Sida 1 av 1

Strul med start

Postat: lör 08 apr 2017, 18:11
av Steonv
Hej!

Skaffade en transalp 600 från 96 i höstas. Problemet nu är att motorn drar sällan runt.
Den drar alltid runt med starthjälp och batteriet laddar. Efter 3-4 dygn ute försöker den starta, men efter 3-4 försök tar batteriet slut. Efter ett dygn är det 50/50. Är det bara tecken på att batteriet är slut, eller ska jag felsöka något innan jag köper nytt?

Re: Strul med start

Postat: lör 08 apr 2017, 18:19
av Fibern
Jag skulle nog testa ett nytt batteri. Hur mycket har hojen gått? Jag trodde jag hade fel på startmotorn, när min tidigare hoj, också en TA -96, gjorde likadant. Tog loss och kollade upp startern, men det var inga fel där trots 4-5000 mil. Bytte batteri och...voila.

ps. By the väg, välkommen till XL-forum. Gör gärna en presentation av dig och hojen.

Re: Strul med start

Postat: lör 08 apr 2017, 19:19
av Steonv
Tack! Ska presentera mig närmare.

Hojen har gått 4888 mil. Jag har kört ca 200 mil. Tidiga ägaren sa att han köpt nytt batteri inför förra säsongen, och eftersom jag tycker att det borde hålla längre så misstänker jag att det kan vara något annat galet. Men i och med att hojen alltid startar vid hjälpstart. Nytt batteri får det väl bli.

Re: Strul med start

Postat: lör 08 apr 2017, 19:52
av Stefan
Ja, det verkar allt som den naturliga startpunkten. Om föregående hade bytt till ett batteri från Biltema, kan det mycket väl ta slut fort, kvaliteten på dem förefaller "varierande" milt sagt. Förstår dock att man chansar på dem, ett Yuasa kostar ju skjortan.

Re: Strul med start

Postat: lör 08 apr 2017, 19:54
av Fibern
Då jag köpte hojen inhandlades även ett nytt batteri. Ett Varta, som jag trodde var ett kvalitets. Men redan andra sommaren gjorde den som din. Stått ute med ca +10 under natten. Drog på starten, den knattrade igång lite hackigt. Men om den sen stannade så var det ibland lönt i H-vete att få startmotorn runt. Det bara klickade. Tredje våren kollade jag den, utan att kunna påvisa nåt fel. Då blev det ett Biltema gel-batteri och sen var det inga problem i åtminstone fyra år, då jag sålde den.
Om det aldrig uppstår problem när du använder starthjälp, så misstänker jag att batteriet inte ger tillräckligt med Ah.

Re: Strul med start

Postat: lör 08 apr 2017, 20:37
av Steonv
Det är ett Yuasa, 12.6 Ah. Biltemas batteri har aldrig svikit mig tidigare, så ska se om det finns något som pasar.

Ibland saknar kag kick!

Re: Strul med start

Postat: tor 13 apr 2017, 08:28
av Bønne
Stefan skrev:... ett Yuasa kostar ju skjortan.
Alt er jo relativt, i min verden er 45,50 Euro plus fragt ikke "skjorten":

http://www.ebay.de/itm/Batterie-Honda-X ... Sw241YeLBT.

Og med et fornuftigt vedligehold (specielt ved stilstand), holder det i adskillige år, på min Varadero holdt det originalt monterede Yuasa i 7 år... *thumb_up*

Re: Strul med start

Postat: tor 13 apr 2017, 20:44
av Stefan
@Bönne, då har allt prisbilden ändrats sedan jag frågade min lokala dealer, minns jag rätt låg det på en bra bit över 1000:-, eller 100 Euro. Och det kan jag tycka är rätt dyrt. .. Men, som du säger, det är ju en stabil och hög kvalitet på dem, jag tog den kostnaden ändå, och det höll då så länge jag hade den hojen kvar.

Biltema däremot... förra hojen jag hade bara dog batteriet på över en natt, helt utan att några förbrukare låg på. Testade att ladda det, men det tog inte laddning. Nu var det ju garanti på hojen, men jag var långt hemifrån, och det var natten mot lördag, så jag fick ju skaffa något "så länge". Det blev ett Biltema. Det tog väl någon vecka innan jag var hemma igen och kunde kontakta stället där jag köpt hojen. De tog hem ett nytt batteri, laddade det och levererade det på kanske en vecka till. Jag tänkte att "jag kör väl vidare på Biltema" tills det dör, och ställer det nya på underhållsladdning under tiden. Det tog kanske två veckor till, så dog Biltema-batteriet! Så, där hade jag väl otur. Jag vet att det finns de som kört länge på sådana också, så jag tror kvaliteten varierar.

Re: Strul med start

Postat: lör 15 apr 2017, 16:32
av Bønne
Stefan skrev:@Bönne, då har allt prisbilden ändrats sedan jag frågade min lokala dealer...
Når du køber hos din lokale dealer, så er batteriet klar til brug, dvs. han har fyldt syre på op startladet det.

Det du køber på E-bay skal du selv fylde syre på (medfølger), og lade det et døgn før montering, det kan være der prisforskellen ligger. Da jeg købte til Varaderoen fulgte der en afmålt 6-delt forseglet flaske med, som man så trykkede ned i batteriets 6 huller. Derved blev forseglingen brudt og syren løb ned i batteriet. Når flasken var tom, var det så bare at sætte propper i og lader på, simpelt. Til Africaneren fulgte syren med i en 1 liter flaske, det skulle så fyldes på med en tragt, ikke noget problem, men den 6-delte flaske var lettere.

Re: Strul med start

Postat: lör 13 maj 2017, 09:43
av Steonv
Ett nytt batteri blev som ett nytt hjärta! Nu startar den som en pärla, varje gång!
Segt dock att beställa hem till vettigt pris Jag bor 4 mil till närmaste stad med bra utbud, litade inte på cykeln och bilen har varit upptagen varje dag.

Re: Strul med start

Postat: lör 13 maj 2017, 11:23
av Jokern
Skönt att det löste sig
Då behöver du inte "vänta" på bilen längre


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Strul med start

Postat: mån 15 maj 2017, 14:44
av Steonv
Väldigt! Blivit några roliga mil. Som "nyinflyttad" är det turerna som gör så att jag får se annat än vägen mellan hus och jobb.