CRF1000 baktänder
Postat: sön 25 jul 2021, 23:14
Tjena gubbar. It has been a while!
Jag har precis nått 40.000 km på min CRF1000 och jag storälskar cykeln. Den är helt enkelt som gjord för mig.
Det enda jag stör mig ofantligt på är hur den baktänder med jämna mellanrum. Det smäller och tjoffar i luftboxen, vilket ju inte är okej. En motor som går bra skall helt enkelt inte baktända. Enligt förståsigpåare på andra forum skulle baktändandet vara ett resultat av för klen bränsleblandning. Att nutida hojar är klent ställda är ju sant och beror förstås på miljökraven för utsläpp.
Nu undrar jag om här finns någon annan CRF1000 ägare som upplevt baktändandet och kanske åtgärdat det på något sätt? Jag har börjat fundera om jag kan ha nån avgasventil som spökar. Insugsventilerna lär ingen ha behövt justera (shims), men avgasventilerna som har justerskruv har för några legat utanför toleransen.
Skriv gärna era tankar!
Samtidigt kan jag passa på och tipsa om mitt instagramkonto för den svarta skönheten, "crf1000_finland" . Välkomna att joina!
H: Matti
Jag har precis nått 40.000 km på min CRF1000 och jag storälskar cykeln. Den är helt enkelt som gjord för mig.
Det enda jag stör mig ofantligt på är hur den baktänder med jämna mellanrum. Det smäller och tjoffar i luftboxen, vilket ju inte är okej. En motor som går bra skall helt enkelt inte baktända. Enligt förståsigpåare på andra forum skulle baktändandet vara ett resultat av för klen bränsleblandning. Att nutida hojar är klent ställda är ju sant och beror förstås på miljökraven för utsläpp.
Nu undrar jag om här finns någon annan CRF1000 ägare som upplevt baktändandet och kanske åtgärdat det på något sätt? Jag har börjat fundera om jag kan ha nån avgasventil som spökar. Insugsventilerna lär ingen ha behövt justera (shims), men avgasventilerna som har justerskruv har för några legat utanför toleransen.
Skriv gärna era tankar!
Samtidigt kan jag passa på och tipsa om mitt instagramkonto för den svarta skönheten, "crf1000_finland" . Välkomna att joina!
H: Matti