Sida 1 av 2

Kylarvätska

Postat: sön 28 jun 2015, 19:31
av Daimbag
Tar denna fråga i en ny tråd.

Ska fylla på med ny Kylarvätska. Det står att man ska fylla 2,8 liter, fick i nästan 1 liter sen är det stopp. Antagligen ligger det luft i systemet. Har testat att starta och fylla på igen men det rinner över direkt, även på andra sidan. Vad gör jag??

Re: Kylarvätska

Postat: sön 28 jun 2015, 19:54
av Daimbag
Nej det har jag inte gjort, trodde bara att man fyllde på via det svarta locket på högersidan. Går ut och kollar med en gång

Re: Kylarvätska

Postat: sön 28 jun 2015, 21:10
av Daimbag
Helvete! Där kom nästa problem...
Hällde på kylarvätska innanför kåpan och starta upp. Tyckte den gick lite dåvt när han gick på tomgång, när jag skulle köra iväg ville hojen dö hela tiden och jag fick ge mer gas, till slut var det precis som han nästan kvävdes. Nu går den inte att starta alls, den tänder och jobbar runt, pyser lite i avgasröret men stannar med en gång. Vad kan jag ha gjort för fel?? Har bara bytt lameller, bytt olja och kylarvatten.

Kylarvätska

Postat: sön 28 jun 2015, 21:36
av Fog
Daimbag skrev:Helvete! Där kom nästa problem...
Hällde på kylarvätska innanför kåpan och starta upp. Tyckte den gick lite dåvt när han gick på tomgång, när jag skulle köra iväg ville hojen dö hela tiden och jag fick ge mer gas, till slut var det precis som han nästan kvävdes. Nu går den inte att starta alls, den tänder och jobbar runt, pyser lite i avgasröret men stannar med en gång. Vad kan jag ha gjort för fel?? Har bara bytt lameller, bytt olja och kylarvatten.
Gnista...luktar stiften soppa?


Skickat från min D6503 via Tapatalk

Re: Kylarvätska

Postat: sön 28 jun 2015, 21:42
av Daimbag
Jag öppnade och fyllde bara på på högra sidan, tittade på sprängskiss och det såg inte ut som att det fanns något ställe att fylla på. Kan detta vara anledningen till att han dör hela tiden och känslan av han blivit "strypt"?

Re: Kylarvätska

Postat: sön 28 jun 2015, 21:48
av Fog
Hmm jag tror inte det har med kylarvätskan att göra, mer att det är fel på bränsle tillförseln.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Kylarvätska

Postat: sön 28 jun 2015, 22:12
av Daimbag
Det kanske är så att jag råkat klämmt någon slang när jag har Hållt på med lamellbytet. Ska kolla över hojen i morgon. Känns lite som att leta efter en nål i en höstack just nu. Tyckte att det kom lite svart rök vid första starten.

Re: Kylarvätska

Postat: mån 29 jun 2015, 05:37
av V Saarela
menlöst

Re: Kylarvätska

Postat: mån 29 jun 2015, 06:55
av Daimbag
Hur kan man säerhetsställa att vattnet cirkulerar som det ska och att vattenpumpen fungerar som det ska?

Re: Kylarvätska

Postat: mån 29 jun 2015, 10:56
av Daimbag
Sitter på jobbet och funderar över vad som kan ha hänt med hojen. Många jag talat med tror att det kan ha med bensinflödet att göra. Kan det vara så att man råkat klämma någon slang kanske, kanske en vakuumslang. Får riva runt i kväll och kolla.

Re: Kylarvätska

Postat: mån 29 jun 2015, 10:57
av Laffe
Mycket troligt att en slang vikt sig/kommit i kläm.


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse

Re: Kylarvätska

Postat: mån 29 jun 2015, 11:08
av Daimbag
ingen aning vad det är för bränslepump och vet inte om den är bytt sen tidigare. Köpte hojen för lite drygt en månad sedan.

Re: Kylarvätska

Postat: mån 29 jun 2015, 11:23
av Daimbag
Ok ska kolla upp bränslepumpen, frågan är bara varför den nu helt plötsligt skulle ge sig. Hur kan man kolla så att den fungerar, finns det något sätt?

Re: Kylarvätska

Postat: mån 29 jun 2015, 15:29
av Daimbag
sprang hem på lunchen förut och käkade, passade då på att prova att starta den för att om det var någon skillnad från i går. Nu startade hojen men efter att ha gått på tomgång några minuter så dog den. Det måste ju bara vara någon slang som sitter i kläm. Nu gäller det ju bara att hitta var.

Re: Kylarvätska

Postat: mån 29 jun 2015, 23:14
av Daimbag
Plockade precis bort bränslefiltret och blåste i det, i början gick det inte sen när jag tog i så släppte det och det kom ut någon skit ur det. Nu går hojen igen!
En fråga bara, tycker att locket till vattenpumpen blir jäkligt varm, brukar den bli det?

Re: Kylarvätska

Postat: tis 30 jun 2015, 06:49
av Fibern
Den bör rimligen hålla samma temperatur som kylvätskan inuti. Dvs någonstans kring 80-90 grader.

Re: Kylarvätska

Postat: tis 30 jun 2015, 12:28
av Fog
Daimbag skrev:Plockade precis bort bränslefiltret och blåste i det, i början gick det inte sen när jag tog i så släppte det och det kom ut någon skit ur det. Nu går hojen igen!
En fråga bara, tycker att locket till vattenpumpen blir jäkligt varm, brukar den bli det?
Kul om det bara är lite skit i systemet(filtret), hoppas hojen funkar nu Bild

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Re: Kylarvätska

Postat: ons 01 jul 2015, 08:51
av Daimbag
Tack för all hjälp!
Nu verkar det som om allt fungerar!! Efter att ha gjort rent bränslefiltret tog jag mig en sväng och hojen gick hur bra som helst. När jag kom tillbaka märkte jag att den läckte olja så det var bara att tömma på olja och kylarvätska, plocka bort oljekåpan och lägga på monteringspasta. I eftermiddag ska den fyllas på med olja och kylarvätska efter att tätningen torkat i 24 timmar sen blir det åka.

Re: Kylarvätska

Postat: ons 01 jul 2015, 08:55
av Peter
Härligt när man får ordning på grejerna

Skickat från luren

Re: Kylarvätska

Postat: ons 01 jul 2015, 09:17
av Fibern
@Daimbag
En stilla undran bara. Varför tömmer du kylarvätskan för oljeläckage?
När du bytte lamellerna trodde jag att du hade nåt krångel med kylare/kylvätska också.