Lule-Auschwitz 2014

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Freddy »

Tanja og jeg har også besøkt konsentrasjonsleiren som bildene er fra. Etter noen timer der kjørte vi videre til Praha. En meget tyst kjøretur kan jeg huske....
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Fibern »

Jag har ju sett bilder därifrån, dokumentärer om lägren sedan ungdomen, men fortfarande klumpar det sig i halsen när jag tänker på alla mänskliga tragedier som utspelats både där och när familjer splittrats etc. etc.

Och så finns det idioter som fortfarande hävdar att det aldrig hänt.

Tack för påminnelsen Rydde.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Efter Auschwitzbesöket har mer än halva onsdagen redan passerat. Vi har ett hotell bokat i Tjeckien i nån liten stad som heter Hradec Králové. Eftermiddag och kväll efter Auschwitzbesöket ägnas åt färden dit som går över mycket småvägar. Lågt tempo men vacker landsbygd. Vi blir lite förvånade att det är ganska mycket lastbilstrafik även på de mindre vägarna. Klockan hinner nog bli ungefär 21 innan vi anländer till Hotell Cernigov som är vårt stopp idag. Efter incheckning spenderas en timme eller så i lobbyn (med lite dryck och tilltugg) med hotellbokning för nästkommande dag. Då ska vi besöka byn Kutna Hora som har en kyrka med udda besmyckning, hälsa på i Prag och sedan åka upp i Tyskland.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Peter »

Lite ot. Men i hradec kralove har jag varit på träningsläger två gånger Men det var på den tiden då den enda reklam som fanns var på partimedlemmar Men god öl hade dom

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av mel »

Det är kul språk dom pratar där nere. Dom verkar ha kastat upp en massa konsonanter och vokaler i luften och låtit dom landa lite hur som helst...
Ibland är det nästan bara konsonanter. Extra kul då när något heter Kutna
Hora.... Så mogen är jag.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

På torsdagen besöker vi först den märkliga kyrkan i Kutna Hora.

Vi parkerar vid den stora kyrkan...
Bild

Men promenerar raskt till huvudattraktionen som ju är den lilla kyrkan!
Bild
Bild
Bild

Extra-material: Tjeckisk elinstallation. Det är nog IP44...ish...
Bild
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Glömde skriva men jepp, det är riktiga mänskliga skelettdelar.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av mel »

..och man har en konstant nyproduktion tack vare elektrikerkåren...
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Fibern »

rydde skrev:Glömde skriva men jepp, det är riktiga mänskliga skelettdelar.
Bra rydde. Jag var just på väg att fråga. *thumb_up* Är det av de stackare som slitit ihjäl sig under kyrkbygget?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Stefan »

Tack för bilder, Rydde *thumb_up*

Men, jag skulle nog inte skylla på elinstallationen, förutsättningarna är ju som de är, och i mina ögon ser det nog ut att vara vad man kan begära, IP-klassningen är nog OK, och väl utmärkt med blixt. Men, visst, standarder skiljer så klart...

Men, lite intrassant hur man i olika kulturer hanterar döden...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av mel »

Nej, jag skojade förstås med vår tro på att just vi gör allt på rätt sätt. Det blir tokigt här också. En flygkompis och rörmokare dog under en diskbänk pga en felinstallerad diskmaskin.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av mel »

Rydde; kom ni inte över bergen på väg till Tjeckot?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Stefan »

@Mel, beklagar kompisen, men som gammal industrielektriker så... 8)

Häpp!!! Nu spökar det :conf: D.v.s., ursäkta dubbelpost :oops:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2406
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Ralf-FIN »

Trevlig berättelse om än med ett otrevligt innehåll, som jag dock håller med om att det är hälsosamt att påminna om *thumb_up*

Det bästa jag finner med att läsa allas "utlandsberättelser" är ju hur enkelt det egentligen är att ta sig ut ur "komfortzonen" och att allt ändå funkar bra :)

Kör ju ofta hyrbil utomlands och har ju snurrat på lite överallt på denhär globen och det är faktiskt enklare än man skulle tro, håller man sig dessutom till småvägarna, byarna och småstäderna så är det 99% garanti att man bara stöter på trevligt folk *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Mel: Vi hade inte mkt till berg vid vår Polen -> Tjeckienövergång men vi passerade nått litet område som heter Bardo. Det är något reservat eller liknande. Där var det plötsligt lite kuperat och lummigt med höga träd och överhäng på sidorna. Och vägen svepte fantastiskt. Tyvärr fick vi bara slösa dem med att köra ikapp långtradare på långtradare :-( Men iaf vackert område!

Efter Skelettkyrkan gled vi iväg i riktning nordväst mot Tyskland. Vi närmade oss Prag och började köpslå hur vi skulle göra. Hitta någon vägkrog att käka på? Blåsa vidare? Köra in mot Prag. Eftersom vi känner oss små och är i okända territorier så känns det lite motstånd att köra in i Prag mitt på blanka dagen...men till slut tar vi vårt förnuft till fånga, det är klart att vi ska köra in i Prag och kika. Så får det bli!

