Sida 1 av 1

vad bör vara servat vid köp?

Postat: ons 20 apr 2016, 13:22
av lindzan
Sitter och lurar på en transalp -08 som har gått 4650 mil. servad enligt bok tills de sista 1000, så vad borde vara gjort sen dess? Olja och filter har blivit bytt...
och vad borde en hoj på det miltalet vara värt?

Re: vad bör vara servat vid köp?

Postat: ons 20 apr 2016, 14:50
av Jokern
Om det är den gula i Strängnäs, så kanske du skulle prova på 35`annars vet jag inte vad en xl700 -08 är värd.. Men denna ser ju ut som ett bra köp.. Väskor, värmehandtag godyl.. Det ser bra ut...
Men kolla upp om kedjan är bytt, då den bör byttas mellan 3500-4200 mil annars hamnar du på en extra utgift på ca 2 tusen :-(

Men ser boken bra ut, så är det väl inget bekymmer..

Re: vad bör vara servat vid köp?

Postat: ons 20 apr 2016, 16:04
av Fibern
Om du funderar ytterligare på serviceintervall, så kika här, kapitel 3. http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=2&t=3226#p34352

ps. Priset verkar vara bra, vad jag kan föreställa mig. Är inte kedja och drev bytt så försök få ner en 2-3 tusen.

Re: vad bör vara servat vid köp?

Postat: tor 21 apr 2016, 17:59
av Stefan
Nästa "storservice" enl. bok är vid 4800 mil. Kan vara idé för förhandling. Samma program vi 3600, ventiler, stift m.m., de bitarna som är lite bökigare i jämförelse med drivpaket m.m.

Re: vad bör vara servat vid köp?

Postat: tor 21 apr 2016, 20:34
av lindzan
ventilerna fixade vid 2800 kedja och drev vid 3800... så då är det ju lite som kommer behövas fixas inom snar framtid? (jag kanske lär mig detta snart.. ;) )

Re: vad bör vara servat vid köp?

Postat: fre 22 apr 2016, 03:47
av Fibern
Det gör du säkert. Har du någon erfarenhet av mekande så finns det mycket tips i forumet för "självfixaren". Och det man inte hittar går att fråga om. Är köpet klart eller? Om och när vill vi gärna se den på bild med lite omdömen och dylikt under till exempel "Min XL-maskin".