Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Scarpie
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 03 jun 2015, 22:53
Answers: 0
Hoj: XL1000-02
Ort: Göteborg

Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av Scarpie »

Hej alla i vintermörkret,

Sitter och planerar våren lite här.
Har en cykel på ca 6000 mil och undrar om det är värt att följa service-intervallerna i boken när miltalen börjar bli lite högre?
Tänker att det är mycket pengar och vill veta att det är mer värt att lägga dom på service varje år eller att fixa det som fixas bör om/när problem uppstår?

Hur gör ni?
Bästa är väl om man har kunskapen/utrustningen att göra en komplett service själv, men riktigt där är jag inte ännu..
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av AndersG »

Mycket går ju att göra själv...
Men hur som helst har jag nog bytt ståndpunkt genom åren. Numera tror jag det till och med är billigare att underhålla. Dvs att lägga tid och pengar i förväg.

Min har gått drygt 10'. Jag gör inte heller allt. Men det jag inte gör ser jag till att få gjort ändå. Och, jag tror att intervallerna är rätt väl satta.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av Peter »

Det är väl som med oss själva.
När vi blir äldre kräver vi lite mer underhåll.
Men ger man kärlek får man kärlek tillbaka!
Det är väl det det handlar om :rock-on
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av Ivar »

Jag servar enligt bok fast jag gör jobbet själv forutom när det är ventilkoll.
Var med mekanikaren förra gången och servade när det var ventilkoll så nästa gång...... kanske jag provar på själv.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av Laffe »

Försöker att göra servicen själv, det jag nu klarar av. Precis som Ivar lämnade jag bort ventilkollen, men sen har man mycket hjälp av handboken och härifrån om det är nåt man kör fast på.
Säger som Anders - det är nog billigare att underhålla trots allt.... *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av Jokern »

Eftersom min hoj är från -07 och i nuläget, bara rullat 2000 mil, då är det bara luft/olja byte som står på min lista dom nästa många milen..
servicen som heter 2400mil är helt onödig och det samma som 4800mil service.. Dessa är med ventil kontroll och jag tror att Honda har kopierat detta intervall schema från deras RR hojar, då man kör hårdare med RR hojar (jag gjorde iallafall)..
Va jag har hört från dom olika Honda mekaniker, så är det överkurs att kolla ventilspel vid 2400/4800 mil på XL1000 och SP1:an.
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av hogge »

Jag servar min enligt boken. Så länge det är garanti på hojen så lämnar jag in den för att få stämplarna i boken annars är garantin rökt. Gjorde min 2400 mils service strax innan garantin gick ut så då kollades även ventilerna. Alla var inom spec. Men det är inte fel att kolla. Så länge det inte behövs justerar så är det hyfsat enkelt att göra själv.
Tur jag hade stämplarna i serviceboken för då byttes även kamkedjesträckarna på garantin då jag klaga på lite lätt skrammel från dom vid kall motor.
Nåt som man inte ska fuska med på är byte av bromsvätska. Ren säkerhet+ att ABS hojarna är känsliga för gammal bromsvätska. Abs modulatorerna är inte gratis. Ca 10 000:- styck. Sitter en för främre och en för bakre kretsen.
Tror även det är lite som Jokern säger att det är lite onödigt på våra hojar då dom körs lite annorlunda än en sporthoj. Men man ska komma ihåg att vi har en gammal motorkonstruktion som är lite mer service krävande än en nyare.Är ju som sagt inte fel att kolla. Som tex en kompis har en Yamaha R1 med nya crossplanemotorn. Ventilkoll först vid 5000mil trots det är en sporthoj.
Hogge
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av Jokern »

Såklart man skall följa service intervallerna, precis som @Hogge har gjort, när det rör sig om fabriksgarantin..
Men nu är min ju en -07:a och garantin är borta..
Men jag sparar och tar bilder på varje service jag gör på min.. Bromsolja byte görs hos Påarp`s Mc Service, av Johan, han kan oxå sätta en stämpel i boken, som är godkänt.
Det är ju klart att den nästa ägare till min, vill ju gärna ha lite historik om motor o service... Det vill man ju själv ha, fast hojen är äldre än va garantin är..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av V Saarela »

Har hört det förr....men jag fattar inte att en Hondamek säger att det är överkurs att kontrollera ventilerna. Visst, det är sällan dom behöver justeras vid 2400, men det händer. Har fått själv justera på ett par "lågmilare"(Varadero o VTR) Förutom dessa på en del andra märken med shims där miltalen varit betydligt lägre. Räcker ju att en ventil ligger ur spec och det är ju inget man märker varken start eller tickande.

Ventilerna är ju ändå relativt lätta att kontrollera på en Varadero. Lite sunt förnuft och tummen inte mitt i handen så är det ju heller inget heller som man direkt kan ta sönder.Det blir lite värre när man ska justera.....men då kan man ju lämna bort jobbet om det skulle visa sig vara så.

Så, är det just din hoj den där med ventilen/ventilerna ur spec? Kontrollera/låt nån annan kontrollera så kan du sova gott och framför allt, det känns jävligt bra i själen efteråt :-)
Användarens profilbild
Scarpie
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 03 jun 2015, 22:53
Answers: 0
Hoj: XL1000-02
Ort: Göteborg

Re: Fortsätta med service "enligt boken" även >6000 mil?

Inlägg av Scarpie »

Ja det blir nog en incheckning på någon firma i vår för service då. Låter klokt som ni säger. Sedan kan man lära sig cykeln mer grundligt och göra mer enkla saker själv framöver.

Finns det några här i Göteborg med omnejd som har rekommendationer på bästa ställe att lämna in på? Där man kan lita på att dom inte hittar mer fel än vad som verkligen finns för att sälja mer? Hur är Honda Center vid Sisjön?
Skriv svar