Vi kör med intercom mellan mig och micke. Jag ligger först. Vi har båda Garmin montana och europakartan. På så sätt hjälper vi varandra läsa kartor och filplacera oss rätt. Bra med extra ögon och kartläsarhjälp! Vi märker hur vettiga folk är i trafiken också. Man märker oss och släpper in oss och lämnar plats för filbyten. Till slut kommer vi fram till centrala Prag och fulparkerar upp hojarna mitt på ett stort promenadstråk! +31 och dyngsura svidar vi om till shorts och t-shirt mitt framför ögonen på de stackars promenerande pragborna! Värdesaker stoppas i packväskor. Resten hänger vi över hojarna bara. MC-kängorna ställs tjusigt bredvid hojen.

Inkörning till Prag
Bild

Parkerade där svart/vita scootern står (tack google maps för bilden)
Bild

TGIF i Prag levererade lunchen
Bild

Strosade omkring lite
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tjeckisk Stebeltuta, blev bara tvungen att shoppa!
Bild
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Efter mat och lite promenad i Prag for vi vidare till Tyskland.

På nån mack i närheten av gränsen till Tyskland...
Bild

Har inga bilder från stället där vi bodde i Tyskland. Men vi hade bokat iaf ett hotell som var billigt. Det skulle visa sig vara någon slags kurort på landet där det var mest pensionärer. Området hette Liebewald och vi hade lite lätta banjovibbar när vi checkade in. Vi fick dem att servera käk i restaurangen på hotellet (fanns ju inge annat ute i bushen...) trots att klockan var vid 22 och de höll på att stänga. Någon slags torr viltstek var det. Hela anläggningen var lite militär i sin stil med baracker och Ante var övertygad om att det var här SS hade sina baler på tidigt 40-tal...

Nästa dag körde vi från Tyskland/Liebewald upp till Köpenhamn.

"Yours truly" i touringläge rullar in vid nått färjeläge.
Bild
Bild

Var tvungna stanna och botanisera lite på Bordershoppen också innan vi lämnade Tyskt territorium.
Bild

KTM på färja
Bild

När jag skulle boka hotellet fick har detta i ansiktet. Blev besvär och fick en icke önskad dubbelbokning till slut. När man bokar med hotells.com appen så får man fixa med dem om något blivit fel, hotellet har inget ansvar. Men det gick bra. De hade fortfarande öppet (till klockan 20:00 i sverige).
Bild

Det blev en trivsam (och dyr!) middag på Tivoli med öl och en tequila, men det var vi värda juh? Gäller att få i sig proteinerna...
Bild

Vi strosade runt och njöt av en skön kväll på Tivoli. De hade ett band som var nån slags dansk motsvarighet till Kent som uppträdde. Efter var vi tvungna att söka upp det mytomspunna ströget och hängde lite på nån bar där. Undrar fortfarande vad det egentligen är i den där nedersta drinken i listan..."fisk"!?
Bild
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Stefan »

Fortfarande trevlig och läsvärd reserapport, Rydde *thumb_up* :clap Tackar mucho för den :rock-on

Sista shoten, "fisk"... kan det vara det som hemma i bland kallas "Blå fisk" :conf: Någon sorts snask med huvudsakligen mentol, om jag fattat det rätt. Har sett det som essens här på trakten någon gång :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av mel »

Hoppas verkligen på Steffes förklaring för på något konstigt sätt så har smaken
av fiskleverolja hängt sig kvar sedan barndomen. Urrrk!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Och här är sista bilderna.

Fulparkering vid hotell Österport i Köpenhamn. Gick bra. Här är precis innan vi lämnar stället.
Bild

Sen körde vi ju då in i Sverige och norrut i riktning mot Ullared! "Allt skulle ju vara så bra där...i Ullared..." Just samma dag som vi ska besöka stället är det amerikansk-gammal-bil-träff några mil söder om Ullared. Bilkö modell jättelång står i princip still men vi lyckas köra i ytterfil med våra i sammanhanget smala och smidiga fordon.

Här har vi parkerat vid Gekås. Vi svidar om och går in och söker Morgon och Ola-Conny!
https://lh4.googleusercontent.com/-K0vZ ... 00/s01.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag hittade ej TV-figurerna men fick med mig en jäkla massa karameller och en smidig liten bahco-sats :-)

Efter Gekås kör vi vidare i nordöstlig riktning. Vi landar på kvällen i Västerås där vi hinner med en sen middag och en kall Norrlandsguld. Nu börjar vi känna oss hemma igen!
Bild

Somnar in fint på hotellet och vaknar på söndagen inför långtransport hem till Luleået. Pizza i S-Vall.

Drive-by-photoing på Högakustenbron
Bild

4980 km blev denna sväng på. 8 Kördagar. Summa summarum en kul sväng som kommer att stanna i minnet länge.

The end.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar