Elektronik vs Mekanik

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Elektronik vs Mekanik

Inlägg av Fibern »

Har funderat en del på fördelar/nackdelar, gillar/ogillar med mera när det gäller trådrubriken. Inte direkt någon kamp mellan de olika systemen, mer jämförelse mellan för/nackdelar.
Och när jag läste Skyes känsla efter ha kört ONB- hojen* (*= onämnbara märket)...


"Sammantaget så är det åt detta håll det lutar åt. Elektronik och alltid få lämna in hos kvalificerad mekaniker oavsett märke. Nya AT är även åt detta håll. Elektroniken börjar ta över förarmisstagen och lär man sig då manövrera sin hoj när datorn och chip börjar haverera. Lite som JAS på Långholmen 1993. Kanske är jag gammalmodig men hoj för mig är mycket att jag skall kunna underhålla den själv."

...beslöt jag att pejla intresset av en sådan tråd. Inte bara för mc, utan bil, traktor ja alla tänkbara motordrivna redskap. Nu börjar ju en del "extravaganser" dyka upp på snöslungor och gräsklippare med, som exempel. Tillförlitlighet eller säljargument.
Vad gillar du? Vad ogillar du? Finns det utrustning du saknar? Eller vill bli av med?

Själv föredrar jag nog den mc-modell jag för närvarande har. Och det av liknande skäl som Skye skrev om. Jag klarar att fixa en förgasare. Ett vanligt elfel är relativt lätt att hitta. För mycket elektronik och jag går bet på det mesta.
Insprutning är bra, men krånglar den så är det verkstad som gäller.

För bilar gäller helbilsgodkännande med skärpta regler från 2005. Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att bilprovningen ska underkänna en sån bil om en enda kontrollampa saknar funktion.
Bilar och motorcyklar tenderar att ha mer och mer elektroniskt "tjafs", precis som Skye nämnde. Jag tycker inte du är gammalmodig, i så fall är vi fler som är det, men att köra hoj handlar för mig om att framföra och manövrera den själv. Inte med någon jädrans elektronik jag måste lita till. Likaväl som jag även gärna vill kunna felsöka och serva den på egen hand.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Elektronik vs Mekanik

Inlägg av Peter »

Jag håller med dig Fibern.
All elektronik är nog bra när det fungerar. Men när det börjar krångla, då är det inget kul längre.
ABS tycker jag fyller en bra funktion.
På bilar är det teknik för teknikens skull!
Nä ta fram grejer som går att laga utan att behöva en dator :rtfm
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Elektronik vs Mekanik

Inlägg av Stefan »

Jag lutar mer och mer åt ditt håll Fibern. Visst, insprutning funkar ju bra så länge den funkar, men...
ABS kan ju vara rätt händigt också, men när man läser om nyare större hojar undrar man, ska vi verkligen inte kunna köra själva :conf:
Mardrömmen är väl när vi ska ha självkörande hojar :shock: :shock: :conf: Det hoppas jag väl blir efter min tid :D

Dock tror jag Skye har en tanke, på bilsidan har vi ju tämligen kompetenta instrument för att kolla och agera på OBD-bussen. set borde ju inte stå på innan vi kan hacka vår nästan nya hoj.

Men, jag känner nog också att det går lite väl snabbt åt "slit-och-släng"-tanken,.

"Vill den inte starta? Byt ECU'n" (till priset av en halv hoj). "Funkar inte ändå? Köp en ny" :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Elektronik vs Mekanik

Inlägg av Fibern »

Nu var inte min mening att tråden skulle handla enbart eller mest om hojar, utan motorer och fordon i allmänhet. Men skit samma, mig kvittar det.
När det gäller bilar, så är vi ju ibland försöksförare åt industrin, då de introducerar innovationer som knappt hunnit testas.
Och hur länge och säkert fungerar till exempel snöslungor med "joystick-styrning?
Skulle någon av er vilja "köra" en bil som styr och gasar själv? Då är det ju lika bra ta tåget. Om det nu går något. :roll: Eller bussen.
Det hela känns lika onödigt som att datorn talar om för mig när jag stoppar i pluggen i hörlursuttaget. ? Som om jag själv inte vet om det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Elektronik vs Mekanik

Inlägg av Fibern »

Det är kanske nödvändigt att ha en varnare när bilen kommer för nära framförvarande. Någon/några i kön sitter och knappar på telefonen och uppmärksammar inte att raddan framför har saktat in. Pofff! Seriekrock.
Det är ju också en konstig trend i dagens samhälle. Vi är väl, eller åtminstone näst intill, dator och telefontätaste landet i världen, men folk kan eller vill inte tala med varandra längre. Det ska knappas på smartfån eller dator via (a)sociala medier istället. Då är det ju mindre vanskligt att prata i luren, än att sms:a då du kör bil. Just det, "asociala". Har man ett par hundra vänner på fejsboken och aldrig träffat en enda av dom, då har gränsen för asocialt beteende passerats.
Kanske somliga sitter och surfar medan de kör. Inte länge sedan en mamma som hämtat barnet på förskolan, fick se att bussföraren satt och tittade på film medan han körde.
Så även telefoner kan få en plats bland "elektronik".
För länge länge sedan, då det bara fanns telefoner i hemmen. Då klarade vi oss trots allt med att prata. Och tog någon bilen till affären en mil bort, så var det vanligt att fråga närmaste grannen om han behövde nåt och så stannade han till på kaffe där på hemvägen.

Nejdå, he var in't bätter förr, he jär bara sämmer nu. som Affe på arenan brukar säga.

Kanske lite väl kategoriskt, men det är nog mycket hur vi använder saker och ting, som påverkar hur utgången blir.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Elektronik vs Mekanik

Inlägg av hogge »

Som sagt elektronik är bra så länge det funkar. Brorsan har en Mercedes AMG S klasss. Fullproppad med elektronik. Farthållare som själv bromsar om du kommer för nära bilen framför och gasar själv på igen när avståndet är ok igen. Något som är bra på den är nightvision. På kvällen kan man få panelen där hastighetsmätaren är att visa av vägen framför dig. Söker efter värmekällor som blir som röda siluetter på skärmen långt innan man ser det själv. Bra vid djur och fotgängare. Fast bäst med den är att där är ett djä... drag iden. *virrig* Är en 2010 men allt har funkat bra än men det kommer säkert ändring på det nån gång. Och då är det inte kul.
Hogge
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Elektronik vs Mekanik

Inlägg av Fibern »

Ett exempel ytterligare på pryttlar vi inte behöver. Gjorde mig rent förbannad i dag.
Löstagbar dragkrok. Till vilken nytta?
Då jag på bilprovningen senast fick veta att det inte var bra att åka omkring med draget isatt, så har jag anammat den uppmaningen. Fäste kroken i måndags då jag skulle hämta ett lass ved. Vredet till låsningen (Subaru original) har aldrig varit särskilt lätt att få runt och nu idag när jag skulle ta loss eländet så satt det nåt så ini helv...ja ni vet.
Tog hjälp av en skiftnyckel men intet hände. Juckade fram och åter och då...ja jävlars, so gick axeln till vredet av jäms med draget. Då ser jag att hela vredet och axeln är i ett stycke....aluminium. :ffs
Jaha, där står jag nu med ett drag som inte godkänns av bilprovning och kostar säkert en handfull tusenlappar att åtgärda.
Vem faaan behöver löstagbart drag?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Elektronik vs Mekanik

Inlägg av Stefan »

Fibern, jag håller med i väldigt mycket, trots att jag gillar teknik. Det är väl som du säger, tekniken kan många gånger vara bra i sig, det handlar kanske mer om HUR den används. Jag menar, inte många gillar krig, men trots allt har ju många bra grejer som vi ser som självklara idag, kommit från just vapenindustrin, microvågsugnen är väl ett exempel om jag nu minns rätt.

Men, för att återgå lite till din trådstart, det blir lite väl mycket slit-och-släng i spåren av den också. En sak är väl kanske när vi dumpar den årsgamla mobilen i en skrivbordslåda för att det kom en ny modell, men när vi kommer till bilen, så är den ju ofta den, näst efter bostaden, största investering vi gör. Och när du då får en liten lampa i panelen på en (som du själv upplever det) i övrigt utmärkt fungerande bil, tvingas uppsöka verkstad och där får reda på att reparation knappt är värd det på en 4 år gammal bil, så börjar man ju fundera. "Behövde jag verkligen alla de finesserna :conf: "

En annan vinkel är ju också: om nu bilarna ska göra jobbet själva, vart tar det oss som bilförare? Vad tar vi oss till när elektroniken lägger ner? Eller vi är först med att upptäcka en bugg i programvaran?

Vart tar integriteten vägen när våra bilar är ständigt uppkopplade? Biltillverkaren har full koll på våra körmönster m.m. Då lär ju såväl försäkringsbolag som polis vara ytterligt intresserade av att komma åt dessa data, Drar man det sedan till sin spets, kanske bilen själv tar oss till en butik vi visat intresse för för ett par månader sedan i stället för fiket vi egentligen ville till, för det tyckte Google/Apple var bättre.

Kanske lite dystopiskt, men... det känns ju inte helt avlägset ändå. När vi nu ändå halkade in på bilar här under allmänt :D

Utöver pengarna, var det faktiskt en anledning till att jag valde en Dacia som första nya bil i livet, ganska begränsat med elektronik i grundutförande, sedan fick jag själv välja till det jag tyckte var värt pengarna att ha. Och jag trivs fortfarande helt OK med den bilen. Även om det finns en hel del andra jag gärna skulle ha om Lottot gick in någon gång :naughty: *visslar* *virrig*

Men Affen är jag lik förb...t bra sugen på :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar