Laddning Varadero -02
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Laddning Varadero -02
Kolla batteripolerna så dom inte är lösa.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Alpentour 2014
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Har kollat batt poler, säkringar. Inget konstigt...
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Laddning Varadero -02
Ingen extra utrustning som suger på batteriet eller någon kabel som är avskavd i höljet. Kan kanske vara startreläet som spökar
Lider med dig Aldrig kul när det jäklas. Det skit med elfel. Hoppas det löser sig för dig.
Hogge
Lider med dig Aldrig kul när det jäklas. Det skit med elfel. Hoppas det löser sig för dig.
Hogge
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Handt.värme urkopplad liksom 12v uttaget. Får kanske domen snart, är på Lingvalls nu (igen). @Sonka - Kv:s hade inte tid. Suck...
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Meken på Lingvalls kopplade in ett annat batteri och mätte efter konstens alla regler och varvtal (helt gratis flr att han tyckte synd om mig )och konstaterade kortis i batteriet.
Ett besök på lokala batterihandlaren (igen!) och kaaaanske jag kan köra ett tag. Vågar inte hoppas än :-0
Tydligen kan det bli fel i cellerna när likriktaren pajar (enl både Lingvalls och batt handlaren).
700:- till...
/ Lasse via iPhone
Ett besök på lokala batterihandlaren (igen!) och kaaaanske jag kan köra ett tag. Vågar inte hoppas än :-0
Tydligen kan det bli fel i cellerna när likriktaren pajar (enl både Lingvalls och batt handlaren).
700:- till...
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Laddning Varadero -02
Håller tummarna för dig o din hoj nu, så du slipar flera överraskningar
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Laddning Varadero -02
Ja nu har det varit nog med jävelskap. Lycka till!
Skickat från S3-luren
Skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Jo, jag vet att jag inte alltid är ekonomsmart vad ebay beträffar
Jag är helt enkelt en enkel analfabet med handel med paypal & ebay :-0
/ Lasse via iPhone
Jag är helt enkelt en enkel analfabet med handel med paypal & ebay :-0
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Nu går hon igen!!
Får se hur länge den här gången....
/ Lasse via iPhone
Får se hur länge den här gången....
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning Varadero -02
En fråga om detta Lasse. Fick du stå för kostnaden för statorbytet? Den verkstaden kan ju bara ha gissat vad felet kunde vara och som senare visade sig vara likriktaren.
Och hoppas du slipper krångel framöver.
Och hoppas du slipper krångel framöver.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
@Fibern - yes box! Jag fick betala för jobbet och för statorn. Jag påtalade detta idag och sa att jag gärna vill ha tillbaka statorn som dom bytte ut, då det inte var nåt fel på den - och det var inga problem. Kan ju vara bra att ha som reserv, eller att sälja och kanske få tillbaka en tusing?
Jag hoppas verkligen att det här var slutet på sen här historien! Annars blir det nog till att se sig om efter nåt annat att åka på, och det vore trist för jag älskar ju hojen i övrigt...
Tack alla för uppmuntrande ord som betyder mycket när det inte går som man tänkt sig
Jag hoppas verkligen att det här var slutet på sen här historien! Annars blir det nog till att se sig om efter nåt annat att åka på, och det vore trist för jag älskar ju hojen i övrigt...
Tack alla för uppmuntrande ord som betyder mycket när det inte går som man tänkt sig
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning Varadero -02
Jag talade med den tidigare nämnde mekaren hos Piteå MC o Motor idag och han sa att det går att mätra sig fram till om en stator är paj. Dessutom om han skulle göra ett mekjobb som visar sig vara i onödan så får kunden tillbaka den peng detta kostat.
Du borde även få igen arbetskostnaden.
Du borde även få igen arbetskostnaden.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
I sak har ni båda alldeles rätt!
Nu var dom hyggliga och tog in min hoj fast det egentligen inte fanns någon ledig tid inom överskådlig framtid (vilket eg inte spelar nån roll) så jag vill/orkar inte tjafsa om det. Huvudsaken är att jag får igen statorn.
/ Lasse via iPhone
Nu var dom hyggliga och tog in min hoj fast det egentligen inte fanns någon ledig tid inom överskådlig framtid (vilket eg inte spelar nån roll) så jag vill/orkar inte tjafsa om det. Huvudsaken är att jag får igen statorn.
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning Varadero -02
Okej, alles in ordnung och bara du är nöjd och hojen gör det du vill så.
Kör vidare och kör "safe".
Kör vidare och kör "safe".
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Laddning Varadero -02
Väcker en gammal tråd då jag har frågor om laddning på en Varadero -02...
Jag märkte att jag hade dålig spänning på tomgång och handtagsvärmen ville inte gå hela tiden. Grävde lite här i forumet och hittade felsökningsschemat från Electrex.
Enligt den hade jag inga fel på spänningsnivåerna så länge lamporna var släckta:
Varvtal Spänning på batteri
1200 13,2V
2500 14V
5000 14V
Gjorde jag testet direkt efter att batteriet var laddat nådde jag nivåer på upp till 14,8V.
Tänder jag däremot halvljuset sjönk spänningen till:
Varvtal Spänning på batteri
1200 12V
2500 12,1V
5000 12,3V
Även här var nivåerna 1V högre med nyladdat batteri.
Utifrån detta misstänker jag att batteriet har gjort sitt. De övriga testerna på likriktaren och motstånden i statorn var ok. Dock fick jag skillnader i spänningen som går i de olika faserna (V AC):
Varvtal Fas1 Fas2 Fas3
1200 12,5V 22V 10,8V
2500 25V 43V 21V
5000 52V 89V 41V
Enligt felsökningsschemat är statorn dålig om det skiljer mellan faserna eller spänningen är under 50V vid 5000 rpm. Vad tror ni? Jag vet inte hur gamnmalt batteriet är så det känns bäst att börja med ett byte och se hur systemet mår då.
Jag märkte att jag hade dålig spänning på tomgång och handtagsvärmen ville inte gå hela tiden. Grävde lite här i forumet och hittade felsökningsschemat från Electrex.
Enligt den hade jag inga fel på spänningsnivåerna så länge lamporna var släckta:
Varvtal Spänning på batteri
1200 13,2V
2500 14V
5000 14V
Gjorde jag testet direkt efter att batteriet var laddat nådde jag nivåer på upp till 14,8V.
Tänder jag däremot halvljuset sjönk spänningen till:
Varvtal Spänning på batteri
1200 12V
2500 12,1V
5000 12,3V
Även här var nivåerna 1V högre med nyladdat batteri.
Utifrån detta misstänker jag att batteriet har gjort sitt. De övriga testerna på likriktaren och motstånden i statorn var ok. Dock fick jag skillnader i spänningen som går i de olika faserna (V AC):
Varvtal Fas1 Fas2 Fas3
1200 12,5V 22V 10,8V
2500 25V 43V 21V
5000 52V 89V 41V
Enligt felsökningsschemat är statorn dålig om det skiljer mellan faserna eller spänningen är under 50V vid 5000 rpm. Vad tror ni? Jag vet inte hur gamnmalt batteriet är så det känns bäst att börja med ett byte och se hur systemet mår då.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Laddning Varadero -02
Spontant vill jag nog säga att batteriet spelar liten roll när man mäter när motorn är igång. Innan du köper ett nytt batteri, kolla om det finns nån som kan låna ut och prova. Dom är ju rätt dyra om man vill ha ett typ yuasa.
Men jag skulle gissa på statorn.
Skickat från luren
Men jag skulle gissa på statorn.
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/