Fibern: Gyllene Pantern
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Jag är nog lite gnällig för att det tagit så lång tid här nere i södern.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Nu så. Nya däck. Ny kedja och drev. Ny olja och filter. Nytt batteri. Startar lätt som en plä...äsch, lätt som en Honda, så klart.
Då återstår bara testkörning. Så småningom ner till mc-verkstan i stan och få kedjan nitad. Så jag inte åker på en nit.... senare i mc-livet...
Då återstår bara testkörning. Så småningom ner till mc-verkstan i stan och få kedjan nitad. Så jag inte åker på en nit.... senare i mc-livet...
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Då jag började på de nya däcken förra våren, hade däcksnubben jag anlitat för bytet, haft det besvärligt med balanseringen av framdäcket. Jag gjorde till och med en extra balansering och fick lägga till ca 20 gram till de kanske 40-50 han lagt på i balanserings-maskinen. Tokigt mycket tycker jag nog.
Märkte redan på besiktningen i våras att den vibrerade lite för mycket när Opus-snubbarna tryckte på med hjul-spinnern. Men även vid ca 120 blås kändes små vibrationer.
Så jag tog idag bort samtliga gamla vikter, drog runt däcket så att fabriksmonteringen hamnade jämte ventilen. Och vips...så blev det mindre obalans än det varit tidigare, med en massa gammalt bly häftat på fälgen. Jag har för mig att en del påstår att markeringen ska vara mitt emot ventilen, men kanske jag haft fel. Nu räckte det med kanske 15 gram för att jag skulle bli nöjd. Inemot 90 % från perfekt.
Synd bara att dagens vikter av zink ska vara stenhårda så man inte orkar dela dem med stor avbitare. Nu blev det att såga med bågfil, men det funkade bra det med. Imorgon ska jag testköra. Blir väl en repa med 150 meter på bakhjulet, sen lägga ner hojen i 120 och accelerera upp i 180 - 190.
ps. ska även testa att klippa vikter med bultsaxen, det dök upp för mitt inre just i skrivande stund
Märkte redan på besiktningen i våras att den vibrerade lite för mycket när Opus-snubbarna tryckte på med hjul-spinnern. Men även vid ca 120 blås kändes små vibrationer.
Så jag tog idag bort samtliga gamla vikter, drog runt däcket så att fabriksmonteringen hamnade jämte ventilen. Och vips...så blev det mindre obalans än det varit tidigare, med en massa gammalt bly häftat på fälgen. Jag har för mig att en del påstår att markeringen ska vara mitt emot ventilen, men kanske jag haft fel. Nu räckte det med kanske 15 gram för att jag skulle bli nöjd. Inemot 90 % från perfekt.
Synd bara att dagens vikter av zink ska vara stenhårda så man inte orkar dela dem med stor avbitare. Nu blev det att såga med bågfil, men det funkade bra det med. Imorgon ska jag testköra. Blir väl en repa med 150 meter på bakhjulet, sen lägga ner hojen i 120 och accelerera upp i 180 - 190.
ps. ska även testa att klippa vikter med bultsaxen, det dök upp för mitt inre just i skrivande stund
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Fibern: Gyllene Pantern
@Fibern. Tycker nog att minst 200 meter ska man köra på bakhjulet
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Ha ha Peter. Nåja får väl bli 250 då, så du blir nöjd.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Varje gång jag är ute åker jag på bakhjulet...!
Re: Fibern: Gyllene Pantern
...sedan är det ju så att jag också åker lika mycket på framhjulet samtidigt.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Fibern: Gyllene Pantern
@Fibern. Jag ser fram mot en demonstration av detta på träffen
Då ska det filmas!
Jag visste att det var en liten jävel under den gula hjälmen
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Då ska det filmas!
Jag visste att det var en liten jävel under den gula hjälmen
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Jodu @Fibern. Just likt dej det!!
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Nu sket det sig. Förstås! Naturligtvis som med en massa annat skit.
Då framhjulet var på på plats, åtdraget och allt, skulle bara framskärm återmonteras. Den högra bulten som håller skärmen mot fjäderbenet går trögt, (varför ska något gå lätt ) var nästan dragen i botten då den gick av.
Nu står den där den står...och kan inget annat. Inte jag heller.
Då framhjulet var på på plats, åtdraget och allt, skulle bara framskärm återmonteras. Den högra bulten som håller skärmen mot fjäderbenet går trögt, (varför ska något gå lätt ) var nästan dragen i botten då den gick av.
