Transmissions oljud från motorns kopplingssida.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Klangen
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 19:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Brastad / Lysekil

Transmissions oljud från motorns kopplingssida.

Inlägg av Klangen »

Har sakta men säkert fått ett ljud på min 2008 VA, som på minner om en kedja som vibrerar lite eller kuggar som tappar smörjningen ett kort tag, från motorns högersida. Ljudet uppträder bara mellan 2200-2400 varv, det spelar ingen roll om motorn drar, bromsar eller går på tomgång. Bytte från Biltemas syntetolja för hojar till en olja med lite högre visk vilket dämpar ljudet men oljudet kvarstår. Kollade fjäderspänningen på bakre kamkedjesträckaren för att utesluta den källan.Är det möjligen någon annan som har samma fenomen eller har några teorier. Tacksam för alla teorier och funderingar, eftersom det ju sitter ett helt gäng med drev och några kedjor innanför kåpan.
Klangen.
Klangen
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 19:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Brastad / Lysekil

Re: Transmissions oljud från motorns kopplingssida.

Inlägg av Klangen »

Ja där är rent och snyggt :)
Klangen
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 19:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Brastad / Lysekil

Re: Transmissions oljud från motorns kopplingssida.

Inlägg av Klangen »

Har nu funnit källan till det mystiska transmitionsljudet. Tidigare i vår så monterade jag fotpinnar på mina krasch bågar och det visade sej att det var den högra fotpinnen som vibrerade och lät vid 2200-2400 rpm. Skönt! nu slipper man åka omkring med huvudet på sned. :D
Skriv svar