Sida 1 av 1

CRF1100 DCT haveri

Postat: tor 08 jun 2023, 09:45
av Nesse
Fick ett haveri i går på min crf1100. När jag skulle köra upp på motorvägen så växlade den som den skulle under accelerationen (inte speciellt mycket gas), "poff" sa det och motorn dog så jag fick svänga av innan jag kom ut på motorvägen. Försökte starta om men det gick inte, motorn var helt död. Såg på instrumentpanelen att 3:an fortfarande låg i, testade att lossa batterikabeln (ifall det bara behövdes en omstart av datorn). Men det hjälpte inte, så jag fick ringa till försäkringsbolaget och den blev bärgad. Så nu får jag rådda med försäkringsbolag och Honda för att den ska fixas. Jag tror detta kan ha att göra med återkallningen av årsmodellerna 20-21 där det finns nåt om att den stoppar. Vi får se. Det var tre personer som stannade, alla var motorcyklister (varav en i bil). En berättade att han varit med nåt liknande och att "man skulle öppna nå lucka och knacka till nån stång", men han kom inte ihåg vilken (det var hans kompis mc). Så tydligen händer det ibland liknande med DCT. Är det någon som upplevt detta? Nån som har koll på hur man "knackar till stången"?

Re: CRF1100 DCT haveri

Postat: fre 09 jun 2023, 13:02
av Ivar
Va tråkigt att höra Nesse.
Vore intressant att få svar på din fråga då jag skälv har en DCT låda. Dock på en Crosstourer

Re: CRF1100 DCT haveri

Postat: fre 09 jun 2023, 17:26
av Nesse
Jag kom i kontakt med Honda i går em och fick ett tips att rulla bakhjulet /hela mc (fram å tillbaka) och samtidigt växla ner med padsen så ska det funka att få i friläget igen. Jag tipsade verkstan om det och när jag kom in idag så startade den som vanligt och det var bara att köra hem igen. Yaaaiii 🙂

Re: CRF1100 DCT haveri

Postat: lör 10 jun 2023, 09:42
av Fibern
Hade jag haft en så hoj och råkat ut för samma sak, skulle jag nog sett till att byta bort den. Eventuellt till en manuellt växlad.
Säg att du ligger i vänsterfil på motorvägen i en omkörning, samtidigt som "poff" och motorn tvärdör. Då kan ju obehagliga saker inträffa om man exempelvis har en fartkåt dåre i en Koenigsegg efter sig. :?

//Skönt att det gick bra i alla fall.

Re: CRF1100 DCT haveri

Postat: lör 10 jun 2023, 11:46
av Daniel
Intressant att höra.
Gött att det släppte!

Kanske kommer detta att hanteras mer i framtiden då jag tror att DCT är här för att stanna (och växa).
Bra med enkla knep att få växellådan att följa med ner till neutralläget. Dock skulle jag vilja att Honda faktiskt tar reda på vad som egentligen hände och varför det hände - och hur långtgående problemet egentligen är...!

Re: CRF1100 DCT haveri

Postat: lör 10 jun 2023, 20:20
av Ivar
Detdär tipset lär man lägga på minnet.
Tack för återkoppling Nesse

Re: CRF1100 DCT haveri

Postat: mån 12 jun 2023, 10:05
av Nesse
Fibern skrev: lör 10 jun 2023, 09:42 Hade jag haft en så hoj och råkat ut för samma sak, skulle jag nog sett till att byta bort den. Eventuellt till en manuellt växlad.
Säg att du ligger i vänsterfil på motorvägen i en omkörning, samtidigt som "poff" och motorn tvärdör. Då kan ju obehagliga saker inträffa om man exempelvis har en fartkåt dåre i en Koenigsegg efter sig. :?

//Skönt att det gick bra i alla fall.
Det är en återkallning ute för de modeller som har detta problem. Det är har att göra med mjukvaran. Det har enligt uppgift förekommit vid start. Så jag ska in och få mjukvaran fixad.

Sedan är det inte så att mc:n tvärstannar, motorn stoppar, men den rullar vidare som med en koppling indragen, så det går att hantera som det är nu, men inte jättekul, man får vara lite snabbtänkt. Sedan har det bara hänt mig en gång på 700 mil, med mestadels korta turer...

Som jag förstår så har inte de nyare AT detta problem och inte heller andra modeller detta problem. DCT finns även i Goldwing modellerna

Re: CRF1100 DCT haveri

Postat: tis 13 jun 2023, 22:35
av Ralf-FIN
Bra information och gott att det blev identifierat och att du får det fixat *thumb_up*

Re: CRF1100 DCT haveri

Postat: tor 10 aug 2023, 14:01
av Nesse
Honda MC Service i Karlstad uppdaterade programvaran på under 10 minuter, hann inte ens fika klart :-)