Nu står den där den står...och kan inget annat. Inte jag heller.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Fibern: Gyllene Pantern
@Fibern. Du vet väl att det är Murphys lag som gäller! "If anything can go wrong, it will go wrong"
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Jag känner inte den där Murphy, Peter.
Jag är däremot helt utan erfarenhet av gängreparation, men ska få hjälp av en skogsmaskinreparatör här i närheten. Eller en före detta egentligen.
Kan man skruva och meka i så stora maskiner, kanske det funkar även på hojar.
Håll tummarna.
Jag är däremot helt utan erfarenhet av gängreparation, men ska få hjälp av en skogsmaskinreparatör här i närheten. Eller en före detta egentligen.
Kan man skruva och meka i så stora maskiner, kanske det funkar även på hojar.
Håll tummarna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Vi håller varenda tumme @Fibern
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Tjaa, nåja, får duga med en lite sned bult och med lite kortare gänga, då undertecknad inte fick bort den avbrutna bulten utan att borren dragit lite snett.
Polaren Bengt fick borra några millimeter extra och gängade sen till det hjälpligt. Borde nog sitta med lite gänglåsning.
Testet av balanseringen blev jag dock nöjd med. I vart fall upp till 120. Ser rätt tufft ut med en gammal Africa Twin utan framskärm.
Polaren Bengt fick borra några millimeter extra och gängade sen till det hjälpligt. Borde nog sitta med lite gänglåsning.
Testet av balanseringen blev jag dock nöjd med. I vart fall upp till 120. Ser rätt tufft ut med en gammal Africa Twin utan framskärm.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Det var den här bulten som brast vid återmontering av framhjulets stänkskärm och framgaffelskydd.
Misstänker att tidigare ägaren dragit gängen fel vid någon montering, för redan i fjol när jag bytte däck, gick bulten trögt. Dock inte så trögt att det motiverar att den skulle knäckas. Möjligen hade den då gått så tungt att den mattats så pass att två av och påmonteringar senare gav den upp.
Finns säkert att beställa via Honda, men hur lång leveranstid det skulle bli, vågar jag inte ens gissa. Dessutom blev jag tvungen korta ner till en kortare bult efter borrning och gängning, då vi inte fick ut allt av den gamla.
Som det syns på bilden, en specialbult med fastgjuten distanshylsa överst. Har kapat till en distans av ett smalt rör, så att jag inte drar sönder plasten i framgaffelskyddet.Misstänker att tidigare ägaren dragit gängen fel vid någon montering, för redan i fjol när jag bytte däck, gick bulten trögt. Dock inte så trögt att det motiverar att den skulle knäckas. Möjligen hade den då gått så tungt att den mattats så pass att två av och påmonteringar senare gav den upp.
Finns säkert att beställa via Honda, men hur lång leveranstid det skulle bli, vågar jag inte ens gissa. Dessutom blev jag tvungen korta ner till en kortare bult efter borrning och gängning, då vi inte fick ut allt av den gamla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 136
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Jag beställde en sådan bult med distanshylsa av min lokala Honda-kran för ett par veckor sedan. 30 spänn och tog 4-5 dagar att få.
(edit pga felskrivet pris)
(edit pga felskrivet pris)
Senast redigerad av monza den tor 27 jun 2019, 07:12, redigerad totalt 1 gånger.
// //
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
@monza
Har Varaderon också såna bultar?
Jag hoppas nu bara att min nyinsatta bult kommer att sitta kvar. Hittade en liten plastflaska med blå Loctite. Vet inte hur gammal den är, men vätskan var då flytande, så hoppet lever.
Har Varaderon också såna bultar?
Jag hoppas nu bara att min nyinsatta bult kommer att sitta kvar. Hittade en liten plastflaska med blå Loctite. Vet inte hur gammal den är, men vätskan var då flytande, så hoppet lever.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Jo såna skruvar finns en hel del på Varaderon
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 125cc
- Inlägg: 136
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Re: Fibern: Gyllene Pantern
@Fibern: Jag tror Varaderon är byggd runt den sortens bultar. Nä, men kåpor o skyddsplåt har dessa bultar. Och dom var ju "gratis" i jämförelse med vad jag trodde de skulle kosta.
// //
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Då får ju magister Stefan träda in och säga ifrån. Det där är inga bultar, det är skruvar. En bult har aldrig några gängor
Så det så
(Det är nog den vanligaste missuppfattningen av alla när det gäller fästelement)
Så det så
(Det är nog den vanligaste missuppfattningen av alla när det gäller fästelement)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen