Sida 1 av 1

TRANSALP MED SIDVAGN

Postat: tor 30 nov 2017, 13:58
av Olle Å
Transalp med sidvagn är ingen myt, utan en verkligen fint fungerande ekipage. Fick tanken för några år sedan då jag ibland tappade styrkan i högra benet och då kunde får till ett sidofall. Behövde då ett stödhjul, Köpte då en rysshoj , en Dnepr, men den var ju så jäkla opålitlig, så man fick ju hålla sig inom socknen. Fick då idén om att montera en sidvagn på Transalpen. Funderade lite på hur jag skulle gå till väga. Fick det godkänd av SFRO, sedan var ju den vanliga registreringsbesikningen, som också klarades av. Monterade en ryskt sidvagn på den, som jag modifierade genom att göra den lite mera strömlinjeformad fram. Anledningen till att smalna av den framtill var för att jag ville testa om det gick att köra ekipaget med lutande hoj. det gjorde det. Finns en snutt på Youtub där en BMW och sidvagn K 1600 kör med lutande hoj. Sedan uppkom problemet med att den blev jäkligt tungstyrd. Det löste jag genom att efterapa en Earl-gaffel som Ural har. Har kört tre turer i Norge i somras och det hela funkar fint. Så varför sälja hojen då ägaren blir gammal och så även hojen. Totalkostnaden blev inte så farlig. Besikningarna 5000:-, framgaffeln med nya dämpare 2500:- + lite annat 2500:- . 10.000 för en ombyggnad var ju ganska skäligt. Om någon vill ha en bild så maila mig [email protected] *pilot :clap :clap

Re: TRANSALP MED SIDVAGN

Postat: tor 30 nov 2017, 15:21
av Ralf-FIN
Häftigt *thumb_up*

Huvudsaken är ju inte vilket koncept som betraktas som det bästa enligt allmänheten, utan det bästa är väl helt enkelt vad som fungerar för en personligen och gör att man kan njuta av hojkörningen utgående från sina egna behov och villkor.

Visst har man under åren sett en hel massa bilder på Transalpar med sidovagn, så varför skulle inte det fungera bra. En otroligt pålitlig hoj som grund och en påbyggnad som gör det möjligt för dig att köra. Låter ju som ett alldeles förträffligt koncept som lät sig göras till ett bra pris dessutom :D