insydda.
Tycker mig dock ha sett en ökad användning av dessa kläder. Tänk dig själv på en mörk hoj, klädd i mörka kläder i ett skogsparti i skuggan då solen lyser. Du syns nästan inte förrän på väldigt kort avstånd.
En annan sak är ju att montera ett extra bromsljus bak på de hojar som har en topbox. Biltema har ett väldigt bra ljus med LEDlampor, som är ca 30 cm långt. Möjlighet att ta ström till detta finns under sadeln baktill. Gula reflexer på sidorna är också bra. Extra röda på sidoväskorna baktill är inte heller fel.
Ett problem är ju de som har köpt nya fina kläder och inte vill dölja dem under en gul väst, men GULT ÄR INTE FULT.
Funderar på att koppla det extra bromslyset över ett snabbt blinkrelä. ( visserligen inte lagligt) , men väldigt effektivt. Tänk när du stannat före en rondell och bilisterna inte ser upp ordentligt. Åtskilliga hojar som fått en smäll bakifrån.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Och då passar mitt inlägg från Personlig utrustning-tråden in här med.

Tittade lite närmare på Julas MC-varseljacka. Tycker den verkar helt okej i utformning och pris, och för de som gärna åker i varselväst är ju detta ett alternativ. Men, tyvärr bara i storlek upp till XL. Och dessutom ingen vidare "stor" XL. Mer likt en medium.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag har kopplat mina extraljus (2x55W) så att de seriekopplas när halvljuset är tänt dagtid. Då lyser de med ca 14W styck, vilket inte låter mycket, men de har riktad verkan lite snett utåt vägkanterna, högre än halvljuset, och de syns mycket bra, nästan lite bländande.

Jag tycker att bilister tar mera hänsyn sen jag fixade detta, sällan nån som svänger ut eller visar tveksamhet, utan de väntar snällt.
En dag tyckte jag att bilisterna bar sig sämre åt, och mycket riktigt hade jag råkat stänga av mina varselextraljus.

Ett problem vi har med att synas är nog att det ofta inte hjälper att vi syns, folk "trodde det var en moped" eller tycker vi ser ut att vara långt borta för att vi är så små...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Tramsvalp skrev:Jag har kopplat mina extraljus (2x55W) så att de seriekopplas när halvljuset är tänt dagtid.
Skulle va kul att se elschemat. Nyfiken på lösningen.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

joeng38 skrev:
Tramsvalp skrev:Jag har kopplat mina extraljus (2x55W) så att de seriekopplas när halvljuset är tänt dagtid.
Skulle va kul att se elschemat. Nyfiken på lösningen.
Nu har jag svarat, men i tråden Extraljus istället. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Alfons
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 maj 2006, 18:37
Answers: 0
Ort: Täby TA600 - 96

Synas

Inlägg av Alfons »

Jag brukar kör med helljuset tänt på dagtig för att synas lite bättre.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Inlägg av Olle Å »

Att köra med hellyset på dagen bländar inte som en del påstår. Kanske irriterande, men då har man ju blivit sedd.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar